Van megoldás a tehergépkocsik bliccelése ellen

Kis beruházással akár ötszörösére is emelhető a Fővárosi Önkormányzat bevétele a tehergépkocsik behajtási díjából. A Levegő Munkacsoport által javasolt megoldás az engedélyes járművek gyors azonosítása a szélvédőn elhelyezett olcsó transzponderrel. Ennek segítségével vetik ki az úthasználati díjat a tehergépkocsikra például az ausztriai és a csehországi autópályákon. A transzponderrel felszerelt tehergépkocsiról akár autóba szerelt olvasóval is megállapítható, van-e engedélye vagy nincs.
Már elindult a Fővárosi Önkormányzat azon az úton, amely annak kimondásához és érvényesítéséhez vezet, hogy aki gépkocsit vesz, az nem vesz mellé sem utat, amin haladhat, sem parkolóhelyet, ahol leállhat, sem városi levegőt, amit a kipufogógázzal bepiszkolhat. Mert az útfenntartás pénzbe kerül, és az utak, parkolóhelyek mellett emberek laknak, akiknek jár(na) az élhető közterület és a tiszta levegő. Addig már eljutottak a döntéshozók, hogy a tehergépkocsik csak bizonyos feltételekkel hajthatnak be Budapest egyes területeire. A gond az ezzel a jó intézkedéssel – mint azt a Levegő Munkacsoport Tarlós István budapesti főpolgármesternek írott levelében kifejtette –, hogy gyenge az ellenőrzés, kicsi a lebukás esélye, ezért sok közúti fuvarozó fütyül a rendeletre. Mindez becsléseink szerint évente hét milliárd forint bevételkieséssel járhat, ami a fővárosi költségvetés helyzetét tekintve igen komoly summa.
Mint megtudtuk, a Fővárosi Önkormányzat most a közterület-felügyelet megerősítésével próbálja visszaszorítani a behajtási engedély nélküli furikázást. Úgy látjuk azonban, hogy a tehergépkocsik rendszeres megállítása, papírjainak ellenőrzése mellett a modern technika kínál egy másik, viszonylag olcsó és igen hatékony megoldást is a bliccelők lefülelésére.
Világszerte használják a fizetős országutakon ellenőrzésre – van, ahol fizetésre is – az úgynevezett DSRC rendszert. Ez a megoldás, hasonlóan a bolti lopások megelőzésére szolgáló eszközökhöz vagy a beléptető rendszerekhez, két részből áll. Az egyik egy kis doboz – transzponder –, amit a gépkocsi szélvédőjére tesznek, a másik egy leolvasó. A leolvasó megszólítja a gépkocsiban lévő transzpondert, amely azonosítja magát és ezzel a gépkocsit is. Egy ilyen rendszer teljes kiépítésének költsége eltörpül amellett a bevételnövekedés mellett, amit el lehetne vele érni. Ráadásul minden bizonnyal ráfordítás nélkül is megvalósítható, ha a Fővárosi Önkormányzat – a bevételnövekedésből való részesedés fejében – megbíz egy szakértő céget a rendszer felállításával és üzemeltetésével.
Elő kell írni, hogy Budapest területén csak olyan tehergépkocsi közlekedhet vagy várakozhat közterületen, amelyet már regisztráltak a tehergépkocsi-behajtási számítógépes rendszerben, és megkapta a  transzpondert, amit a tulajdonos köteles a szélvédő mögött tartani. Az ellenőrzés gépkocsikba szerelt rádió-adóvevőkkel történik, amelyek le tudják olvasni a tehergépkocsi szélvédője mögött elhelyezett transzponder azonosítóját. A leolvasott azonosító mobil interneten egy pillanat alatt automatikusan eljut a központi rendszerbe, ahonnan visszajeleznek, hogy aznapra van-e hozzá engedély, és ha van, hová. Intézkedni, a gépkocsivezetővel kapcsolatba lépni csak akkor kell, ha a tehergépkocsi transzpondere nem válaszol vagy ha gond van az engedéllyel. A bármikor bárhonnan felbukkanó ellenőrzés lehetőségének az elrettentő ereje sokkal nagyobb, mint annak, ha egy keresztmetszetben állítanak meg minden tehergépkocsit. Az elrettentés ereje a szankciók megválasztásával tovább erősíthető, és az automatizált ellenőrzés a korrupció lehetőségét is csökkenti.

Ozone Network