Elég bátor lesz-e Tarlós István?

Budapest büszkesége lehetne a belvárost keresztülszelő Kossuth Lajos utca. Sajnos ma az ország szégyene: a gépkocsik uralják, eltűntek az utcáról a sétáló, nézelődő, beszélgető városlakók. A Levegő Munkacsoport a mai napon levelet adott át Tarlós István főpolgármesternek - a küldeményt Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója vette át -, melyben sürgeti, hogy a belváros 2013-ban esedékes átalakítása során használja ki a lehetőséget arra, hogy a Kossuth Lajos utca és a Rákóczi út ismét a városlakóké legyen: gyalogos- és kerékpárbarát módon épüljön át.

A Budapest Szíve Program második ütemében 2013-ban átépítik a Ferenciek terét. Szintén jövőre kerül sor a Kossuth Lajos utca burkolatának felújítására és egyúttal a buszsáv középre helyezésére, sőt a Rákóczi út burkolat-felújítását is 2013-ra tervezik. Mindez együtt kiváló alkalom arra, hogy a Kossuth Lajos utcát és a Rákóczi utat is alkalmassá tegyük a sétálásra, a békés szemlélődésre, a kerékpározásra. A Levegő Munkacsoport levelében arra kéri a főpolgármestert, hogy haladéktalanul tegyen lépéseket annak érdekében, hogy ezen az útvonalon kerékpársáv kialakítása és járdaszélesítés céljára adjon át egy-egy – a forgalomszámlálások szerint amúgy is nélkülözhető – autóközlekedési sávot, így Budapest csatlakozhasson azokhoz az egyre szaporodó a nagyvárosokhoz, amelyek belvárosaikat visszaadták az embereknek!

Kidolgozták már a szakemberek a módját a gyökeres változtatásnak, azonban a megvalósításhoz mindeddig hiányzott a politikai akarat. Az ügyben tartott egyeztetések tapasztalata azt mutatja, hogy a politikai akarat hiányát nem szakmai érvekben, hanem az esetleges ellenzőktől való félelemben kell keresni. Ellenzők nyilván vannak és lesznek, de az ellenvélemények leszerelhetők, ahogy az történt a világ sok városában, ahol – akár autópályákat is lebontva, ellenvélemények kereszttüzében – visszaadták a belváros főutcáját a gyalogosoknak és a kerékpárosoknak. A megvalósítást követően a lakosság túlnyomó többsége mindenütt helyesnek ítélte a döntést.

A Levegő Munkacsoport petícióját, a Tarlós Istvánnak szóló levelet, és az aláírásokkal teli molinót a főpolgármester nevében Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója vette át, aki arról tájékoztatta a sajtót, hogy el fogják készíteni a Levegő Munkacsoport javaslatainak megfelelő tervváltozatot is. Hangsúlyozta, hogy a kérdésben politikai döntésre van szükség.
„Minden olyan adat, amely az elmúlt években készült, elavultnak tekinthető, mert megváltoztak a forgalmi viszonyok Budapesten – tette hozzá a BKK vezérigazgatója. - A benzinárak emelkedése és a várható forgalomcsillapítási intézkedések is indokolják, hogy újra modellezzük, mekkora forgalmi kapacitással is kell rendelkeznie a Kossuth Lajos utcának. Ezen a nyáron elvégezzük a számításokat, és jövőre meg lehet hozni a döntést. Hamarosan elindul a Március 15. tér átépítése, méghozzá olyan módon, amely akár a kerékpársávos verzióhoz is passzol. 2013-ban kezdődik a Ferenciek tere átépítése, az első lépésben a buszsáv középre fog kerülni a Kossuth Lajos utcán és az Erzsébet hídon, a Ferenciek terét visszaadjuk a gyalogosoknak, megszűnik a közúti aluljáró. Mindez lehetőséget ad a belváros humanizálására - ehhez hozzátartoznak a biztonságos kerékpárutak is, valahogy úgy, ahogyan most az Andrássy úton is átalakul a kerékpársáv. Ahol csak lehet, hasonlókat szeretnénk építeni a jövőben is.”

Kapcsolódó dokumentumok:

Megszűnő városi autópályák: http://www.levego.hu/sites/default/files/megszuno_varosi_autopalyak_1203_0.pdf

Hódítsuk vissza a Kossuth Lajos utcát és a Rákóczi utat! http://www.levego.hu/sites/default/files/kapcsolodo/kossuth-rakoczi_0901.pdf   

Korommentes városok – Legjobb példák a közlekedési légszennyezés csökkentésére, http://www.levego.hu/sites/default/files/kiadvanyok/korommenteslevegot0919.pdf

A sikeres város titka,
http://www.levego.hu/sites/default/files/kiadvanyok/automentes_osszefoglalo.pdf

Ozone Network