Negyedannyi energiát fogyaszt a villanybusz, mint a dízel

A városi közlekedésben egy dízel üzemű autóbusz több mint négyszer annyi energiát fogyaszt, mint egy hasonló méretű elektromos busz. Ezt állapították meg a szakemberek a kínai BYD cég eBUS-12 típusú villanybuszának budapesti próbaüzeme alapján, amely most hétvégén ért véget.
Az eredmény a vártnál is sokkal kedvezőbb annak ellenére, hogy a nagy meleg miatt a busz klímaberendezését is szinte folyamatosan üzemeltetni kellett. A komoly teljesítmény részben annak köszönhető, hogy a villanymotor hatásfoka eleve jóval nagyobb, mint a dízelmotoré. A villanybusz további előnye, hogy fékezéskor és lejtmenetkor energiát táplál vissza, ellentétben a dízelbusszal, amely ezekben az esetekben energiát használ fel. A budapesti közlekedésben pedig különös jelentőségű, hogy a villanybusz üresjáratban nem fogyaszt energiát. Ezzel szemben a BKV dízelbuszai gyakran üzemanyaguknak több mint 30 százalékát álló helyzetben égetik el, vagyis a megállókban, a végállomásokon, a piros lámpáknál, a zebrák és egyes útkereszteződések előtt, valamint a dugókban.
„Az utasok rendkívül elégedettek voltak a járművel, sokan mondták, hogy mielőbb szeretnének ilyen buszokkal utazni” – állapította meg Mezei Gyula, a Törökbálinti Önkormányzat szakembere, aki végig figyelemmel kísérte a próbaüzem lebonyolítását.
„A Levegő Munkacsoport helyesen döntött, hogy elősegíti a villanybusz magyarországi kipróbálását. Most már a kormányon a sor, hogy a nulla emissziós buszokra kapható 85 százalékos uniós támogatásnak és a rendelkezésre álló egymilliárd eurós kínai hitelkeret egy részének felhasználásával mielőbb lecserélje a mindannyiunkat mérgező, energiapazarló dízelbuszokat” – jelentette ki Lukács András, a civil szervezet elnöke.
A villanybusz az elkövetkező napokban Szegeden és Kecskeméten mutatkozik be, majd Budapesten keresztül Bécs felé veszi útját.
A Levegő Munkacsoport köszönetét fejezi ki a Törökbálinti Önkormányzatnak és a Budapesti Közlekedési Központnak (BKK), hogy lehetővé tették a villanybusz három hetes próbajáratát a fővárosi és főváros-környéki menetrendszerű forgalomban. Köszönet illeti az utasokat is, akik véleményük elmondásával segítették a munkát.

Magyar buszt vagy kínait?

Kínai villanybusz válthatja az Ikarusokat

Veszélyesen halk E-buszok

Elindult a villanybusz a BKV vonalain

A Levegő Munkacsoport örömmel üdvözli, hogy a BKV a mai nap délutánján elindította az eBUS-12 típusú villanybusz próbajáratát. A busz július 28-ig áll a közönség rendelkezésére a fővárosban, Budaörsön és Törökbálinton a 26-os, a 88-as, a 102-es, a 105-ös, a 112-es, a 172E, a 178-as és a 240E jelzésű autóbuszok vonalain. A részletes menetrend letölthető a BKV honlapjáról.

A BKK és a Levegő Munkacsoport kéri, hogy az utasok osszák meg a járművel kapcsolatban szerzett tapasztalataikat a 06-1-258-4636 (BKK), illetve 06-1-411-0510 (Levegő Munkacsoport) telefonszámon, vagy a bkk@bkk.hu, illetve levego@levego.hu címen. Mondják el, írják meg véleményüket a buszon és környezetében érzékelt levegőminőségről, zajról, az utazás során tapasztalt komfortérzetről, az utastájékoztatás minőségéről, az utasülések számáról, elhelyezkedéséről, az ülések közötti folyosó méretéről, a kapaszkodók mennyiségéről, a kapaszkodási lehetőségekről, valamint a jármű megjelenéséről, esztétikumáról is.

A kínai BYD cég villanybusza a Törökbálinti Önkormányzat anyagi támogatásának és a Levegő Munkacsoport közreműködésének is köszönhetően érkezett Magyarországra. A busz műszaki jellemzőiről részletesebb tájékoztatás található magyarul a BKV és a Levegő Munkacsoport, angolul pedig a BYD honlapján.

Villanybusz a BKV vonalain

2012. június 20. –
 A Törökbálinti Önkormányzat anyagi és technikai támogatásával és a Levegő Munkacsoport közreműködésével hat hetes próbaüzemre Magyarországra érkezett egy elektromos meghajtású busz (eBUS-12). A jármű Budapesten és környékén, valamint Szegeden és Székesfehérváron fog járni, és július 2-ától kezdve utasok is igénybe vehetik majd a BKV különböző vonalain.

A közlekedés, fűtés és egyéb emberi tevékenységek következtében a levegőbe kerülő apró részecskék Magyarországon évente mintegy 16 ezer ember idő előtti halálát okozzák, és ezek az emberek átlagosan több mint 10 évet veszítenek az életükből. A veszélyes részecskék egyik legnagyobb kibocsátói a dízelmotorok.

Számos bevált módszerrel csökkenthető e szennyezés: ilyen a dízelmotorok felszerelése részecskeszűrőkkel vagy az úgynevezett nulla emissziós járművek forgalomba állítása. Ez utóbbiak közé tartoznak a villanymeghajtású autóbuszok, amelyek – a trolibusztól eltérően – menet közben nem áramszedőn keresztül, hanem akkumulátorokból kapják az áramot. Ilyen buszokat ma sorozatban csak a kínai BYD cég gyárt. A 9 millió lakosú Sencsen városban már 500 közlekedik belőlük, és további 1500-at rendeltek meg 2012–2013. évi szállításra. A BYD nyerte meg ez év júniusában az első, tisztán villamos hajtásra kiírt EU-s közbeszerzést, és így hamarosan hat eBUS-12 típusú járműve fog közlekedni a hollandiai Schiermonnikoog-szigeten.

A Törökbálinti Önkormányzat anyagi és technikai támogatásával és a Levegő Munkacsoport közreműködésével a BYD a tegnapi nappal kezdődően hat hetes próbaüzemre Magyarországra hozott egy eBUS-12-t. A jármű Budapesten és környékén, valamint Szegeden és Székesfehérváron fog járni, és július 2-ától kezdve utasok is igénybe vehetik majd a BKV különböző vonalain. Hat héten keresztül járja útjainkat ez az elektromos busz.

A jármű 12 méter hosszú, tehát nagyjából akkora, mint egy Ikarus szóló busz. Hatótávolsága az akkumulátorok egyszeri feltöltésével 250 kilométer, legnagyobb sebessége óránként 70 kilométer. Ülőhelyeinek száma 25, az állóhelyeké 55. A legkorszerűbb típusú, lítium-vasfoszfát akkumulátorait négy óra alatt lehet feltölteni. Hatékony energiafelhasználását áram-visszatápláló fékrendszer is segíti. 

Egy villamos hajtású jármű káros anyagot nem bocsát ki ott, ahol közlekedik, ami már önmagában is óriási előny. Az eBUS-12 energiahatékonysága is kiváló: az áramot előállító erőművek veszteségét is figyelembe véve, fele annyi energiát fogyaszt, mint egy hasonló méretű dízel busz.

Ozone Network