Kisebb bűz a buszokon – köszönet a BKV-nak!


A Levegő Munkacsoport többszöri sürgetését követően a BKV jelentősen javította buszainak kipufogórendszerét, amivel hozzájárult az utasok jobb egészségi állapotához és kellemesebb közérzetéhez.

Legutóbb 2012 novemberében írt levelet Tarlós István főpolgármesternek a Levegő Munkacsoport, felhívva a figyelmét arra, hogy elviselhetetlen töménységű kipufogógázt kénytelenek az utasok nap mint nap belélegezni a BKV buszainak utasterében. A dízelmotorokból kiáramló gáz nem csak kellemetlen szagú, de súlyosan egészségkárosító is: légúti megbetegedéseket, asztmát, szív- és érrendszeri elváltozásokat okozhat, továbbá bizonyítottan rákkeltő. A Levegő Munkacsoport fellépéseit követően a BKV végre komoly erőfeszítéseket tesz a régi buszok elhasználódott kipufogórendszereinek a rendbe tételére. Ennek köszönhetően a buszok utasterében már nem, vagy csak a korábbinál sokkal kevésbé érezhetjük a jármű kipufogógázának a bűzét. Ezáltal egyrészt sok tízezer utas közérzete javul, másrészt sok megbetegedés előzhető meg.

Bár nyilvánvaló, hogy rengeteg embert irritált eddig is az utastérben terjengő jellegzetes szag, a tapasztalatok szerint kevesen teszik az ilyesmit szóvá. Ennek részben a kényszerű beletörődés lehet az oka, az az általános érzés, hogy az efféle ügyekben reménytelen harcba szállni. Kétségtelen, hogy egy-egy utas panasza nehezebben indít el változást, mint ha közfelháborodást tapasztalnak az érintettek. A Levegő Munkacsoport egyik feladata éppen az, hogy ezeket az igényeket összegyűjtse, és továbbítsa a döntéshozók felé, ami sokkal nagyobb esélyt ad a kedvező változásra. Ezért a Levegő Munkacsoport kéri, hogy aki kipufogógáz szagát érzi valamely busz utasterében, írja meg a levego@levego.hu címre, megjelölve az időpontot, a busz járatszámát és lehetőség szerint a rendszámát is.

Köszönet illeti a BKV vezetőit és dolgozóit a mindannyiunk érdekében elvégzett javítási munkákért. Ugyanakkor köztudomású, hogy mindez csak egy lépés az elavult buszok okozta súlyos szennyezés megszüntetésére. A kipufogórendszer mostani javítása ugyanis érdemben nem csökkenti a káros anyagok kibocsátását, „csak” azt eredményezi, hogy ezek nem az utastérbe, hanem az utcára jutnak. Szükség van tehát a mielőbbi buszcserére, valamint arra, hogy a még megmaradó összes buszt olyan részecskeszűrőkkel lássák el, amelyek nagyságrenddel csökkentik a szennyezőanyag-kibocsátásukat.

Ozone Network