A kis siker is siker: a BKK megfogadta több javaslatunkat
Ma reggel munkába indultak az emberek a 4-es metró miatt alaposan átalakított felszíni hálózaton. Vajon például a 258-as busszal indulók közül hányan tudják, hogy a BKK eredeti terveiben az ő járatuk nem is szerepelt volna, annak létét nagyrészt a Levegő Munkacsoportnak köszönhetik? Azonban nem is ez a legfontosabb, hanem az, hogy a jó ötletek megvalósuljanak.
A Levegő Munkacsoport élt a BKK nyújtotta lehetőséggel és részletes javaslatcsomagot dolgozott ki a 4-es metró utáni felszíni hálózat kialakítására. A javaslat benyújtását szakmai megbeszélés követte a BKK főhadiszállásán, ahol több mint két órán át vitattuk meg a Levegő Munkacsoport közlekedési munkacsoportjának és az Őrmezei Közakarat Egyesületnek – a szerencsére nagyrészt egymással összhangban lévő - ötleteit. Bár a megbeszélésen nem sok bíztatást kaptunk, az utána történt informális egyeztetések már arra engedtek következtetni, hogy három fronton is sikerül előrelépést elérni, végül ez így is lett.
Őrmező forgalma az eredeti tervekhez képest csökkent: a 87-es család buszai nem szelik át a lakótelepet, a 141-es pedig az őrmezei oldal helyett az Etele térre jár majd. Sok probléma maradt persze így is: nem mozdult előre a lámpás kereszteződés ügye, erre a megígért szakmai választ sem kaptuk meg. A helyi körjárat sem került napirendre, cserébe a Menyecske utcai buszok megmaradtak – ez persze nem biztos, hogy hátrány, de egy alapos kikérdezést biztosan megérne a dolog.
A felső budafoki hálózat az eredeti tervek szerint logikátlan módon lett volna megszervezve: egyes területekről (pl. 150-es vonal) hatalmas többletkínálat lett volna a metróhoz, miközben más helyeken (pl. 250-es vonal) még a régebbi kínálat is visszafejlesztésre került volna. Erre adtunk egy többletfutástól mentes javaslatot, aminek lényege egy jól szervezhető, lassú- és gyorsjárati párokra alapozó hálózat lett volna. A BKK ezt – nagyrészt a kisebb utcákban várható ellenállásra hivatkozva – végül lesöpörte, de szerencsére csak részben: a BKK régi tervei szerint kifejezetten rosszul járó Arany János utcai lakótelepnek és környékének végül elindították a csúcsidőszakban járó 258-as járatot, így itt legalább ekkor nincs szolgáltatásromlás, sőt a metróhoz indulók javulást tapasztalhatnak. Sajnos nem sikerült eredményeket elérnünk az 58-as vonalon lakóknak, ahogy a 251-es is lélegeztetőgépen vegetáló, használhatatlan járat marad.
A Keleti pályaudvar környékén pedig egyelőre csak ígéreteket kaptunk, hogy a javaslatainkat meg fogják fontolni, ezek közül az építéssel nem járó vonalösszekötések az esélyesebbek. Egyelőre azonban a százlábú híd felújítása miatt itt hatalmas dugók várhatók, amikbe a BKK szerint felesleges lenne még trolikat és buszokat is belezavarni. Ezt meggyőző érvnek találtuk, így az itteni javaslatinkat egyelőre nem követeljük. De természetesen nem is feledjük.
A következő javaslatcsomagunkkal a MÁV-Start-ot fogjuk megcélozni, akik egyelőre mintha észre sem vették volna, hogy kinőtt a földből egy valóban európai színvonalú vasút-metró átszállópont a Kelenföldi pályaudvaron.
Pongrácz Gergely
LMCS, közlekedés munkacsoport