Kamionról vasútra

Kamionról vasútra!

A kampány honlapja: www.levego.hu/kamionstop

Idén januárban nagyszabású kampányba kezdett a Levegő Munkacsoport annak érdekében, hogy az árufuvarozás kamionok helyett egyre inkább vasúton történjen.
Rohamosan növekszik a kamionforgalom, aminek egyre súlyosabb kárait tapasztalhatjuk:

  • Egy 30–40 tonnás kamion annyi kárt okoz az úttestben, mint több százezer személyautó.
  • A kamionok által tönkretett utak miatt évente több száz milliárd forint kár keletkezik a járművekben (főleg a személyautókban).
  • A kamionok kipufogógáza a legmérgezőbb anyagok közé tartozik.
  • A kamionok zaja sokszorosan meghaladja azt az értéket, amelyet egy ember egészségkárosodás nélkül tartósan el tud viselni.
  • Az utóbbi időben az autópályák építéséhez anyagot szállító nehéz tehergépkocsik hosszabb útszakaszokat tesznek tönkre, mint amennyi kilométer autópálya épül.
  • Minden magyar kamionra évente átlagosan több mint 100 millió forint – főleg rejtett – támogatás jut mindannyiunk pénzéből.

Ugyanakkor egyre több gyakorlati tapasztalat és tudományos kutatás bizonyítja, hogy léteznek olyan megoldások, amelyek nemcsak környezetvédelmi, de gazdasági és közlekedési szempontból is előnyösek. Ezek rövid bemutatását A sínek tovább bírják című kiadványunkban lehet megtalálni. A helyzet megoldása érdekében Ön is sokat tehet.

Az árak mondjanak igazat! – ez a Levegő Munkacsoport újabb kampányának lényege. Jelenleg ugyanis az árak sok esetben nem tükrözik a valódi költségeket, ami hibás döntésekhez vezet minden szinten. Ha például a kamionnal történő fuvarozás árai jóval alacsonyabbak, mint a valódi költségei, akkor

  • az egyszerű vásárló sokszor a messziről ide hozott – de nemegyszer mégis olcsóbb – termékeket vásárolja meg a hazai helyett,
  • a vállalkozóknak kifizetődőbb össze-vissza szállítgatni ahelyett, hogy nagyobbrészt helyben oldanák meg a termelési feladatokat (ld. a kiadványban a „Sonka járja be Európát” című részt!),
  • az önkormányzatok sorra adják ki a telephely-engedélyeket a nagy kamionforgalommal járó létesítményekre,
  • az állam pénzt és energiát nem kímélve építi a kamionforgalmat kiszolgáló gyorsforgalmi utakat, és elvonja a forrásokat a vasúttól.

A Levegő Munkacsoport a Budapesti Corvinus Egyetem közreműködésével, valamint az Európai Bizottság és a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium támogatásával 2005-ben tanulmányt készített a közlekedés valódi költségeiről. Ebből kiderül, hogy a nehéz tehergépkocsik üzemeltetői évente mintegy 1000 milliárd forint olyan költséget okoznak, amelyet nem ők fizetnek meg, hanem az egész társadalom.

Ezen költségek főbb összetevői a következők:

  • A nehéz tehergépkocsik évente több mint 150 milliárd forint kárt okoznak az utakban.
  • Ezen útkárok miatt több mint 600 milliárd forint kár keletkezik az egyéb járművekben.
  • A kamionoknak szükséges infrastruktúra megépítéséhez is aránytalanul kis mértékben járulnak hozzá ezen járművek üzemeltetői.
  • A kamionok üzemeltetői évente több mint 200 milliárd forint haszonra tesznek szert azáltal, hogy nem tartják be a hatályos jogszabályokat.
  • További jelentős összegeket tesznek ki a környezeti és egészségi károk: a kamionok Magyarországon sok ezer ember életminőségét rontják.

A kampány főbb elemei:

  • óriásplakátok
  • televíziós szpot ( MTV1 Napkelte, TV2, Duna Televízió, Spektrum Tv)
  • internetes hirdetések (Origo, Index)
  • újsághirdetések (HVG, Budapesti Piac)

A kampánynak két fontos célcsoportja van. A társadalom széles rétegei, akik maguk szenvedik el a kamionforgalom okozta károkat. A reklámkampány és a 6 oldalas szórólap főként nekik szól. A kampány további részében pedig a döntési helyzetben lévő politikusokat, valamint a közlekedési és gazdasági szakembereket kívánjuk megszólítani. A 36 oldalas, részletes, statisztikai és költségvetési adatokon alapuló tanulmányt elsősorban nekik szánjuk.

Az OAK Foundation egy amerikai magánalapítvány, amely világszerte támogatja különböző nonprofit szervezetek környezetvédelmi és emberi jogi programjait. A támogatást az alapítvány európai központjától pályázat útján nyertük el.

Hírfigyelő