Kamionról vasútra!
A kampány honlapja: www.levego.hu/kamionstop
Idén januárban nagyszabású kampányba kezdett a Levegő Munkacsoport annak érdekében, hogy az árufuvarozás kamionok helyett egyre inkább vasúton történjen.
Rohamosan növekszik a kamionforgalom, aminek egyre súlyosabb kárait tapasztalhatjuk:
- Egy 30–40 tonnás kamion annyi kárt okoz az úttestben, mint több százezer személyautó.
- A kamionok által tönkretett utak miatt évente több száz milliárd forint kár keletkezik a járművekben (főleg a személyautókban).
- A kamionok kipufogógáza a legmérgezőbb anyagok közé tartozik.
- A kamionok zaja sokszorosan meghaladja azt az értéket, amelyet egy ember egészségkárosodás nélkül tartósan el tud viselni.
- Az utóbbi időben az autópályák építéséhez anyagot szállító nehéz tehergépkocsik hosszabb útszakaszokat tesznek tönkre, mint amennyi kilométer autópálya épül.
- Minden magyar kamionra évente átlagosan több mint 100 millió forint – főleg rejtett – támogatás jut mindannyiunk pénzéből.
Ugyanakkor egyre több gyakorlati tapasztalat és tudományos kutatás bizonyítja, hogy léteznek olyan megoldások, amelyek nemcsak környezetvédelmi, de gazdasági és közlekedési szempontból is előnyösek. Ezek rövid bemutatását A sínek tovább bírják című kiadványunkban lehet megtalálni. A helyzet megoldása érdekében Ön is sokat tehet.
Az árak mondjanak igazat! – ez a Levegő Munkacsoport újabb kampányának lényege. Jelenleg ugyanis az árak sok esetben nem tükrözik a valódi költségeket, ami hibás döntésekhez vezet minden szinten. Ha például a kamionnal történő fuvarozás árai jóval alacsonyabbak, mint a valódi költségei, akkor
- az egyszerű vásárló sokszor a messziről ide hozott – de nemegyszer mégis olcsóbb – termékeket vásárolja meg a hazai helyett,
- a vállalkozóknak kifizetődőbb össze-vissza szállítgatni ahelyett, hogy nagyobbrészt helyben oldanák meg a termelési feladatokat (ld. a kiadványban a „Sonka járja be Európát” című részt!),
- az önkormányzatok sorra adják ki a telephely-engedélyeket a nagy kamionforgalommal járó létesítményekre,
- az állam pénzt és energiát nem kímélve építi a kamionforgalmat kiszolgáló gyorsforgalmi utakat, és elvonja a forrásokat a vasúttól.
A Levegő Munkacsoport a Budapesti Corvinus Egyetem közreműködésével, valamint az Európai Bizottság és a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium támogatásával 2005-ben tanulmányt készített a közlekedés valódi költségeiről. Ebből kiderül, hogy a nehéz tehergépkocsik üzemeltetői évente mintegy 1000 milliárd forint olyan költséget okoznak, amelyet nem ők fizetnek meg, hanem az egész társadalom.
Ezen költségek főbb összetevői a következők:
- A nehéz tehergépkocsik évente több mint 150 milliárd forint kárt okoznak az utakban.
- Ezen útkárok miatt több mint 600 milliárd forint kár keletkezik az egyéb járművekben.
- A kamionoknak szükséges infrastruktúra megépítéséhez is aránytalanul kis mértékben járulnak hozzá ezen járművek üzemeltetői.
- A kamionok üzemeltetői évente több mint 200 milliárd forint haszonra tesznek szert azáltal, hogy nem tartják be a hatályos jogszabályokat.
- További jelentős összegeket tesznek ki a környezeti és egészségi károk: a kamionok Magyarországon sok ezer ember életminőségét rontják.
A kampány főbb elemei:
- óriásplakátok
- televíziós szpot ( MTV1 Napkelte, TV2, Duna Televízió, Spektrum Tv)
- internetes hirdetések (Origo, Index)
- újsághirdetések (HVG, Budapesti Piac)
A kampánynak két fontos célcsoportja van. A társadalom széles rétegei, akik maguk szenvedik el a kamionforgalom okozta károkat. A reklámkampány és a 6 oldalas szórólap főként nekik szól. A kampány további részében pedig a döntési helyzetben lévő politikusokat, valamint a közlekedési és gazdasági szakembereket kívánjuk megszólítani. A 36 oldalas, részletes, statisztikai és költségvetési adatokon alapuló tanulmányt elsősorban nekik szánjuk.
Az OAK Foundation egy amerikai magánalapítvány, amely világszerte támogatja különböző nonprofit szervezetek környezetvédelmi és emberi jogi programjait. A támogatást az alapítvány európai központjától pályázat útján nyertük el.