USEmobility - közlekedési szokásainkról

“Understanding Social behaviour for Eco-friendly multimodal mobility” "A társadalmi viselkedés vizsgálata a környezetbarát multimodális közlekedésért"

Céljaink

- Az európai lakosság utazási szokásai változnak, egyre többen térnek át környezetbarát, multimodális közlekedésre. Ennek okait szeretnénk meghatározni, valamint a változásban rejlő lehetőségeket kívánjuk feltérképezni. - Az európai közlekedés környezetbarátabbá és energiahatékonyabbá tételének segítése. - Környezetbarátabb európai közlekedési irányelvek elősegítése.

Motivációnk

Habár az egyéni autóhasználat még mindig népszerű, a tömegközlekedést használók száma egyre növekszik. Ezt a trendet igazolja a regionális vasutak növekvő utasközönsége számos európai országban.

A lakosságnak jól átgondolt és megfizethető közlekedésre van szüksége, például zökkenőmentes és könnyen elérhető tömegközlekedésre, valamint a gyalogos-, kerékpáros-, és saját gépjárműforgalom számára is biztonságos infrastruktúra megteremtésére. Tízből kilenc EU állampolgár gondolja úgy, hogy a forgalmi helyzet a lakókörnyezetében fejlesztésre szorul.

A környezetbarátabb közlekedésre való áttérés folyamata Európában azt mutatja, hogy a kizárólag utakra koncentráló közlekedéspolitika nem elégíti ki az állampolgárok igényeit. Egy megfizethető és környezetbarát multimodális közlekedési terv, amely utasszállításra vonatkozó stratégiát is tartalmaz, pedig még nem létezik. Ezért a multimodális közlekedés átfogó koncepciójára van szükség.

Módszerünk

Miután összegyűjtöttük a multimodális közlekedésre vonatkozó tanulmányok eredményeit, 2011-ben átfogó közvéleménykutatást folytatunk Németországban, Belgiumban, Hollandiában, Ausztriában, Magyarországon és Horvátországban, hogy megismerjük a közlekedési szokások változásának valódi okait. Olyan állampolgárokat kérdezünk meg, akik (monomodális) autóhasználatról (multimodális) tömegközlekedésre váltottak át.

A vizsgálat a helyi és regionális közlekedést foglalja magába, mivel ezt használják legtöbben napi rendszerességgel. Véleményünk szerint a multimodális közlekedési rendszer (lánc) alapja a vasút lehetne, míg a buszok, autók és kerékpárok kiegészítő eszközökként szolgálnának.

A USEmobility alulról felfelé építkező módszerével megtudhatjuk, mi okozta az EU lakosainak közlekedési szokásaiban bekövetkezett változásokat. Elemezzük azokat a tényezőket, amelyek szerepet játszanak a közlekedési mód választásában. Kiemeljük a különbséget  a „hard factors” , azaz „kemény tényezők” (például: szerkezet, technológia, és kommunikáció), és a „soft factors”, azaz „lágy tényezők” (például: szocializáció, kényelmi szempontok, közlekedés-, és környezettudatosság) között.

Várható eredmények

A USEmobility segítségével kimutatható lesz, miben egyeznek, és miben térnek el a különböző európai társadalmi csoportok utazási szokásai. A projekt munkatársai olyan multimodális, környezetbarát közlekedésre vonatkozó terveket vázolnak fel, melyek tartalmazzák az erre vonatkozó demográfiai, gazdasági, és társadalmi trendeket, valamint figyelembe veszik a különböző társadalmi csoportok (például: fiatalok, idősek, családosok, mozgáskorlátozottak, szegények, férfiak és nők) igényeit is.

2012-ben ezek a tervek komoly megbeszélések tárgyát képezik majd európai utazási és fogyasztói szervezetekkel, valamint a célcsoporttal, a közlekedéssel kapcsolatos politikai és gazdasági döntéshozókkal.

A vizsgálat eredményei alapján olyan intézkedéscsomagot állítunk össze, amely a legkevesebb befektetéssel a legnagyobb eredményt hozza, közép- és hosszútávon pedig lehetővé teszi a javasolt közlekedési szolgáltatásokat,  melyek jobban fedik a fogyasztók igényeit. Az Európai Bizottságnak stratégiai javaslatokat nyújtunk be a regionális közlekedési politika fejlesztésével, valamint az európai közlekedési problémák jövőbeli kutatásával kapcsolatban, ezzel is támogatva az európai állampolgárok multimodális közlekedését.

 

Rólunk

A USEmobility 5 országban, 7 partner segítségével jön létre:

Allianz pro Schiene (Pro-Rail Alliance) - Németország BSL Transportation Consultants - Németország European Passengers' Federation – Belgium Leveg? Munkacsoport (Clean Air Action Group) - Magyarország Quotas - Németország Savez za Željeznicu - Horvátország VCÖ Österreich - Ausztria

A projektet bemutató prezentációt innen töltheti le. (pdf)

A projekt az Európai Uniós Seventh Framework Programme (FP7) keretében jött létre.



Tevékenység/terület: közlekedési módszerek és több területre kiterjedő kutatás. Téma: TPT.2010-5. Kereslet/kínálat menedzselés és logisztika utasok szállítására, növekvő komodalitással és a társadalmi viselkedés vizsgálatával.  

Hírfigyelő