LÉLEGZETNYI - A Levego Munkacsoport havi hírlevele
III. évfolyam 8. szám                                     2008. augusztus

TARTALOM

ELSŐ KÉZBŐL
Hétvégi kamionstop: öngólt lőttek a hazai fuvarozók?

TOVÁBBI HÍREINK
Sebességkorlátozással az energiatakarékosságért
Autóklubok az óriáskamionok ellen
Készül Budapest teherforgalmi stratégiája
Gellérthegyi sikló - megéri?
Páratlan ivóvíz-készletünket károsítaná a szigetmonostori kishíd
Bevásárlóközpontok diadalmenete a joggal szemben
Mi van a Hunyadi téri csarnok homlokzata mögött?
Civil összefogás az átláthatóbb adományozásért

ZÖLD LEVÉL
Budapestiek a zöldterületekről

LESZ
Tiszta levegőt mindenkinek!

A LEVEGŐ MUNKACSOPORT A SAJTÓBAN
A TV2 Tények helyreigazítása

Fordítókat keresünk 

ELSŐ KÉZBŐL

Hétvégi kamionstop: öngólt lőttek a hazai fuvarozók?

A kormány és a közúti fuvarozók közötti megállapodás alapján a közlekedési tárca július 29-én megjelent rendeletében enyhítette a hétvégi kamionstopot. Az intézkedés növeli a balesetveszélyt. Romlik a környezet állapota is, hiszen az eddigi korlátozásoknak köszönhető, hogy Magyarországon még mindig működik a kamionok vasúton történő szállítása, a RoLa. A Magyar Vasúti-, Vízi- és Légiközlekedési Szövetség (MVVLSZ) ezért arra kérte a közlekedési tárcát, hogy ne lazítson a nehéz tehergépkocsik közlekedésének korlátozásáról szóló rendelet előírásain. A Levegő Munkacsoport levelet írt Puch László közlekedési, hírközlési és energiaügyi államtitkárnak, támogatva az MVVLSZ álláspontját. Egyúttal rámutatott arra, hogy a kamionstop lazítása éppen a külföldi kamionosokat hozza előnybe a hazai fuvarozókkal szemben.

A lap tetejére

TOVÁBBI HÍREINK

Sebességkorlátozással az energiatakarékosságért

Évente több mint 300 milliárd forintot takaríthatnának meg az autósok, ha a jelenleginél szigorúbb sebességkorlátozásokat vezetne be a kormány. Egyúttal mintegy 20 százalékkal csökkenne a közlekedés szennyezőanyag-kibocsátása. Túl nagy, illetve nem egyenletes sebesség esetén ugyanis jelentősen megnövekszik az üzemanyag-fogyasztás. Ezért a Levegő Munkacsoport levélben fordult Szabó Pál közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszterhez, kérve, hogy kezdeményezze a sebességhatárok megváltoztatását a KRESZ-ben.

Autóklubok az óriáskamionok ellen

A Levegő Munkacsoport is csatlakozott ahhoz a nemzetközi kampányhoz, amelyet német és osztrák autóklubok, a Föld Barátai és más szervezetek közösen indítottak az óriáskamionok engedélyezése ellen. Az Európai Unió ugyanis most fontolgatja, hogy engedélyezze-e a jelenleginél jóval nagyobb kamionok forgalmát. Ezek 35 százalékkal hosszabbak és 50 százalékkal súlyosabbak (40 tonna helyett 60 tonna) lennének, mint a jelenleg engedélyezett legnagyobb járművek. Az ilyen monstrumok jelentősen rontanák a környezet állapotát és a közlekedés biztonságát. Sok milliárd eurót kellene költeni az adófizetők pénzéből az utak és hidat megerősítésére.

Készül Budapest teherforgalmi stratégiája

Budapest teherforgalmi stratégiájának tervezete jó irányba mutat, de még sokat kell dolgozni rajta ahhoz, hogy érdemben csökkenjen a sok értelmetlen össze-vissza fuvarozgatás - állapította meg a Levegő Munkacsoport. A Magyar Közlekedési Klub elnökségi tagja, Fleischer Tamás arra hívta fel a figyelmet, hogy a stratégia készítőinek figyelembe kellene venniük a más európai városokban már alkalmazott és jól bevált eljárásokat annak érdekében, hogy csökkenjenek a tehergépkocsik által okozott környezeti és közlekedési problémák.

Gellérthegyi sikló - megéri?

Közmeghallgatáson látványtervekkel igyekeztek bizonyítani a tervezők, hogy a Gellérthegyre tervezett sikló esztétikusan illeszkedne a tájba. Kérdés azonban, hogy mit szól az UNESCO, ha úgy változtatják meg a Világörökség ezen részét, hogy a hegy lábánál egy nyitott autóbusz-parkolót létesítenek a közpark megszüntetése árán, továbbá tíz méter szélesen kiirtják a fákat a Gellérthegy oldalában, és egy kétszintes állomást építenek közvetlenül a Citadella alatt. Megkérdőjelezhető a sikló megépítésének indoklása is, hiszen aligha fogja kiváltani a Citadellához menő turistabuszokat.

Páratlan ivóvíz-készletünket károsítaná a szigetmonostori kishíd

Az M0-s autópálya északi hídjának (Megyeri-híd) a közelgő átadása kapcsán az elmúlt napokban megszaporodtak a sajtóban a Szentendre és Szigetmonostor közé tervezett úgynevezett kishíddal kapcsolatos hírek. A Levegő Munkacsoport ismételten felhívja a figyelmet, hogy a híd megépítése elsősorban ingatlanspekulációs célokat szolgál, és súlyosan veszélyezteti a főváros és környéke lakosságának 70 százalékát kiváló minőségű ivóvízzel ellátó vízbázisokat.

Bevásárlóközpontok diadalmenete a joggal szemben

A Budai Skála áruház helyén épülő Újbudai Városközpont és a kispesti KÖKI Center beruházói fölöslegesnek tartják kivárni a környezetvédelmi engedélyt  -  a KÖKI Center pedig még az építési hatóság tiltása ellenére is épül. A civilek próbálnak érvényt szerezni a törvényességnek.

 

 

 

 

Mi van a Hunyadi téri csarnok homlokzata mögött?

Folytatódnak a zavaros döntések a vásárcsarnok felújításának előkészítése körül Terézvárosban. Most egy újabb fordulóhoz érkezett a felújítási történet. A kerület képviselőtestülete májusban határozatot hozott arról, hogy EU-pályázatot adnak be a csarnok külső homlokzatának és a térnek a felújítására. Ezzel párhuzamosan megkezdődött a közbeszerzési eljárás szervezése a csarnokbelső PPP-konstrukcióban (magán és közszféra együttműködése) történő felújítására. Ehhez kapcsolódna egy 500 fős mélygarázs megépítése is. A tervezett felújítás költsége egy év alatt megduplázódott, már 6 milliárd forint körül tart. A Kincsünk a Piac - Hunyadi tér helyi civil szervezet és a Levegő Munkacsoport is tiltakozik a PPP-konstrukció és a mélygarázs terve ellen, amelyek megalapozottsága nem bizonyított környezeti, műszaki és gazdasági szempontból.

Civil összefogás az átláthatóbb adományozásért

"Elszámoltatható civilek, sikeres adományozás" címmel adott ki közös nyilatkozatot több civil szervezet, köztük a Levegő Munkacsoport. Az utóbbi időben ugyanis egyes visszaélések hátrányos színben tüntették fel az adományozásokat. A nyilatkozat felhívja a figyelmet arra, hogy a civil szervezetek túlnyomó többsége tisztességesen tevékenykedik, és kéri az adományozni kívánókat, hogy továbbra is támogassák ezeket a szervezeteket, egyúttal pedig megfelelő tájékozódással győződjenek meg, jó helyre adják-e a pénzüket. Ehhez hasznos tanácsokat ad a NIOK Alapítvány e célra létrehozott honlapja.

A lap tetejére

ZÖLD LEVÉL

Budapestiek a zöldterületekről

Budapesten a lakosság fontosnak tartja a városi zöldterületeket, azonban viszonylag keveset tudunk a mögöttes okokról, indítékokról. A Zöld Levél Program keretében egy fókuszcsoportos kutatással felmértük a városi természet értékét a terézvárosi lakosok körében. A tanulmány első része a szakirodalom alapján bemutatja, miként függ össze a lelki, mentális egészség és a természet. Ma már bizonyított, hogy a természeti környezet, a zöldterületek kedvezően hatnak az emberek jóllétére, egészségére, nyugalmára.

 A lap tetejére

ESEMÉNY
LESZ:

Tiszta levegőt mindenkinek!

Ebben az évben ez a mottója az Európai Mobilitási Hétnek, amelyet hatodik alkalommal tartanak az Európai Unió mind több településén szeptember 16. és 22. között. A Levegő Munkacsoport, lévén egyik fő célja a levegőtisztaság védelme, kiemelt figyelmet szentel az eseménynek. Terveink között szerepel, hogy a belső kerületekben élő gyerekek a Fővárosi Közgyűlés termében a politikusok helyén ülve mondhatják el, ők miként alakítanák át Budapest közlekedését úgy, hogy mindenki jól érezze magát a városban. Szeptember 21-én, vasárnap az autómentes Andrássy úton interaktív irodát rendezünk be a szabad ég alatt, ahol az érdeklődők bepillantást nyerhetnek munkánkba. Aki kedvet érez, maga is bekapcsolódhat tevékenységeinkbe, vagy részt vehet játékainkon. Este ugyanitt beszélgetésre várjuk a környezetvédelem iránt érdeklődőket. Hétfő délután pedig a Critical Mass kerékpáros felvonulásán immár hagyományként tiszta vízzel és néhány biciklis meglepetéssel várjuk a szomjas célba érőket.

 A lap tetejére

A Levegő Munkacsoport a sajtóban

A TV2 Tények helyreigazítása

A Fővárosi Bíróság jogerős ítéletében jóváhagyta az Országos Rádió és Televízió Testület 565/2006. (III. 16.) számú határozatát, amely kötelezte a TV2 Tények című műsorát, hogy adjon lehetőséget a Levegő Munkacsoportnak az M0-ssal és a 10-es úttal kapcsolatos tényleges álláspontja kifejtésére. A Tények kifogásolt adásában ugyanis olyan összeállítást közölt, amely nem felelt meg a valóságnak, és úgy tüntette fel, mintha a Levegő Munkacsoport ellenezné az M0-s keleti szakaszának, valamint a Pilisvörösvárt elkerülő út megépítését. A tény viszont az, hogy a Levegő Munkacsoport évek óta szorgalmazza ezeket a beruházásokat. A TV2 Tények július 30-án helyreigazítást tett közzé.

A további júliusi sajtómegjelenéseinkről a nyári szabadságok miatt a következő számunkban adunk részletes felsorolást.

A lap tetejére

Fordítókat keresünk

Magyar nyelvű cikkeink, tanulmányaink angol nyelvű megjelentetéséhez önkéntes fordítókat keresünk. A jelentkezéseket a vargarita@levego.hu címre vagy a 411-0509-es telefonszámra várjuk.

A lap tetejére

Szerkeszti: Szép Zsuzsa
Felelős kiadó: Lukács András
Nyomtatható változat itt letölthető.
A Lélegzetnyi korábbi számai
itt megtalálhatók.

Észrevételeiket a hirlevel@levego.hu címen várjuk, a hírlevélről leiratkozni ugyanezen a címen lehet!