Civil szervezetek a BKV átszervezéséről

2008. április 14. - Pártpolitikától mentes tüntetést tart több civil szervezet a közösségi közlekedés érdekében 2008. április 16-án, szerdán 12.30 órakor a BKV székháza előtt (Budapest VII., Akácfa utca 15.). Itt fogja megvitatni ugyanis 13 órától a Fővárosi Önkormányzat Városüzemeltetési Bizottsága a BKV szolgáltatásainak átalakításáról szóló előterjesztést.
A civil szervezetek álláspontja szerint a Fővárosi Önkormányzatnak és az államnak az eddigieknél is nagyobb mértékben kell finanszíroznia a közösségi közlekedést, az ugyanis a lakosság számára nélkülözhetetlen közszolgáltatás. Amint számos példa – köztük a miskolci eset is – mutatja, ha rontanak a szolgáltatás minőségén, azzal utasokat vesztenek, ami bevételkieséssel jár. Kevesebb busz kevesebb utast jelent, majd a kevesebb utas még kevesebb buszt. Így a BKV leépülési spirálba keveredik anélkül, hogy a megtakarítás sikerülne.

A jogszabályok szerint a BKV állami támogatása részben a férőhely-kilométer teljesítménytől, részben az eladott tanulói és nyugdíjas bérletek számától függ. Ezek minden egy százalékos csökkenése évente mintegy 500 millió forint állami támogatáscsökkenést jelent a BKV részére. A jegyek és bérletek eladásából származó bevétel minden egy százalékos csökkenése pedig szintén évi 500 millió forinttal rövidíti meg a BKV költségvetését. Tudomásunk szerint ezekkel a veszteségekkel nem számolt a BKV, amikor a járatritkításról döntött.
A társadalmi veszteségek ennél is sokkal nagyobbak. A kevesebb busz több utazással töltött időt, több kárbaveszett munkaórát eredményez.Minél kevesebb a busz, annál több az autó. Minél több az autó, annál több a baleset, a levegőszennyezés, a zaj és a dugó. A BKV leépítése rosszat tesz az idegenforgalomnak, többletterhet jelent a munkaerőpiacnak, és megnehezíti minden család életét.
A BKV járatainak ritkítására nem elfogadható indok, hogy fővárosi lakosság száma csökkent. Az agglomeráció és egyes budapesti kerületek lakossága ugyanis nőtt. A távolabbra kiköltözött és ugyanakkor naponta bejáró személyek utazási igénye pedig általában jóval nagyobb, mint azoké, akik Budapesten élnek és itt dolgoznak, tanulnak.
Ha a BKV utasai átszoknak az autóra, már nehezen szoknak vissza. A tiszta levegőt, a járható utakat nem olyan könnyű visszaszerezni, mint elveszteni. A rossz döntés következményei beláthatatlanok.
Aránytalannak tartjuk, hogy mindössze 6 milliárd forintnyi és vitatható költségmegtakarításért közel annyival csökkenjen a BKV szolgáltatása, mint amennyi növekedést az 500 milliárd forintos metró-beruházástól várnak a szakértők, különösen annak tükrében, hogy a Fővárosi Önkormányzat az április 7-i sztrájk alkalmával beismerte, hogy a BKV működésének leállása óránként egy milliárd forint (!) veszteséget okoz az egész városnak. Alulírott civil szervezetek követelik, hogy a Fővárosi Önkormányzat csak olyan intézkedéseket hozzon, amelyek alkalmasak a további károk megelőzésére, valamint a város működőképességének és élhetőségének megőrzésére, javítására.

Budapest, 2008. április 14.
Critical Mass
Humanista Mozgalom
Közlekedési Dolgozók Országos Egyesülete
Levegő Munkacsoport
Magyar Kerékpáros Klub
Nagycsaládosok Országos Egyesülete
Szindikátus Egyesület
Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület
Védegylet
Zöld Fiatalok

Hírfigyelő