Súlyos visszalépés a budapesti szmogriadó-rendeletben?
A Fővárosi Közgyűlés most csütörtöki-pénteki ülésén dönt a szmogriadó szabályozásának megváltoztatásáról. A Levegő Munkacsoport szerint bár helyes a megközelítés, hogy a rendszám számjegyei helyett az autók környezetvédelmi tulajdonságai alapján tiltsák ki szmogriadó esetén a budapesti utakról a járműveket, ám az előterjesztés csupán a járművek elhanyagolható számát érintené. Az előterjesztés alapján ugyanis csupán a fekete és piros környezetvédelmi plakettel ellátott járművek közlekedését tiltanák meg a szmogriadó alatt. A Közép–Duna-völgyi Környezetvédelmi Felügyelőség igazgatójának a Fővárosi Önkormányzathoz intézett levele szerint a ”fekete és piros matricával ellátott gépjárművek részvétele a budapesti forgalomban igen csekély, a módosítás során a tájékoztatási és riasztási fokozatban elrendelhető intézkedéseknek a környezeti levegő minőségére történő hatása jelentéktelenre zsugorodott”. A szakirodalom ráadásul egyértelműen kimutatta, hogy a szmoghelyzetet elsősorban a dugóban araszoló járművek okozzák, hiszen a lassú haladás, illetve az eközbeni állandó lassítás és gyorsítás esetén a szennyezőanyag-kibocsátás a többszörösére növekszik az egyenletes haladáshoz viszonyítva. Amennyiben a járművek kis hányadának a közlekedését tiltják meg, a magas szennyezettség továbbra is fennmarad.
A Levegő Munkacsoport levélben kérte a Fővárosi Közgyűléstől, hogy vagy utasítsák el a módosítást vagy terjesszék ki a tilalmat a kék környezetvédelmi plakettel ellátott járművekre is, hiszen például egy nagy teljesítményű Euro-II-es dízel jármű szennyezése igen jelentős. Elfogadható és igazságos lenne ugyanakkor egy olyan változtatás, hogy csupán az 1500köbcentiméter motortérfogatnál nagyobb járművekre vonatkozzon a kék plakettű járműveket érintő korlátozás. Mivel a korábbi szabályozás, a páros-páratlan rendszám alapján történő korlátozás a környezet számára kedvezőbb és hatékonyabb volt, ezért a tervezett módosítás alkotmányellenes is, hiszen sérti az Alkotmánybíróság 28/1994. AB határozatát, amely szerint a környezetvédelem jogszabályban elfogadott szintjét csökkenteni nem lehet. Aggályosnak tartjuk azt is, hogy a színes plakettek a gépjárműveken csak felmenő rendszerben, később fognak teljes számban megjelenni, hiszen az ezt megalapozó jogszabály csak 2010. január 1-jén lépett hatályba.
Melléklet
A 2010. január 1-től érvényes rendszer négy kategóriája:
Fekete színű plakett - korszerűtlen, nem környezetbarát járművek, amelynek a környezetvédelmi osztályba sorolása: 0, 1, 3.
Piros színű plakett - korszerűtlen, kevésbé környezetbarát járművek, amelynek a környezetvédelmi osztályba sorolása: 2.
Kék színű plakett - korszerű, környezetbarát járművek, amelynek a környezetvédelmi osztályba sorolása: 4, 6, 7, 8.
Zöld színű plakett - korszerű, kiemelten környezetbarát járművek, amelynek a környezetvédelmi osztályba sorolása: 9 és az e fölöttiek.
A környezetvédelmi osztály meghatározása
6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet 5. számú mellékletének II. pontja
Környezetvédelmi osztály (kód) |
A környezetvédelmi osztályt meghatározó jellemző |
0 |
- katalizátor nélküli, Otto-motoros, |
1 |
- katalizátoros, nem szabályozott keverékképzésű, Otto-motoros; |
2 |
- katalizátoros, szabályozott keverékképzésű, Otto-motoros [kivéve a 4. osztályba sorolt ENSZ-EGB 83.02/B. előírás (Euro-II.) szerinti jóváhagyási jellel ellátott gépjárművet; |
3 |
- az ENSZ-EGB 83.01/C, vagy 49.02/A előírás (EURO-I.) szerinti jóváhagyási jellel ellátott, Dízel-motoros; |
4 |
- az ENSZ-EGB 83.02/B. előírás (Euro-II.) szerinti jóváhagyási jellel ellátott - katalizátoros, szabályozott keverékképzésű - Otto-motoros, |
5 |
- tiszta gázüzemű- vagy elektromos meghajtású, illetőleg |
6 |
- katalizátoros, szabályozott keverékképzésű, az ENSZ-EGB 83.05 előírás B jóváhagyás A. szintje szerint jóváhagyott, OBD-rendszerrel ellátott Otto-motoros (EURO-III); |
7 |
- az ENSZ-EGB 83.05 előírás C és D jóváhagyás (A), illetőleg a 49.03 előírás I. jóváhagyás és 51.02 előírás szerinti jóváhagyási jellel ellátott Dízel-motoros (EURO-III); |
8 |
- az ENSZ-EGB 83.05 előírás C és D jóváhagyás (A), vagy 49.03 előírás I. jóváhagyás és 51.02 előírás szerinti jóváhagyási jellel, OBD-rendszerrel ellátott Dízel-motoros (EURO-III); |
9 |
- katalizátoros, szabályozott keverékképzésű, az ENSZ-EGB 83.05 előírás B jóváhagyás B. szintje szerint jóváhagyott, OBD-rendszerrel ellátott Otto-motoros (EURO-IV.); |
10 |
- az ENSZ-EGB 83.05 előírás C jóváhagyás (B) és 51.02 előírás szerinti jóváhagyási jellel, OBD-rendszerrel ellátott Dízel-motoros (EURO-IV.); |
11 |
- az ENSZ-EGB 49.03 előírás II jóváhagyás és 51.02 előírás szerinti jóváhagyási jellel, OBD-rendszerrel ellátott Dízel-motoros (EURO-IV.); |
12 |
- az ENSZ-EGB 49.03 előírás III jóváhagyás és 51.02 előírás szerinti jóváhagyási jellel, OBD-rendszerrel ellátott Dízel-motoros (EURO-V.); |
13 |
- az ENSZ-EGB 49.03 előírás IV jóváhagyás7 és 51.02 előírás szerinti jóváhagyási jellel, OBD-rendszerrel ellátott Dízel-motoros (EEV) |