Használatarányos legyen a budapesti útdíj!

Sajtóhírek szerint a Nemzetgazdasági Minisztérium támogatja egy havi budapesti úthasználati átalánydíj bevezetését. Annak alapján, ami eddig nyilvánosságra került, az ötlet elnagyolt, a gyakorlatban betarthatatlan és késlelteti a közlekedésfinanszírozás tartós megoldását.
A Levegő Munkacsoport a közlekedés javítása és a környezetszennyezés csökkentése érdekében elkerülhetetlennek tartja, hogy díjkötelessé tegyék a fővárosi utak, közterületek használatát gépjármű-közlekedésre és parkolásra, de nem így.

Hathatós és gyors beavatkozás nélkül a BKV rövidesen finanszírozhatatlanná válik. Ez közlekedési káoszhoz, a jelenleginél is sokkal súlyosabb környezetszennyezéshez vezetne, és gyakorlatilag működésképtelenné tenné a várost. Ráadásul nemcsak a jelenlegi működést kell fenntartani, hanem haladéktalanul korszerűsíteni is kell a tömegközlekedést. Elfogadhatatlan, hogy olyan buszok szállítsák az embereket, amelyek utastere mérgező kipufogógázzal telített.

A helyzet megváltoztatása mindannyiunk alapvető érdeke, de kérdés, kik állják és milyen arányban a költségeket. A Levegő Munkacsoport határozottan ellenez minden további forráselvonást az iskoláktól, a kórházaktól, a kultúrától, a közbiztonságért felelős szervektől és az egyéb közszolgáltatásoktól. A terheket a súlyosan környezetszennyező tevékenységekre, a főleg importból származó termékekre, illetve magukra a közlekedőkre kell hárítani, de szigorúan használatarányosan.

A szorító helyzetben a főváros közlekedéséért felelős Fővárosi Önkormányzat képviseletében Tarlós István főpolgármester segítséget kért a kormánytól. Különféle megoldási javaslatokat terjesztett elő, az iparűzési adó közlekedési infrastruktúra-finanszírozási célú kiegészítésétől a kerületek és a főváros közötti forrásmegosztás módosításáig. A Nemzetgazdasági Minisztérium állítólag egyedül a havi úthasználati átalányt támogatja, amelynek megfizetését a hírek szerint a szélvédőre ragasztott papírmatrica igazolná. A Levegő Munkacsoport véleménye szerint ez az ötlet még átmeneti megoldásként is aggályos.

Dugódíjfizetésre már régen javasol matricát a Levegő Munkacsoport. Csakhogy nem külön, új rendszerben, hanem úgy, hogy ha egy gépkocsival valaki be akar hajtani a fővárosba, előbb az autópálya-matricás rendszerben kelljen Budapest-matricát vásárolnia. Miután a vidékről Budapestre jövők túlnyomó része az autópályákon hajt be a városba, az ellenőrzés viszonylag kis beruházással – néhány további kamera telepítésével és járőrkocsikkal – megoldható. A budapestiek éves matricát kaphatnának.

Egy másik javaslata a Levegő Munkacsoportnak az úthasználat és a finanszírozás összekapcsolásának első lépéseként a díjköteles parkolás a főváros teljes területén. A parkolási díj befizetésének ellenőrzését meg lehet oldani a szélvédőre helyezett, mintegy ezer forint értékű rádiós azonosító kártyával. A kártyáért fizetett regisztrálási díj a belépés ára a budapesti közterületi parkolási rendszerbe. A parkolási díj befizetése ott, ahol nincs parkoló automata, telefonon történhet, a parkolás helyének – például utca, házszám – és a rendszámnak vagy a kiadott rádiós kártya azonosítójának a megadásával. Leolvasóval fölszerelt gépkocsikból ellenőrizhető, hogy egy gépkocsin van-e azonosító kártya és befizették-e utána a parkolási díjat. Számításaink szerint 20 ilyen járőrkocsival lefedhető a főváros területe. A budapesti gépkocsi-tulajdonosok, ahogyan most is, ingyen parkolhatnának a lakásuk közelében lévő közterületi parkolóhelyeken.

A rádiós azonosító kártya a tehergépkocsi-behajtási rendelet betartásának ellenőrzésére is alkalmas. Bevezetése évente mintegy öt milliárd forint, most kieső bevételhez juttathatná a várost, hiszen ma a Budapesten tehergépkocsival szállítók túlnyomó része semmibe veszi a vonatkozó jogszabályokat, engedély és díjfizetés nélkül mozog ott is, ahol nem volna szabad.

Vannak tehát megoldások, amelyek révén az utak, parkolók használatával arányosan járulhatnak hozzá az autósok a budapesti közlekedés fenntartásának költségeihez. A kormánynak hevenyészett és nagy ellenállásban ütköző ötletek helyett ilyeneket érdemes támogatnia.

A Levegő Munkacsoportot a MagNet Bank támogatja a KAP programban

Ozone Network