Megalapozatlanul hoznának döntést az útdíjról?

Aggodalomra ad okot az a válasz, amelyet Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszter adott Jávor Benedek országgyűlési képviselő „Megalapozottan dönt-e a Kormány az útdíjról?” című kérdésére. A válasz alapján felmerül a gyanú, hogy a kormány nem olyan útdíjszedési törvény előkészítésén dolgozik, amely legjobban szolgálná Magyarország érdekeit – írta a Levegő Munkacsoport abban a levelében, amelyet tegnap juttatott el a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) vezetőjének.

 

A civil szervezet levelében tételesen és konkrét példákkal is rámutat a miniszteri válasz és a valóság között feszülő ellentmondásokra.

Szakmailag téves az NFM implicit állítása, miszerint a technológia nem elég fejlett ahhoz, hogy a díjszedést megvalósítsák az ország minden útján. A témával foglalkozó szakértők előtt ugyanis közismert, hogy létezik olyan rendszer, amely akár városi körülmények között, egymáshoz közeli párhuzamos utcákon, magas házak között is képes pontosan elhelyezni a térképre a tehergépkocsi által megtett utat. Egy ilyen rendszer a gyakorlatban is bemutatkozott Budapesten és környékén július elején, és közülük több bizonyított a minisztérium háttérintézménye által is referált teszteken.

A válasz szerint ahol jóval kevesebb tehergépkocsi, kamion vagy furgon jár, mint az autópályákon és a főutakon, ott nem érdemes díjat szedni, mert drága lenne az ellenőrzés. Kérdés, mi történne ha ezt az elvet kiterjesztenék más közszolgáltatásokra is. Akinek kevés a vízfogyasztása, annak nem kellene leolvasni a vízóráját és nem kellene víz- és csatornadíjat fizetnie? Vagy a gázszolgáltatóknak le kellene szerelniük a kevés fogyasztást mutató gázórákat, és hagyni, hogy ahol ilyen van, inkább fűthessenek ingyen? Sőt ott vannak az alacsony „bevételtermelő képességű” vasúti mellékvonalak, ahol éppen erre való hivatkozással szüntetik meg sorra a forgalmat. Pedig az alsóbbrendű összekötő és bekötő utakhoz hasonlóan, melyek díjmentességét javasolja a tárca, a mellékvonalakon is el lehetne törölni a vasúti pályadíjat, amitől rögtön kifizetődővé válna rajtuk a személyszállítás. Érthetetlen ez a több tízmilliárd forint várható bevételről való lemondás – a teherautósoknak szánt rejtett támogatás – akkor, amikor a tárca éppen elvon a 2012. évi költségvetésben előirányzott 27,5 milliárd forint nyílt támogatást a vasúttól.

Jávor Benedek kérdésében kitért a leterelődés problémájára, arra, hogy a gépkocsivezetők jelentős része ahol megéri és ahol éppen teheti, ott előszeretettel kerüli el a fizetős útszakaszokat. Erről Európa-szerte lehet olvasni az újságokban, sőt egyes GPS-es navigációs eszközökbe be van építve a lehetőség a legkevesebb útdíj fizetésével járó útvonal választására. A probléma tehát valós, a válasz azonban egyrészt az új helyzetben használhatatlan matricás forgalmi adatokra, másrészt adminisztratív eszközök – talán behajtási tilalom(?) – lehetőségére hivatkozva igyekszik bagatellizálni azt. A Levegő Munkacsoport azt javasolja a miniszter asszonynak, hogy konzultáljon erről a kérdésről a 86-os út mentén élőkkel, és azt kérdezi, hogyan akadályoznák meg például a Balaton déli és északi partján, hogy a furgonok a fizetős 70-es, 71-es főút helyett a belső utakat válasszák.

A  Levegő Munkacsoport Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszter részére küldött levele az alábbi címről tölthető le.

Hírfigyelő