Ne emeljék a budapesti tömegközlekedés tarifáit!

Levélben kéri a Levegő Munkacsoport Tarlós István főpolgármestert, hogy ne emeljék a budapesti tömegközlekedés tarifáit. A korábbi jegyáremeléseknél többször bebizonyosodott, hogy annak eredménye nem a bevételek várt emelkedése, hanem az utasok elpártolása és a bliccelők arányának növekedése. Egy jegyáremelés megszakíthatja az utóbbi évek örvendetes tendenciáját is, az utasok számának emelkedését és a gépkocsiforgalom mérséklődését Budapesten. Viteldíjemelés helyett a Fővárosi Önkormányzatnak azonnal kezdeményeznie kell a kormánynál, hogy a tehergépkocsik jövőre bevezetendő útdíját terjessze ki a főváros területére is.

Aggodalomra ad okot és érthetetlen az a terv, hogy a Fővárosi Önkormányzat mai ülésén megemeli a tömegközlekedési jegyárakat Budapesten. Annál is inkább megdöbbentő ez a szándék, mivel éppen a jelenlegi városvezetés és a BKK hangsúlyozta több alkalommal is, hogy a menetdíjainak emelése nem eredményez többletbevételt a BKK számára, és csak a tömegközlekedés romlását idézi elő, az utasok – illetve a fizető utasok – elpártolását eredményezi. Erre egyébként a Levegő Munkacsoport statisztikai adatokkal alátámasztva már számtalanszor felhívta a korábbi városvezetés figyelmét.

A menetdíj-emelést Tarlós István a főváros súlyos pénzügyi helyzetével, a tömegközlekedés finanszírozási gondjaival indokolja. Ugyanakkor érthetetlen módon a Fővárosi Önkormányzat önként mond le évi több milliárd forint bevételről. Nevezetesen a mai napig nem oldotta meg, hogy a tehergépkocsik üzemeltetői megfizessék a jogszabály által előírt teherforgalmi behajtási díjat. Amint a Levegő Munkacsoport számításai és a BKK 2011. évi felmérései bizonyítják, a tehergépkocsik több mint 80 százaléka után nem fizetik meg ezt a díjat. Ráadásul a behajtási díj reálértéke jóval alacsonyabb, mint 20 évvel ezelőtt volt. Amennyiben megszigorítanák az ellenőrzést, és emelnék, valorizálnák a díjat, a Fővárosi Önkormányzat évente mintegy 10 milliárd forint többletbevételre tehetne szert. A Levegő Munkacsoport által évek óta többször javasolt, pár hónap alatt bevezethető ellenőrzési megoldás is már régen működhetne.

A tehergépkocsik behajtási díjának kivetésére és beszedésére a jövő évben egy újabb hatékony módszer is rendelkezésre állhat. A kormány ugyanis bevezeti a tehergépkocsik kilométer-arányos útdíját, és – feltéve, hogy a kivetésére a legrugalmasabb megoldást választja az Állami Autópályakezelő Zrt. – sem technikai, sem gazdasági akadálya nem lesz annak, hogy a rendszerrel Budapesten is útdíjat szedjenek a tehergépkocsiktól. Erre már szintén több alkalommal felhívta a figyelmét a Levegő Munkacsoport a Fővárosi Önkormányzatnak és BKK-nak.

A Levegő Munkacsoport szerint tehát viteldíjemelés helyett a Fővárosi Önkormányzatnak azonnal kezdeményeznie kell a kormánynál, hogy a tehergépkocsik jövőre bevezetendő útdíját terjessze ki a főváros területére is.

A Levegő Munkacsoportot a MagNet Bank támogatja a KAP programban

Ozone Network