A Levegő Évéről a vidékfejlesztési miniszterrel

Fazekas Sándor vidékfejlesztési miniszter és Illés Zoltán környezetügyi államtitkár tegnap egyeztetést folytatott Lukács Andrással, a Levegő Munkacsoport elnökével és munkatársaival a súlyosan egészségkárosító szálló por (PM10) csökkentésének lehetőségeiről. A Vidékfejlesztési Minisztériumban tartott találkozóra azt követően került sor, hogy a Levegő Munkacsoport levélben hívta fel a miniszter figyelmét: 2013-at az Európai Unió a Levegő Évének nyilvánította, ami még inkább aláhúzza annak a szükségességét, hogy a kormány érdemi intézkedést hozzon a légszennyezés mérséklésére.

A találkozón elhangzott, hogy az Európai Környezetvédelmi Ügynökség tanulmánya szerint Magyarországon évente 16 ezer ember hal meg idő előtt a PM10-szennyezettség következtében, és ezek az emberek átlagosan több mint tíz évet veszítenek az életükből. Mindez azonban a jéghegy csúcsa, hiszen országunknak szinte az egész lakossága szenved a szennyezett levegőtől. Lukács András elmondta: a jelenlegi kormány a légszennyezettség tekintetében is súlyos örökséggel vette át a hatalmat, és ennek fényében külön üdvözlendő, hogy egy kiváló programot fogadott el 2011 októberében a PM10-szennyezés csökkentésére. Ugyanakkor sajnálatos, hogy a gyakorlatban azóta sem érzékelhető érdemi változás. Ez annál is inkább  érthetetlen, mert tanulmányok sora bizonyítja: a légszennyezés jelentős csökkentése nemzetgazdasági szinten sokkal több haszonnal jár, mint amekkora ráfordítás szükséges ennek elérésére. Az egészségügyi hatások mellett érdemes megemlíteni a korom éghajlatváltozási hatását is, hiszen a fekete részecskék eljutnak az Északi-sarkvidékre, ahol felgyorsítják a jég és a hó olvadását.

Lukács András egy 12 pontból álló javaslatot adott át Fazekas Sándornak, kiemelve, hogy ezek az intézkedések – véleménye szerint – a legfontosabb olyan teendők, amelyek nem igényelnek jelentős kiadásokat, sőt egy részük már rövid távon is komoly állami bevételeket eredményez. Többek között sürgető a tehergépkocsik kilométer-arányos útdíjának mielőbbi bevezetése. Az útdíjat ki kell terjeszteni az összes közútra, nehogy úgy járjunk, mint Csehország, ahol csak a fő közlekedési utakra vetették ki az útdíjat, aminek következtében sok kamion a településeken keresztül futó utakat választja, megoldhatatlan feladat elé állítva a helyi lakosságot és az önkormányzatokat. Szükséges a gépjárművek adóztatásának olyan átalakítása, amely előnyben részesíti a környezetkímélőbb járműveket. Elő kell segíteni a nulla emissziós buszok beszerzését, annál is inkább, mert erre 85 százalékos támogatást ad az Európai Unió. Komoly eredmény érhető el a gépjárművek környezetvédelmi ellenőrzésének szigorításával is. Lukács András a fentieken kívül átadta Fazekas Sándornak a Levegő Munkacsoport javaslatcsomagját a szilárd tüzelőanyagok (szén, fa, hulladékok) háztartási égetéséből származó légszennyezés csökkentésére.

Fazekas Sándor válaszában kijelentette, hogy ebben az évben a minisztérium kiemelten kezeli a levegőtisztaság védelmét. Illés Zoltán környezetügyi államtitkár arra hívta fel a figyelmet, hogy a 2014-2020 közötti időszakban várhatóan jelentős uniós források nyílnak meg környezetvédelmi célokra, melyekből a Vidékfejlesztési Minisztérium szorgalmazza minél több felhasználását levegőszennyezést megelőző – főleg a PM10-kibocsátást csökkentő – célokra.

A megbeszélést követően a Vidékfejlesztési Minisztériumban konferenciára került sor a társtárcák és a civil szervezetek képviselőinek részvételével. A rendezvényen szakértők számoltak be a hazai levegő állapotáról, a szennyezett levegő okozta egészségkárosodásokról, valamint a megoldási lehetőségekről. Az előadások hamarosan elérhetőek lesznek a tárca honlapján.

Kapcsolódó anyagaink:

A Levegő Munkacsoportot a MagNet Bank támogatja a KAP programban

Ozone Network