Intézkedések Európában szmogriadó esetén

A szmogriadóval kapcsolatos szabályok Európában helyenként szigorúbbak, máshol megengedőbbek, mint nálunk, és számos helyen hiányzik a szabályozás – mutatta ki a Levegő Munkacsoport összeállítása.

Az egyik szélsőséges eset Lengyelország, ahol a szmogriadó tájékoztatási fokozatát akkor kell elrendelni, amikor szállópor-koncentráció (PM10) meghaladja a köbméterenkénti 200 mikrogrammot, a riasztási fokozatát pedig 300 mikrogramm felett (a magyarországi határérték 75, illetve 100 mikrogramm). Igaz, a lengyel városok önkormányzatai szigorúbb értékeket is alkalmazhatnak a saját településükön.

Más országokban viszont a magyarországinál is jóval alacsonyabb a veszélyesnek nyilvánított szennyezési szint. Finnországban például már 50 mikrogrammot meghaladó koncentráció esetén el kell rendelni a szmogriadó riasztási fokozatát. Pedig az uniós szabályok szerint ez „csak” az egészségügyi határérték. Számos országban viszont (például Ausztriában, Franciaországban, Olaszországban, Németországban) az egészségügyi határérték túllépése egyúttal a tájékoztatási fokozat, és általában a riasztási határértékek is jóval alacsonyabbak, mint nálunk.

A szmogriadó riasztási fokozata életbelépésével elrendelt intézkedések általában sok hasonlóságot mutatnak Európa-szerte. Ezek közé tartozik a gépjármű-forgalom korlátozása, a tömegközlekedés ingyenessé tétele, az ipari tevékenységek okozta légszennyezés csökkentése, és a háztartások felhívása, hogy lehetőleg ne fűtsenek szilárd tüzelőanyaggal. Számos helyen vezetnek be sebességkorlátozást (például Belgiumban az autópályákon 90 km/h, valamint 50 km/h azokon az utakon, ahol egyébként 70-90 km/h megengedett). Van, ahol a páros-páratlan rendszám alapú korlátozás lép életbe (például Brüsszelben, Madridban, Párizsban és Szarajevóban). Több városban előírják, hogy a középületeket milyen hőmérsékletre szabad fűteni (Lyonban például legfeljebb 19 Celsius fokra). Különleges eset a norvégiai Bergen, ahol már régóta behajtási díj (dugódíj) működik: szmogriadó esetén az ötszörösére emelik a díjat (személygépkocsik után csúcsidőben 25 eurót, azon kívül 10 eurót kell fizetni; a teherautók után pedig ezeknek a dupláját).

Számos helyen pedig azért nincs szabályozás a szmogriadó, mert a megelőző intézkedésekre helyezik a hangsúlyt, vagyis arra, hogy soha ne legyen túlzottan szennyezett a levegő.

Az angol nyelvű összeállítás itt tölthető le.

Kép: Szmog Varsóban (http://www.euractiv.com/section/climate-environment/news/smog-chokes-coa...)

 

A Levegő Munkacsoportot a MagNet Bank támogatja a KAP programban

Ozone Network