Összefogás a közúti fuvarozókkal az olcsóbb szállításért és az éghajlat védelméért
Környezetvédelem és közúti fuvarozás egyaránt nyer a tehergépkocsik üzemanyag-fogyasztásának csökkentésével. Az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség és a Levegő Munkacsoport kezdeményezésére a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete is aláírta azt a levelet, amely az uniós intézményeket az ezt elősegítő szabályozás elfogadására sürget.
Meglehetősen le van maradva az Európai Unió a tehergépkocsik üzemanyag-fogyasztásának szabályozásában. Miközben egyre szigorodó előírások csökkentik az új személyautók és kisteherautók széndioxid-kibocsátását, az útjainkat ellepő és a közúti közlekedés üvegházhatású gázkibocsátásának jelentős részéért felelős tehergépkocsik fogyasztása 20 év alatt alig csökkent valamit. Úgy tűnik, ennek alapvető oka, hogy a szabályozás bonyolult. Sok év szakértői munkájával alakították ki a javaslatot azokra a keretekre, amelyek között a tehergépkocsik és az autóbuszok fogyasztását nem a most szokásos módon, a motor teljesítményét alapul véve CO2 g/kWh, hanem a személygépkocsiknál és a kisteherautóknál szokásos CO2 g/km egységben adják meg. A nehézséget az okozta, hogy az utóbbi nemcsak a motortól, hanem a teljes hajtáslánctól, a légellenállástól, sőt az útviszonyoktól és a rakomány tömegétől is függ. Ugyanazt a motort rengeteg típusú teherautóba, autóbuszba beépítik, amelyeknek más és más a mérete, tömege, hajtáslánca, ami mind-mind hatással van a fogyasztásra. Vagy típusonként kellene lemérni a járműveket görgős laborban vagy valami más megoldást kell keresni. A közúti mérés azért nem jó, mert a mérési körülmények nem reprodukálhatók, és ezért nem lesznek összehasonlíthatóak az eredmények. Csakhogy az alapegységek kombinálásával igen sokféle típust építenek a tehergépkocsi-gyárak, viszont Európában csak néhány olyan labor létezik, amely alkalmas nagyméretű és nagyteljesítményű gépjárművek mérésére, ráadásul ezeket hosszú időre előre lefoglalni, ezért más megoldást kellett találni.
A megoldás a számítógép. Kifejlesztenek egy szoftvert, egy eszközt a jármű energiafogyasztásának kiszámítására (Vehicle Energy Consumption Calculation Tool; VECTO), amely a részegységeknek a fogyasztást befolyásoló adataiból kiindulva szimulálja egy-egy konkrét tehergépkocsi-modell fogyasztását különféle körülmények között. Ez lehetőséget ad nem csak arra, hogy az eltérő konfigurációjú tehergépjárművek fogyasztását kiszámítsa, hanem hogy becsülje a fogyasztási – CO2-kibocsátási – értékeket sokféle használati módra is.
A szoftvernek tehát alapadatokra van szüksége, amikből kiindulva a becsléseket, szimulációkat el tudja végezni. Ezek alapján aztán az új tehergépkocsik típusjóváhagyásába belekerül a kilométerre vetített széndioxid-kibocsátási érték. Az azonos elvek alapján megadott fogyasztási adat már összehasonlíthatóvá teszi a gyártmányokat, ezáltal élesíti a versenyt a gyártók között.
A rendelet az új nehézgépjárművek CO2-kibocsátásának és üzemanyag-fogyasztásának nyomon követéséről és bejelentéséről, amire az Európai Bizottság javaslatot tett, arra szolgálna, hogy gyűjteni tudjuk az újonnan forgalomba helyezett nehézgépjárművek CO2-kibocsátási adatait. A begyűjtött adatokból kapnánk egy képet arról, hogy mi is a fogyasztási helyzet a tehergépkocsik piacán, mivel azok egy része nyilvánosan is elérhető lesz.
A következő lépés lehet majd annak kimunkálása, hogy milyen szakpolitikai intézkedésekkel lehet elérni a becslések szerint technikai megoldásokkal elérhető 30-50%-os fogyasztáscsökkentési potenciál kihasználását. Mert a fő cél a közúti szállítás energiahatékonyságának növelése, széndioxid-kibocsátásának csökkentése.
Nehéz azonban megtalálni az egyensúlyt a teherautógyártók és a fuvarozók piaci érdekei között, és megteremteni a környezetvédők bizalmát is a VECTO szoftver becsléseiben. Adatok híján harmadik fél nem tud ellenőrző futtatásokat végezni a programmal, viszont például a motorgyártók csak akkor hajlandók kiadni a gyártmányaik üzemállapot szerinti fogyasztási adatait, ha azokat az Unió bizalmasan kezeli, nem kerülhetnek a konkurencia birtokába. Az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (European Federation for Transport and Environment, T&E), amelynek a Levegő Munkacsoport is tagja, úgy látja, hogy a tervezet nem biztosítja eléggé, hogy a fuvarozók – a tehergépkocsik vásárlói – hozzájussanak minden használható információhoz az új tehergépkocsik fogyasztásáról. Ezért megfogalmazott egy levelet Miguel Arias Cañete biztoshoz, amelyben olyan módosításokat javasolnak az új nehézgépjárművek CO2-kibocsátásának és üzemanyag-fogyasztásának nyomon követéséről és bejelentéséről szóló rendelethez, amelyek növelve az átláthatóságot lehetővé teszik, hogy a szoftver működését bárki ellenőrizhesse, és kitágítják azon adatoknak a körét, amelyekhez mindenki hozzáférhet a VECTO adatbázisában.
Magyarország legjelentősebb fuvarozói érdekvédelmi szervezete, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) csatlakozott a felhíváshoz. A levelet Somogyi Gábor főtitkár írta alá 2017. október 9-én, , a T&E témafelelősének budapesti látogatásakor, amit a Levegő Munkacsoport szervezett meg. E látogatás során Stef Cornelis tárgyalt a Waberer’s Internationalnek, Európa egyik legnagyobb fuvarozó cégének vezetőivel is a fogyasztáscsökkentés különféle lehetőségeiről. Fogadták Stef Cornelis-t a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban is, ahol azt kérte, hogy a magyar kormány támogassa az Európai Tanácsban az Európai Unió döntéshozói előtt lévő, a tehergépkocsik üzemanyag-fogyasztását csökkentő és biztonságát növelő technikai előírások meghozatalát.
Az első képen: Somogyi Gábor, az MKFE főtitkára aláírja a levelet (tőle balra: Vargha Márton, a Levegő Munkacsoport közlekedési témafelelőse; jobbra: Stef Cornelis, a T&E képviseletében)
A VECTO bemutatásában segítségünkre volt Uhlik Krisztián, a Közlekedéstudományi Intézet munkatársa