Összefogás a közúti fuvarozókkal az olcsóbb szállításért és az éghajlat védelméért

Környezetvédelem és közúti fuvarozás egyaránt nyer a tehergépkocsik üzemanyag-fogyasztásának csökkentésével. Az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség és a Levegő Munkacsoport kezdeményezésére a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete is aláírta azt a levelet, amely az uniós intézményeket az ezt elősegítő szabályozás elfogadására sürget.

Meglehetősen le van maradva az Európai Unió a tehergépkocsik üzemanyag-fogyasztásának szabályozásában. Miközben egyre szigorodó előírások csökkentik az új személyautók és kisteherautók széndioxid-kibocsátását, az útjainkat ellepő és a közúti közlekedés üvegházhatású gázkibocsátásának jelentős részéért felelős tehergépkocsik fogyasztása 20 év alatt alig csökkent valamit. Úgy tűnik, ennek alapvető oka, hogy a szabályozás bonyolult. Sok év szakértői munkájával alakították ki a javaslatot azokra a keretekre, amelyek között a tehergépkocsik és az autóbuszok fogyasztását nem a most szokásos módon, a motor teljesítményét alapul véve CO2 g/kWh, hanem a személygépkocsiknál és a kisteherautóknál szokásos CO2 g/km egységben adják meg. A nehézséget az okozta, hogy az utóbbi nemcsak a motortól, hanem a teljes hajtáslánctól, a légellenállástól, sőt az útviszonyoktól és a rakomány tömegétől is függ. Ugyanazt a motort rengeteg típusú teherautóba, autóbuszba beépítik, amelyeknek más és más a mérete, tömege, hajtáslánca, ami mind-mind hatással van a fogyasztásra. Vagy típusonként kellene lemérni a járműveket görgős laborban vagy valami más megoldást kell keresni. A közúti mérés azért nem jó, mert a mérési körülmények nem reprodukálhatók, és ezért nem lesznek összehasonlíthatóak az eredmények. Csakhogy az alapegységek kombinálásával igen sokféle típust építenek a tehergépkocsi-gyárak, viszont Európában csak néhány olyan labor létezik, amely alkalmas nagyméretű és nagyteljesítményű gépjárművek mérésére, ráadásul ezeket hosszú időre előre lefoglalni, ezért más megoldást kellett találni.

Használat közbeni kibocsátásmérővel (PEMS) felszerelt vontató.
(Forrás: https://www.tuev-nord.de/en/company/traffic/manufacturers/drive-train-and-emissions/engines-commercial-vehicles-machines/pems/)

 

A megoldás a számítógép. Kifejlesztenek egy szoftvert, egy eszközt a jármű energiafogyasztásának kiszámítására (Vehicle Energy Consumption Calculation Tool; VECTO), amely a részegységeknek a fogyasztást befolyásoló adataiból kiindulva szimulálja egy-egy konkrét tehergépkocsi-modell fogyasztását különféle körülmények között. Ez lehetőséget ad nem csak arra, hogy az eltérő konfigurációjú tehergépjárművek fogyasztását kiszámítsa, hanem hogy becsülje a fogyasztási – CO2-kibocsátási – értékeket sokféle használati módra is.

A szoftvernek tehát alapadatokra van szüksége, amikből kiindulva a becsléseket, szimulációkat el tudja végezni. Ezek alapján aztán az új tehergépkocsik típusjóváhagyásába belekerül a kilométerre vetített széndioxid-kibocsátási érték. Az azonos elvek alapján megadott fogyasztási adat már összehasonlíthatóvá teszi a gyártmányokat, ezáltal élesíti a versenyt a gyártók között.

A rendelet az új nehézgépjárművek CO2-kibocsátásának és üzemanyag-fogyasztásának nyomon követéséről és bejelentéséről, amire az Európai Bizottság javaslatot tett, arra szolgálna, hogy gyűjteni tudjuk az újonnan forgalomba helyezett nehézgépjárművek CO2-kibocsátási adatait. A begyűjtött adatokból kapnánk egy képet arról, hogy mi is a fogyasztási helyzet a tehergépkocsik piacán, mivel azok egy része nyilvánosan is elérhető lesz.

 A következő lépés lehet majd annak kimunkálása, hogy milyen szakpolitikai intézkedésekkel lehet elérni a becslések szerint technikai megoldásokkal elérhető 30-50%-os fogyasztáscsökkentési potenciál kihasználását. Mert a fő cél a közúti szállítás energiahatékonyságának növelése, széndioxid-kibocsátásának csökkentése.

 Nehéz azonban megtalálni az egyensúlyt a teherautógyártók és a fuvarozók piaci érdekei között, és megteremteni a környezetvédők bizalmát is a VECTO szoftver becsléseiben. Adatok híján harmadik fél nem tud ellenőrző futtatásokat végezni a programmal, viszont például a motorgyártók csak akkor hajlandók kiadni a gyártmányaik üzemállapot szerinti fogyasztási adatait, ha azokat az Unió bizalmasan kezeli, nem kerülhetnek a konkurencia birtokába. Az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (European Federation for Transport and Environment, T&E), amelynek a Levegő Munkacsoport is tagja, úgy látja, hogy a tervezet nem biztosítja eléggé, hogy a fuvarozók – a tehergépkocsik vásárlói – hozzájussanak minden használható információhoz az új tehergépkocsik fogyasztásáról. Ezért megfogalmazott egy levelet Miguel Arias Cañete biztoshoz, amelyben olyan módosításokat javasolnak az új nehézgépjárművek CO2-kibocsátásának és üzemanyag-fogyasztásának nyomon követéséről és bejelentéséről szóló rendelethez, amelyek növelve az átláthatóságot lehetővé teszik, hogy a szoftver működését bárki ellenőrizhesse, és kitágítják azon adatoknak a körét, amelyekhez mindenki hozzáférhet a VECTO adatbázisában.

Magyarország legjelentősebb fuvarozói érdekvédelmi szervezete, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) csatlakozott a felhíváshoz. A levelet Somogyi Gábor főtitkár írta alá 2017. október 9-én, , a T&E témafelelősének budapesti látogatásakor, amit a Levegő Munkacsoport szervezett meg. E látogatás során Stef Cornelis tárgyalt a Waberer’s Internationalnek, Európa egyik legnagyobb fuvarozó cégének vezetőivel is a fogyasztáscsökkentés különféle lehetőségeiről. Fogadták Stef Cornelis-t a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban is, ahol azt kérte, hogy a magyar kormány támogassa az Európai Tanácsban az Európai Unió döntéshozói előtt lévő, a tehergépkocsik üzemanyag-fogyasztását csökkentő és biztonságát növelő technikai előírások meghozatalát.

Az első képen: Somogyi Gábor, az MKFE főtitkára aláírja a levelet (tőle balra: Vargha Márton, a Levegő Munkacsoport közlekedési témafelelőse; jobbra: Stef Cornelis, a T&E képviseletében)

A VECTO bemutatásában segítségünkre volt Uhlik Krisztián, a Közlekedéstudományi Intézet munkatársa

Hírfigyelő