A Levegő Munkacsoport kiegészítené a BKK közlekedésbiztonsági stratégiáját

Nyáron dönthet a Fővárosi Közgyűlés a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) által társadalmi egyeztetésre kiadott közlekedésbiztonsági stratégia elfogadásáról. A Levegő Munkacsoport üdvözli a szándékot, azonban úgy véli: az előterjesztett anyag helyenként módosításra, illetve kiegészítésre szorul.

A BKK anyaga megállapítja: az elmúlt 10 évben fővárosunkban közel 500-an haltak meg közúti balesetben, és ennek egyik oka a gépjárműforgalom növekedése. Budapesten jóval több ilyen eset történik, mint számos hasonló méretű nagyvárosban – például Bécsben, Berlinben vagy Oslóban. A Levegő Munkacsoport álláspontja szerint viszont legalább ilyen fontos az is, amit a statisztikák nem tükröznek: a lakosok sokszor félnek az utcán közlekedni, a szülők, nagyszülők pedig félnek attól, hogy baleset éri a gyermeküket, unokájukat. Ezen félelem miatt különösen a gyermekeknek kell sok olyan korlátozást megélniük, ami kedvezőtlen hatással van a fejlődésükre.

Fővárosunk közlekedésbiztonságának javítása tehát megkerülhetetlen. A Levegő Munkacsoport úgy véli, hogy az anyagban előirányzott intézkedések viszont túlságosan engedékenyen kezelik a gépkocsihasználatot, továbbá a megfogalmazott általános célok mellől hiányoznak a határidők és a konkrét célkitűzések.

Városi autópályák felszámolása

A BKK anyaga szerint több lehetőséget kell biztosítani a tranzitforgalom számára. „Az elmúlt évtizedekben a fővárosba bevezető utakat kiszélesítették, estenként villamosvonalak felszámolásával biztosítottak helyet új autós sávoknak. Ennek eredményeként még nagyobb lett az autóforgalom, még kiterjedtebbé váltak a dugók. Ezért érthetetlen, hogy a BKK miért irányoz elő olyan intézkedéseket, amelyek tovább növelnék az átmenő forgalmat. Szerencsére a főváros vezetése a gyakorlatban már most is a helyes megoldást választotta azzal, hogy az Üllői út és a Váci út autós sávjainak csökkentésével nagyobb teret ad a környezetbarát közlekedési módoknak” – mondta Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke.

Vision Zero megközelítés hagyományos elemekkel fűszerezve

A Levegő Munkacsoport szerint a Vision Zero, a halálos baleset nélküli közlekedés eléréséhez szükséges az általános 30 km/órás általános sebességkorlátozás bevezetése (a főutak kivételével). A BKK stratégiatervezete azonban ragaszkodik az 50 km/órás sebességkorlátozáshoz, a 20-30 km/órásat csak kivételnek tekinti. Ráadásul nem elég sebességkorlátozó táblákat kitenni, hanem az útjainkat önmagyarázóvá kell átalakítani, azaz olyanná, hogy a gépjárművezetőkben azonnal tudatosuljon: itt bármikor számíthatnak az úttesten gyalogosokra is, és ennek megfelelően vezessenek.

„Hiányoljuk továbbá a korszerű informatikai megoldásokra, a biztonságos közlekedést támogató, elősegítő, kikényszerítő közlekedés-menedzsmentre, forgalomirányításra vonatkozó terveket. A biztonság érdekében sokkal több jelzőeszközre lenne szükség az utakon, és a szabályszegések felderítésére is nagyobb figyelmet kellene fordítani” – fogalmazott Vargha Márton, a Levegő Munkacsoport közlekedési témafelelőse.

A Levegő Munkacsoport részletes észrevételei a budapesti közlekedésbiztonsági stratégia tervezetéhez itt olvashatók.

Nyitókép: Nemrég a budapesti Bakáts teret még az autók uralták
Fotó: Lukács András, Levegő Munkacsoport


 

Hírfigyelő