Az M0-ás továbbépítése csak fokozná a bajt

A napokban a budakalászi 2011 Egyesület demonstrációt szervezett amiatt, mert a környék települései fuldokolnak az autóforgalomtól és a megoldást az M0-ás autóút északi szakaszának megépítésében látják. A Levegő Munkacsoport szerint az építendő szakasz csak újabb forgalmat vonzana, és a térség élhetőségében fontos szerepet játszó természeti környezet is nagymértékben sérülne.

Mint arról több hírportál is beszámolt, a helyi egyesület eddig is egyeztetett a környező települések önkormányzataival és a kormánnyal, ám érdemi előrelépés nem történt. A Levegő Munkacsoport viszont arra hívja fel a figyelmet, hogy az M0-ás továbbépítése még inkább fokozná a környezeti ártalmakat. Ezt hangsúlyozta már 2009-ben az érintett térség 14 civil szervezete közös állásfoglalásában, egyúttal rámutatva, hogy lehetséges a probléma gyors megoldása.

„Az M0-ás körgyűrűn az M1-es, M7-es és az M5-ös autópályák közötti szakaszon ma már komoly forgalom zajlik. A mérnökök feltételezték, hogy az elkerülő autópálya tehermentesíti a Bocskai és a Budaörsi utat. Nem így történt. A műszerek az M0-ás átadása után körülbelül két hétig jelezték a járművek számának csökkenését, utána visszaállt a korábbi állapot. Mindössze annyi történt, hogy a teherautókat személykocsik váltották fel.” (A Főpolgármesteri Hivatal Közlekedési Ügyosztálya forgalomtechnikai alosztálya csoportvezetőjének nyilatkozata, Népszabadság, 1995. január 6.)

„Új utak építésével még sehol a világon nem sikerült megoldani a közlekedési problémákat és csökkenteni a környezetszennyezést, legfeljebb áthelyezték más területekre a gondokat. Az ugyanis már régen bebizonyosodott, hogy az új utak újabb forgalmat gerjesztenek. A megoldás fontos eleme a dugódíj bevezetése, illetve a parkolási díjak jelentős emelése, a díjfizetési terület kiterjesztése egész Budapestre. Ezzel egyidejűleg javítani kell tömegközlekedést. Az autóbuszos szolgáltatás sűrítését igen gyorsan meg lehet oldani, ahogy ezt bemutatja a 2006-ban a Levegő Munkacsoport kezdeményezésére készült tanulmány. Ösztönözni kell továbbá a telekocsizást, hiszen ha például két olyan személy utazik együtt, akik addig külön-külön autóztak, akkor máris eltűnt egy személygépkocsi a forgalomból” – részletezte Vargha Márton, a Levegő Munkacsoport közlekedési témafelelőse.

Az elsődleges cél világos: a budakalászi lakosoknak mentesülniük kell az átmenő forgalom okozta szennyezéstől, és amint Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke leszögezte, ezt a környezet további sérülése nélkül kell megvalósítani. „Az M0-s autóút északi szakaszának megépítése jelentős természeti területeket tenne tönkre, pedig most, a klímakatasztrófa küszöbén már minden négyzetméter zöldterületet meg kellene óvnunk. Továbbá Budapest leginkább észak-nyugati irányból kapja a friss levegőt, melynek minőségén már eddig is sokat rontott a Budai-hegység és a pilisi térség beépítése, ezt nem szabad tovább fokozni” – tette hozzá.

A civil szervezet sürgeti, hogy az újabb és újabb környezetpusztító óriásberuházások helyett a kormány olyan célokra költse az adófizetők pénzét, ami javítja a térségben élők életminőségét.

 Nyitókép: A Budaörsi úton állandósultak a dugók (Fotó: Susánszky Ferenc, Levegő Munkacsoport)

Hírfigyelő