Koromtalanít a BKV

Február óta 43 erősen füstölő busz javítását kérte a Levegő Munkacsoport a BKV-tól, és a BKV-nak számos esetben sikerült jelentősen csökkentenie az érintett buszok károsanyag-kibocsátását. Mindez az utasoknak köszönhető, akik, válaszolva a Levegő Munkacsoport felhívására, jelezték, ha kipufogógáz szagát érezték az utastérben, vagy az utcán koromfelhővel beburkolt buszt láttak.

A BKV rendszeresen rövid tájékoztatást adott arról, milyen intézkedéseket hoztak a bejelentések nyomán. Például ezt írták:
”A BPI-132 motorját átvizsgáltuk. Az adagoló előtöltésén állítottak, most nem füstöl gyorsításkor.”
„A BPI-134-et beállítottuk, mellékletben küldöm az állítás után mért füstértéket. Az utastérbe bejutó füstöt feltételezhetően a harmonika kisebb sérülése okozhatta, bár mi füstszagot az utastérben akkor sem, és azóta sem tapasztaltunk. A harmonika javítva.”
„A levegőszűrő cseréje után mindkét busznál megszűnt a füstölés.”
„A BPO-381-es autóbusz javítását a divízió gazdaságtalannak ítélte, ezért kivonta a forgalomból.”

Sajnos egyes esetekben a javítás sem hozott eredményt, annyira rossz állapotban van a jármű: „Jelzésedet követően töltést állítottak a járművön, de sajnos lényeges javulást ezzel sem tudunk elérni. Az IK405-ös járművekben található Euro II-es Perkins motorok többször felújítottak, már régen selejtezni kellett volna őket. Forrás hiányában egyelőre erre nem volt lehetőségünk, illetve a 7-8 éve többször indított midi autóbusz beszerzések, illetve szolgáltatási tenderek eredménytelenek voltak.”

„A nehézségek ellenére bizakodóak vagyunk, hiszen bejelentésünk hatására a legtöbb esetben jelentősen csökken a kormolás” – mondta el Lenkei Péter a Levegő Munkacsoport Környezeti Tanácsadó Irodájának vezetője. „Továbbra is várjuk a bejelentéseket a kormoló buszokról.”

A dízelmotorok égésterméke, füstgáza bizonyítottan rákkeltő, sok idő előtti elhalálozást okoz szív- és érrendszeri megbetegedéseken keresztül is. Ezért különösen fontosnak tartja a Levegő Munkacsoport, hogy a főváros útjain sokat futó buszok a lehető legkevésbé szennyezzék a környezetet. Ez részben új buszok vásárlásával igyekszik a főváros megoldani, de sokkal olcsóbban, a meglévő buszok megfelelő karbantartásával és részecskeszűrő utólagos felszerelésével is jelentős eredményeket lehetne elérni. Berlinben például az ottani tömegközlekedési vállalat az összes buszát felszerelte részecskeszűrővel.

Hírfigyelő