A belga közautó rendszer

Bármilyen meglepő, az alternatív közlekedési módokba olykor az autó is beletartozhat. Az alábbi cikk egy olyan figyelemreméltó rendszert mutat be, amely méltó kiegészítője lehet a tömegközlekedésnek, biciklizésnek, gyaloglásnak. Használata tisztább levegőt és a dugómentes közlekedést eredményezhet.

A felületes szemlélő nem tesz különbséget a telekocsi vagy szervezett autóstop (angolul carpooling) és a közautó rendszer vagy autómegosztás (carsharing) között, pedig egészen mást takarnak. A telekocsi esetében egy magánautó vezetője keres útitársat, jellemzően rendszeres ingázáshoz vagy egyszeri nagyobb úthoz költségmegosztással. A „közautó” viszont egyszerűsített és rugalmas autókölcsönző rendszer. Magyarországon az előbbi már kezd egyes körökben népszerűvé válni (oszkar.com, kenguru.hu), az utóbbinak viszont még hírmondója se akad. Most egy rövid betekintést adunk egy olyan városba, ahol már bevált a közautó rendszer.
Hat éve költöztem Brüsszelbe feleségemmel, gyermekünk hároméves. A városon belül bérlünk lakást, és nincs saját autónk: többnyire gyalogolunk, tömegközlekedünk, biciklizünk. Ha valamilyen okból autó kell, mert például hétvégi kirándulásra megyünk egy tömegközlekedéssel nehezen megközelíthető helyre, vagy esetleg nagyobb szállítanivalónk akad, akkor igénybe vesszük a közautó rendszert.
Az előfizetők hitelkártya méretű mágneskártyát kapnak. A közautók hármasával-ötösével találhatók meg az egész várost lefedő hálózatban, szabadtéri parkolóhelyeken. Használat előtt telefonon vagy interneten kell autót foglalni. Megadjuk, milyen járművet (háromajtóst, ötajtóst, kisfurgont vagy hétülésest), melyik állomáson és mettől meddig akarunk használni (a foglalási idő lehet akár csak egy óra is). A megadott időpontban és helyen a lefoglalt autó kinyithatóvá válik a mágneskártyánkkal, melyet a szélvédő mögé elhelyezett érzékelő fölé tartunk, hogy felengedje az elektromos zárat. A kesztyűtartóban lévő fedélzeti számítógépbe begépeljük a négyjegyű kódunkat, hogy kivehessük belőle a slusszkulcsot. Innentől kezdve az autót a szokványos módon használjuk. Induláskor a parkolóhelyet védő, kulccsal nyitható fémkeretet felemeljük, hogy visszaérkezéskor meglegyen a helyünk, mivel az autót ugyanoda kell visszavinni, ahonnan elvittük.

Közautók parkolója a belga fővárosban
Közautók parkolója a belga fővárosban

Fontos, hogy időben visszaérjünk, hisz könnyen lehet, hogy a következő felhasználó „melegváltással” viszi tovább. Szükség esetén a foglalási idő kiterjeszthető menet közben, ha senki nem foglalta le az autót közvetlenül utánunk. Ha elkésnénk, a pórul járt utánunk jövő a mi költségünkre hívhat magának taxit. Az autó lezárása ugyanúgy történik, mint a kinyitása: slusszkulcs vissza a számítógépbe, az út rövid könyvelése a fedélzeti naplóban, majd az autó lezárása a mágneskártyával a szélvédőn keresztül.

Így lehet kinyitni egy közautót Brüsszelben
Így lehet kinyitni egy közautót Brüsszelben

Ha menet közben fogyóban az üzemanyag, szintén a kesztyűtartós számítógépben található, kizárólag benzinkutaknál használható bankkártyával fizethetünk a benzinért – a tankolást ugyanis a cég rendezi, nekünk csak havonta egyszer kell a zsebünkbe nyúlnunk. A felhasználók telefonszámla jellegű havi kivonatot kapnak, melyet átutalással kell fizetni. A havi költség egy fix előfizetési díjból (csomagtól függően 1000, 2000 vagy 6000 forint), valamint a csomagtól és a használt járművek típusától függő óradíjból (426-1155 forint/óra) és kilométerdíjból (47-115 forint/km) áll össze. Használatkor tehát nemcsak a megtett utat, de a foglalás hosszát is arányosan fizetjük. A modell nem ösztönzi a munkába autózást, mivel az autó a munkaidő alatt kemény óradíj mellett várakozna. Viszont 12 óránál hosszabb foglalásokra már a napidíjat alkalmazzák (4812-11550 forint/nap).
Mi havi kettő-négy alkalommal, jellemzően fél-egy-két napos foglalásokkal ötventől néhány száz kilométeres utakat teszünk meg a legolcsóbb háromajtós autókkal. Az összköltségünk így havonta átlag 30 000 forint körül alakul (van, amikor kétszer ennyi, és van, amikor csak az 1000 forintos előfizetési díj, amelyik hónapban egyáltalán nem használtunk autót). Brüsszelre igaz, hogy a közautó körülbelül fele annyiba kerül, mint taxival menni ugyanolyan messzire. 500 kilométer távolság felett vagy kettőnél több napos foglalás esetén már érdemes összevetni a közautó költségét annak a hagyományos autókölcsönzőnek az ajánlataival, akinél a közautó tagság kedvezményekkel jár.

…és ily módon lehet hozzáférni a slusszkulcshoz
…és ily módon lehet hozzáférni a slusszkulcshoz

Egy magánautó birtoklásához képest a közautó számos előnyt mutat. Olcsóbb, ha a magánautónál figyelembe vesszük az autótartás minden járulékos költségét (az autó megvásárlása, műszaki vizsgák, javítás, garázs stb.). Nem kell vesződnünk az autótartás egyéb kínjaival sem (adminisztráció, karbantartás, otthon parkolóhely-keresés, éppen nem használt autó féltése). Mindig az alkalomhoz megfelelő autót választhatunk a kínálatból. Környezetvédelmi és urbanisztikai szempontból is előnyös, hiszen egyrészt csökkenti az autók számát (egyes családoknál kiváltja a második autót, másoknál autómentességet tesz lehetővé), másrészt az autóval megtett utak számát is. Míg saját autó esetén nem kérdés, hogy ha már van és úgyis fizetünk érte, akkor használjuk, addig a közautónál tudjuk, hogy minden egyes útért külön fizetünk. Ezért mindig mérlegelésre kerül, nem célszerűbb-e az esetleg olcsóbb (és zöldebb) tömegközlekedéssel, biciklivel menni, vagy hogy egyáltalán feltétlenül el kell-e menni. Mivel a közautó rendszer egész Belgiumban működik, vidéki város vasútállomása mellett is foglaltunk már közautót helyi közlekedésre, míg a városba vonattal utaztunk le.
2004-ben indult a rendszer, ma már tízezer előfizetőjük van. 369 autó áll rendelkezésre 20 belga városban, s így számításaik szerint 3600 magánautót váltottak ki. A Budapest területének alig több mint harmadán elterülő, de egymillió lakosú Brüsszelben mintegy 70 állomás található, és továbbiakat terveznek nyitni.
A közautó rendszert egy non-profit szervezet üzemelteti a belga helyi és helyközi tömegközlekedési vállalatokkal partnerségben. Igyekszik ügyfeleket találni az üzleti szférában is, akik céges flottájukat cserélhetik le a szomszédban létesülő közautó állomásra. Míg napközben a cég alkalmazottai furikáznak munkaügyben, addig esténként és hétvégén privát ügyfelek használhatják ugyanazokat a közautókat magáncélra. A két felhasználási mód pompásan kiegészíti egymást, és lehetővé teszi, hogy még sűrűbb hálózat alakuljon ki a közautó-állomásokból.

Tóth András 

A Levegő Munkacsoportot a MagNet Bank támogatja a KAP programban

Ozone Network