Idén nyáron az angliai Yorkban került megrendezésre az „Autómentes városok felé” elnevezésű konferencia, melyet mindig az Autómentes Világhálózat szervez egy helyi partnerrel közösen. Ez utóbbi most az Autómentes Egyesült Királyság (Carfree UK) nevű szervezet volt. Korábban már három földrész kilenc városában tartották meg a rendezvényt: Lyonban (1997), Temesváron (2000), Prágában (2003), Berlinben (2004), Budapesten (2005), Bogotában (2006), Isztambulban (2007) és Portlandban (2008). A konferenciasorozat célja, hogy alternatívát keressen a városi motorizáció helyett, illetve szakmai lehetőséget ad, hogy az érdeklődők új ismereteket szerezzenek, beszélgessenek egymással, és együttműködést alakítsanak ki.
Idén a konferencia témája a „Hogy jutunk oda?” kérdésre adott lehetséges válaszok voltak. E vezérfonallal a szervezők azoknak kívántak ötleteket adni, akik a gyakorlatban is szeretnék megvalósítani az autómentes városokat vagy városrészeket. Konkrét javaslatokat tettek, hogy miként lehet ezt politikailag és technikailag megvalósítani.
A három vitaindító előadó Dr Barbara Schmucki, J. H. Crawford és John Whitelegg professzor volt.
Schmucki a Yorki Egyetemről Lord Dewar (1864-1930) mondását idézve kezdte előadását: „A mai meggondolatlan gépjármű-forgalom idején a gyalogosoknak két típusa létezik: a fürge és a halott.” Ezt követően ismertette, miként romlott, majd javult a gyalogosok helyzete az elmúlt évszázadban.
Crawford egy ismert személyiség az autómentes mozgalomban, hiszen ő a szerzője az alapműnek számító „Autómentes Városok” (Carfree Cities) és „Autómentes tervezési kézikönyv” (Carfree Design Manuel) című könyveknek, valamint a témával foglalkozó honlap szerkesztője is. Sok képpel szemléltetett előadásában konkrét példákkal bizonyította: az autómentes utcák, terek szerte a világon nagy népszerűségnek örvendenek.
E cikk szerzője számára John Whitelegg újdonságnak számított és ugyanakkor inspiráló előadó volt. A professzor egy idősebb, fehér szakállas úriember, de még mindig nagyon lelkes és aktív az angliai közlekedéspolitikában. Whitelegg kompromiszumok nélküli, kemény eredményeket szeretne látni illetve elérni világszerte. Nem elégedett meg a lassú fejleményekkel és szépítésekkel, hanem fogta magát és beszállt a politikába. Yorkban, a saját városában azt kívánja elérni, hogy a régi városfalon belül autómentes övezet alakuljon ki a közeljövőben.
A konferenciára öt kontinensről ékeztek résztvevők. Az előadások között hallottunk példákat Angliából, Csehországból, Dél-Afrikából, Iránból, Magyarországból, Olaszországból, Portugáliából, Svájcból és más országokból. Filmvetítés is volt, továbbá Yorkban és a környékén számos kerékpáros túrán is tekerhettek a résztvevők. Ezenkívül volt egy hajótúra a yorki Ouse folyón, valamint egy utcabál egy lezárt utcában, közel a városfalhoz.
A körülbelül 200 ezer lakosú York az egyik legszebb észak-angol város. Középkori belvárossal és egy jól kialakított gyalogos övezettel rendelkezik. A városban sokan bringáznak, az infrastruktúra kiválóan alkalmas erre, beleértve a folyó két partját, amelyek jó lehetőséget adnak a kerékpározásra. A londoni Millennium hídhoz hasonlóan Yorkban is létezik egy gyalog-bringahíd, amely összeköti a két parti kerékpárutat, valamint a két városrészt.
A konferencia után került sor a Világhálózat éves közgyűlésére. A főtéma azon szomorú tény körül forgott, hogy a prágai központi irodát kénytelenek bezárni, mivel a pénzügyi feltételeket több éves szükséghelyzet után sem sikerült javítani. Ám a tevékenységüket tovább folytatják, és a különböző tagszervezetek átveszik az iroda bizonyos funkcióit.
A következő, immár tizedik konferenciának jövőre a mexikói Guadalajara ad otthont.
Budapest, 2010. augusztus 30.
Hyatt Justin
a www.worldcarfree.net és a www.carbusters.org honlapok felelőse
(a cikk a Levegő Munkacsoport megbízásából készült)
A szerző örömmel nyújt további felvilágosítást az Autómentes Világhálózatról a következő címen: justin@zofi.hu