Mekkora a zaj a buszokban?

A régi, zajos buszokon gyakran a saját gondolatainkat sem halljuk. A zajszennyezés egészségügyi hatásairól már több anyag is olvasható a Levegő Munkacsoport honlapján(például itt). Most arra voltunk kíváncsiak, hogy buszokon utazva, ennek mennyire vagyunk kitéve.

A Levegő Munkacsoport munkatársa zajmérést végzett a BKV egy vonalán három különböző busztípuson a Budapest XI., Kosztolányi Dezső téri és a Törökbálint, Munkácsy Mihály úti végállomások között haladva.

A mérések a busz utasterének közepén történtek, azonban előzetes méréseink szerint nincs érdemi különbség a zaj tekintetében az utastérben elfoglalt helyek között.

A grafikonokon a piros görbe az Ikarus 240-es dízelbuszt, az okker a Volvo 7700 dízelbuszt, a kék szín a BYD K9C villanybuszt jelzi.

A görbéken levő csúcsok az úthibákból adódó karosszériazajokat, illetve az utastájékoztató megszólalását mutatják. Az alacsony értékek a megállóknál, piros lámpánál való várakozásnál jelentkeznek. Utasként a kátyúkban megzöttyenő busz karosszériájának zörgése volt a legzavaróbb.

A BYD elektromos busz motorjának a zajkibocsátása a legalacsonyabb. Ez általában is igaz, de különösen azokra az időpontokra, amikor a busz áll, hiszen akkor az elektromos busz motorja nem működik. Ugyanakkor az úthibákból adódó zaj a BYD busz esetében sokszor jelentős, ami a karosszéria elemeinek túlzott rázkódásából adódik.

172E

Ikarus 240 dízel (piros görbe),
Volvo 7700 dízel (okker görbe),
BYD K9C elektromos (kék görbe)

Törökbálint, Munkácsy Mihály utca–Budapest, Kosztolányi Dezső tér

172E

Ikarus 240 dízel (piros görbe),
Volvo 7700 dízel (okker görbe),
BYD K9C elektromos (kék görbe)

Budapest, Kosztolányi Dezső tér-Törökbálint, Munkácsy Mihály utca

A részletes mérési adatok itt  találhatók:

Készítette: Susánszky Ferenc

Hírfigyelő