Nagyot eshet a villanyautó ára

Hat évet ad az amerikai Bloomberg New Energy Finance elemzése arra, hogy a villanyautók olcsóbbá váljanak a benzinnel és a gázolajjal hajtottaknál. Az üzemeltetésük pedig annak ellenére lesz gazdaságosabb, hogy közben a robbanómotoros gépkocsik fogyasztása csökken. 2022-ben már érdemesebb lesz villanyautót venni.

Szükség is van erre a fejleményre, ha komolyan csökkenteni akarja az emberiség a közlekedés széndoixid-kibocsátását. Márpedig az éghajlati katasztrófa megelőzése a közlekedés dekarbonizációja nélkül nehezen elképzelhető. Arról nem is beszélve, hogy a gépkocsik füstje milyen sok ember megbetegedését és korai halálát idézi elő.

A Bloomberg adatai szerint 2015-ben majdnem félmillió villanyautó talált gazdára világszerte, és ez a 2014-es eladásoknál 60 százalékkal volt több. 2040-ben már évi 40 millió, az összes új személyautó és kisteherautó 35 százaléka lesz villanyhajtású. (Napjainkban egy százalék a részesedésük a piacból.)

A jelentés készítői abból indulnak ki, hogy milyen hatalmas áresést produkált az utóbbi években az akkumulátorpiac. A lítium-ion akkumulátorok ára 45 százaléka a 2010. évinek, vagyis kilowattóránként 350 dollárba kerülnek. 2030-ra 120 dollár/kWh várható. Az akkumulátorok fejlődése a hatótávolságot is növeli. Ma már a villanyautóval  300 kilométerre is el lehet jutni újabb töltés nélkül.

Egy videóban is bemutatja a kutatás eredményeit a Bloomberg, arra is felhívva a figyelmet, hogy a villanyautók elterjedésével visszaeshet a kőolaj iránti kereslet, ami veszélyezteti a kőolaj árát. Nos, éppen ez a keresletcsökkenés az, amire szükség van ahhoz, hogy a Föld ne váljék lakhatatlanná. Ugyanakkor a keresletcsökkenést éppen az alacsonyabb ár fékezheti. Ennek elkerülése érdekében növelni kellene a kőolaj(termékek) adóit.

Vargha Márton
Levegő Munkacsoport közlekedési témafelelőse

A cikket Kieran Cooke “Electric car sales are powering ahead” című írása (Climate News Network) írása alapján készítettük.

Hírfigyelő