Andreas Geißler: Város, vidék, vasút – Kötöttpályás megoldások a regionális közlekedésben

„Halálra ítélték: a vasút köszöni szépen, jól van” olvashatjuk a 16 sikeres térségi vasutat ismertető, immár magyarul is megjelent kiadványban. A bemutatott német példák igazolják, hogy a 80-as években megszűnt, majd a kilencvenes évektől újraélesztett vasutakon az utaslétszám növekedése minden várakozást felülmúl. A kiválasztott példák között helyi érdekeltségű és elővárosi vasutak, gyéren lakott vidékeket kiszolgálók, határon átmenők is vannak.

„Remek üzlet: egy vasút egy márkáért” „Fogadj örökbe egy megállóhelyet” – olvashatunk egy-egy mottót minden vasútra. Ami közös azonban: a jó kiszolgálás, a tisztaság, a pontosság, a kiszámíthatóság, és a jó csatlakozások – a buszközlekedéssel is. Utóbbit a regionális közlekedési szövetségek garantálják, ahol vasút élvez elsőbbséget, az autóbusz ráhordó szerepet tölt be.

A pályafenntartó többnyire a német államvasút, esetenként az üzemeltető is a DB. Az állami jegyár kiegészítést azonban mindegyik vasútüzemeletető társaság megkapja, szolgáltatási szerződés fejében.

Hírfigyelő