AZ OKOS ÚT A KŐOLAJ-FÜGGETLENSÉG FELÉ
Nem az üzemanyagadó csökkentése a megoldás
Drámai módon világított rá az ukrajnai háború Európa függésére a fosszilis tüzelőanyagok importjától, ahogy az üzemanyagárakat az elmúlt évtized legmagasabb szintjére emelte. Az áremelkedésre reagálva számos európai kormány üzemanyagadó-csökkentést fogadott el, hogy enyhítse az autósokat érő hatást. A 27 uniós kormány közül 18 hozott ilyen intézkedést.Összköltségük csaknem 16 milliárd euró, ami tovább emelkedhet, ha ezeket az ideiglenes intézkedéseket tartósan fenntartják.
A fosszilis tüzelőanyagok ilyetén támogatása azonban rossz politika, mert az adófizetőknek drága, viszont növeli az üzemanyag-fogyasztást. Ráadásul társadalmilag igazságtalan, mert az autósok, és különösen a tehetősebb autósok javát szolgálja. Az üzemanyag-fogyasztás növelése növeli a klímaválságot és a mérgező légszennyezést. Szerencsére van valódi megoldás a polgárok terheinek enyhítésére, olyan, amely gyorsan csökkenti a kontinens függését a fosszilis tüzelőanyagoktól és megnehezíti Oroszországnak a háborúja finanszírozását az kőolajbevételekből. Ez a tájékoztató bemutatja, hogy az adófizetők számára azonos költségek mellett az uniós kormányok a széndioxid-kibocsátástól mentes közlekedésre is összpontosítva, milyen alternatív támogatásokat nyújthatnak a polgároknak.
A főbb pontok:
- Támogatni lehetne a lakosság legszegényebb rétegeit.
- Akár 194 millió kerékpárt is el lehetne adni kedvezményes áfa-kulccsal, annyi európait támogatva, amennyi Franciaország, Németország, Írország és Lengyelország lakossága együttvéve.
- Akár 1,8 milliárd közautós utazást lehetne díjmentesen biztosítani, vagyis19-et minden egyes, szegénység vagy társadalmi kirekesztés által fenyegetett uniós polgárnak.
- Akár 5,3 milliárd ingyenes, 15 percig tartó közkerékpárral történő közlekedést lehetne finanszírozni, ami 56 ingyenes utazást jelent minden egyes, szegénység vagy társadalmi kirekesztés által fenyegetett uniós polgárnak.
Vissza kellene vonni az üzemanyagadó-csökkentéseket, és a fenti vagy más támogatásokra kellene kicserélni azokat. Olyanokra, melyek visszafogják az kőolaj iránti keresletet. Ilyen például az autómentes nap egy-egy városban, a távmunka és az aktív mobilitást szolgáló új infrastruktúra. Az EU-nak pedig el kell fogadnia egy stratégiát a tagállamok támogatására, hogy meg tudjanak birkózni a magas üzemanyagárakkal.