LÉLEGZETNYI - A Levego Munkacsoport havi hírlevele
A Levegő Munkacsoport havi hírlevele                                                              I. évfolyam 7. szám                                      2006. július     

A HÓNAP ESEMÉNYE

800 ezer ember vasúti mellékvonalaiért

Az elmúlt években több európai ország jelentős költséggel állította vissza megszüntetett mellékvonalait, mert felismerték, hogy ezek újraélesztése jelentős társadalmi, gazdasági és környezetvédelmi előnyökkel jár - erre hívta fel a figyelmet a Levegő Munkacsoport képviselője július 14-én Kunszentmiklóson a Vasutas Települések Szövetségének (VTSZ) rendkívüli tanácskozásán. A résztvevő polgármesterek egyöntetűen elítélték a kormány vasútcsonkító terveit, és követelték, hogy csak alapos vizsgálatok és az érintett településekkel való egyeztetés után döntsenek a szárnyvonalak további sorsáról. Már országszerte elkezdődtek az aláírásgyűjtések, hiszen 201 településen 800 ezer ember mindennapi életét érinti a mellékvonalak megszűntetése. Egyes becslések szerint a MÁV megtakarítása a hivatalosan közölt 6,5 milliárddal szemben mindössze 3 milliárd forint lehet, ráadásul ennél sokkal többet veszítenének az érintett települések a versenyképességük romlása miatt. Antal Dániel, vasúti miniszteri biztos korábbi nyilatkozata szerint a mellékvonalak gazdálkodása eredményesebb a fővonalakénál. A GKM által szintén indokként megjelölt alacsony utasszámok sem fedik a valóságot. (Fotó: Somodi Mária - Magyar Közlekedési Klub).

A VTSZ nyilatkozata
A Levegő Munkacsoport állásfoglalása
Az Ipoly Unió álláspontja
Egy megszüntetett angliai vasútvonal újjáépítése
Megszüntetett németországi vasútvonalak újjáélesztése
Petíció a mellékvonalakkal kapcsolatban (2005. február 10.)
Interjú a vasúti miniszteri biztossal (Lélegzet, 2005. december)

 

TOVÁBBI HÍREINK

Autópálya-csőd

"Elkerülhette volna Magyarország az újabb megszégyenítést, ha a kormány hallgat a független szakértők véleményére" - ezt állapította meg Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke, miután az Európai Bizottság elutasította a kormány legújabb trükkjét,  amelynek lényege az lett volna, hogy az autópálya-építés állami támogatását látszólag az államháztartáson kívülre helyezze, és így próbálja meg eltüntetni a hatalmasra duzzadt hiány egy részét. A Levegő Munkacsoport korábban levelet írt Gyurcsány Ferenc miniszterelnöknek, rámutatva a próbálkozás súlyos kockázataira, majd az Alkotmánybírósághoz is fordult.

Új balatoni reptér Szentkirályszabadján

Újabb reptérrel kapcsolatban érkezett lakossági bejelentés a Levegő Munkacsoport Környezeti Tanácsadó Irodájához.
Olasz szakmai befektető, az Italia Progetti S. R. L. vásárolhatja meg a szentkirályszabadjai volt katonai repülőteret egymilliárd-háromszáztízmillió forint plusz áfáért - döntött a megyeszékhely és Szentkirályszabadja képviselő-testülete nyílt, összevont ülésen. A vevő az értékesítésre kiírt pályázatban foglaltak alapján kötelezettséget vállal arra, hogy két éven belül kereskedelmi repülőteret létesít a területen. Az érintett lakosság csak sejti, hogy milyen légi forgalom várható. A szentkirályszabadjai iskolától körülbelül 250 méterre van a leszálló légifolyosó. Tovább

Ajánlások Budapestért

Mit várunk az önkormányzatoktól 2006 és 2010 között?" - kiderül az "Ajánlások Budapestért" című kiadványunkból, amelynek célja, hogy a főváros élhetőbb, tisztább, kellemes és gyermekközpontú legyen a jövőben. A Levegő Munkacsoport Ajánlásait eljuttatja a budapesti főpolgármester-jelölteknek, a kerületi polgármester-jelölteknek, valamint a Fővárosi Közgyűlés képviselő-jelöltjeinek, akik aláírásukkal vállalhatják, hogy megválasztásuk esetén minden tőlük telhetőt megtesznek az Ajánlások megvalósulásáért. Az anyagot előzetesen számos civil szervezet, szakértő és városvezető véleményezte.

Trükkös településrendezési tervek

A Levegő Munkacsoport levélben tájékoztatta a Közép-Duna-völgyi Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőséget azokról a - hozzá véleményezésre beérkezett -  településrendezési tervekről, amelyek környezeti hatásvizsgálati eljárásra kötelezettek. (A 3 hektárnál nagyobb területek beépítése, vagy olyan beruházás, amely a szabályozás szerint 300-nál több gépkocsi parkolóhely kialakítását teszi kötelezővé.)
A Felügyelőség tájékoztatását azért láttuk szükségesnek, mert több olyan esetről tudunk, amikor a beruházók több részre bontották a tervezési területeket, hogy kijátsszák a környezeti hatásvizsgálatról szóló kormányrendeletet.

Elfogyott a 86-os út mentén lakók türelme

"Nyári éjszakai csendélet a 86-os út mentén" - így mutatta be az egyik szervező azt az egyórás vágatlan dokumentumfilmet, amelyet az egyik családi ház ablakából készítettek folyamatos felvétellel. A július 13-án Páli községben rendezett tanácskozás résztvevői csak néhány percet "élveztek" a filmből, hiszen végig ugyanazt láthatták és hallhatták volna: a végtelen kamionfolyam dübörgését. A helyi lakókból álló Útbizottság által szervezett rendezvényen a helyi lakosokon, polgármestereken kívül felszólaltak a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium munkatársai, országgyűlési képviselők és a Levegő Munkacsoport elnöke is. Az elhangzottak alapján az Útbizottság levelet írt Kóka János gazdasági és közlekedési miniszternek és valamennyi országgyűlési képviselőnek, a súlyos helyzet mielőbbi megoldását követelve.

Felháborodás a kamionstop feloldása miatt

Többen fordultak a Levegő Munkacsoporthoz felháborodással és elkeseredéssel amiatt, hogy a közlekedési tárca feloldotta a hétvégi kamionstopot (ld. például). A Levegő Munkacsoport egyik aktivistája pedig feljelentést tett az ügyészségen ismeretlen tettes ellen a hétvégi kamionforgalom okozta súlyos balesetek miatt.

Leépülő közlekedésbiztonság az olcsó állam jegyében

"Az Európai Unió előírásai szerint a tehergépkocsik ellenőrzésének arányát Magyarországon a jelenlegi egy százalékról  2012-ig fokozatosan négy százalékra kell emelni. Ehhez a közlekedési felügyeleteknek 2012-ig további 500 főt kellene felvennie. Ezzel szemben 2005-ben 15 százalékos, 2006-ban további 5 százalékos létszámcsökkentésre kötelezték." - ezt állapította meg a Levegő Munkacsoport annak a munkának a keretében, amellyel azt igyekszik feltérképezni, valójában mennyibe is kerül az országnak az "olcsó állam" (ld. 20-28. oldal).

VÉLEMÉNYEZÉSEK

A Levegő Munkacsoport szakértői többek között a következő nagy horderejű anyagok véleményezésében vettek részt:

-- A II. Nemzeti Fejlesztési Terv Környezetvédelmi Operatív Programjának tervezete
-- A nemzeti éghajlatvédelmi stratégia koncepcionális vázlata
-- Az Energia Klub országos fenntartható energiastratégiájáról szóló tanulmánya
-- A XIII. kerületi "Északi Belváros" terve
 

KITEKINTŐ

Mentsétek meg Verespatakot - Most vagy soha!

"Most Te döntheted el Verespatak sorsát! A Román Kormányt "segíteni kell", hogy - a Te véleményedet is figyelembe véve - helyesen döntsön. A "Mentsétek meg Verespatakot" kampány kész megállítani ezt a beláthatatlan következményekkel járó bányászati projektet. A Te segítségeddel sikerülni fog. A hatóságok kötelesek meghallgatni minket. Augusztus 25-ig kell cselekednünk." - ez a felhívás áll a Zöld Erdély Egyesület és a Rosia Montana honlapján.
Mit tartalmaz a Gabriel Resources projektje? A tervezett ciántechnológiás külszíni fejtés a helyiek életét veszélyezteti, megteremti a lehetőségét a legnagyobb Kelet-Európai ökológia katasztrófa bekövetkezésének. Megsemmisít 5 hegyet, egy világszinten egyedi nemzeti örökséget, 10 templomot, 12 temetőt, 958 gazdaságot. Azokat a lakosokat, akik nem akarnak elköltözni a kitelepítés veszélye fenyegeti.
Hozd a tudomásukra, hogy Te nem akarod ennek a katasztrofális bányaprojektnek a megvalósulását! Hogyan? Tovább

TANULMÁNY

Az energiamegtakarítás lehetőségei a közlekedésben

"Egy autó az üzemanyagának mindössze 20 százalékát használja fel a jármű mozgatására, 80 százaléka hő formájában, illetve a kipufogógázzal távozik. A megmaradó 20 százaléknak pedig csupán az 5 százalékát használja arra, hogy a benne ülő (általában egy) embert vigye, a többi arra megy el, hogy az autót magát mozgassa (egy tonna fémet, műanyagot, üveget). Tehát az elfogyasztott üzemanyagnak mindössze egy százaléka hasznosul!" - Egyebek mellett ezt állapítja meg a Levegő Munkacsoport új tanulmánya, amely nemrég jelent meg Az energiahatékonyság nemzetgazdasági lehetőségei a közlekedésben címmel. Az említett okok miatt is reménytelennek látják a szerzők, hogy érdemi energiamegtakarítást lehetne elérni a gépjármű-állomány korszerűsítésével.

 

A Levegő Munkacsoport a sajtóban

Demszky Gábor mind több zöldet lát

"Tizenhat év alatt 5,4 millió négyzetméterrel nőtt a zöldfelületek mérete a fővárosban - jelentette ki a napokban Demszky Gábor, hozzátéve: a főváros felgyorsította a parkfejlesztési programját. (.) A főpolgármester manipulál - közölte Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke, aki emlékeztetett Radó Dezső, az azóta elhunyt kertészeti mérnök 1997-es tanulmányára. E szerint "a statisztikában a gondozott parkok területe 1989 és 1994 között 2,3 millió négyzetméterrel nőtt, miközben ezen idő alatt a főváros zöldterületei közel 3 millió négyzetméterrel csökkentek." Tovább

További sajtómegjelenések

Júliusi sajtónyilatkozataink

Félpályás útlezárás Sásdon a kamionforgalom ellen
Tüntetés az újabb házrombolás ellen
Elhibázott lenne a benzinadó csökkentése
Egyensúlyt másképpen - a köztársasági elnökhöz fordult a Levegő Munkacsoport
Elhibázott a vasút megcsonkítása
Veszélyben a biztonságunk és a versenyképességünk

ESEMÉNYEK, RENDEZVÉNYEK

VOLT:

A légi permetezés betiltása

Az Európai Bizottság július 12-i ülésén napirendre tűzte a légi növényvédelem a "Peszticidek fenntartható használata" című előterjesztést. A Bizottság szándékai között szerepel a légi permetezés betiltása, illetve szigorú szabályozása. Tovább a Levegő Munkacsoport vegyi anyag hírleveléhez

A Marco Polo program a kombinált fuvarozásért

Kétnapos konferencia keretében ismertették Budapesten június végén az Európai Unió Marco Polo programját. Ennek célja a kombinált fuvarozás támogatása. Az Európai Bizottság ilyen módon kívánja elősegíteni a közúti, vasúti és vízi szállítás olyan közös megszervezését, amely a lehető legkisebb mértékben terheli a környezetet és tehermentesíti az utakat. A konferencián a Levegő Munkacsoport képviselője elmondta: fontos a kombinált fuvarozás támogatása, azonban ez nem elegendő. Szükséges az is, hogy a közúti fuvarozás fizesse meg az általa okozott összes költséget, beleértve az utakban és a környezetben okozott károkat is. Mindez Magyarországon különösen sürgető. Miután hazánk csatlakozott az Európai Unióhoz, a RoLa-forgalom (a kamionok vasúton történő szállítása) a felére csökkent, mivel az EU-tagországok kamionjainak áthaladását nem lehet korlátozni. Jelenleg a RoLa-fuvarozás 85 százalékát a román és bolgár kamionok teszik ki. 2007-ben várhatóan számukra is megszűnnek a korlátok, ami a hazai RoLa-szállítás teljes összeomlásához vezethet, és így útjainkon a jelenleginél is tragikusabb lesz a kamionforgalom.

Kapcsolódó anyagok:

Sínen van?
A GKM tájékoztatása a konferenciáról

M0-ás északi híd: elhúzódó per

Július 4-én folytatódott a polgári per, amelyet öt civil szervezet indított az a Szentendrei sziget vízbázisa fölött átívelő M0-ás északi hídjának megépítése ellen. A Fővárosi Bíróság a következő tárgyalást 2007. március 8-ra tűzte ki. A tárgyalás elhúzódása viszont azt eredményezheti, hogy mire ítélethozatalra kerülne sor, a híd már megépül, újabb hatalmas forgalmat zúdítva a III. kerület és a pilisi települések útjaira. Tovább

A káros támogatások leépítéséért

"A környezetvédelmi szempontból káros támogatások felszámolása olyan, mintha a kutyától akarnánk a csontot elvenni" - jelentette ki az OECD szakértője azon a konferencián, amelyet a szervezet nemrég tartott Helsinkiben "Támogatási reform és fenntartható fejlődés" címmel. Azonban mindenképpen lépni kell, mert ezek a támogatások többszörös kárt okoznak azzal, hogy rengeteg pénzt vonnak el az adófizetőktől azért, hogy a környezetpusztítást ösztönözzék. A cselekvés fontosságára tekintettel a korábbi hasonló jellegű konferenciáktól eltérően az előadók most kevésbé foglalkoztak a káros támogatások meghatározásával, inkább a leépítésük lehetőségeit taglalták. A konferenciáról készült angol nyelvű beszámoló itt, néhány korábbi kapcsolódó anyag a Lélegzet folyóirat internetes oldalán olvasható.

Döcögő haladás a káros állami támogatások feltárásában
A konferencián túl
Ki mit támogat?

LESZ:

Ott leszünk!

Augusztus 9. és 16. között a Sziget fesztivál Zöld udvarában várjuk játékokkal, kiadványainkkal az érdeklődőket.

Ott leszünk az ARC óriásplakát kiállítás civil napján is augusztus 19-én a Felvonulási téren.

Budapest, 2006. július 31.

Észrevételeiket a hirlevel@levego.hu drótpostacímen várjuk, a hírlevélről leiratkozni ugyanezen a címen lehet!

Kérjük, támogassa szervezetünket