|
A HÓNAP ESEMÉNYE
Az elmúlt években több európai ország jelentős költséggel állította vissza megszüntetett mellékvonalait, mert felismerték, hogy ezek újraélesztése jelentős társadalmi, gazdasági és környezetvédelmi előnyökkel jár - erre hívta fel a figyelmet a Levegő Munkacsoport képviselője július 14-én Kunszentmiklóson a Vasutas Települések Szövetségének (VTSZ) rendkívüli tanácskozásán. A résztvevő polgármesterek egyöntetűen elítélték a kormány vasútcsonkító terveit, és követelték, hogy csak alapos vizsgálatok és az érintett településekkel való egyeztetés után döntsenek a szárnyvonalak további sorsáról. Már országszerte elkezdődtek az aláírásgyűjtések, hiszen 201 településen 800 ezer ember mindennapi életét érinti a mellékvonalak megszűntetése. Egyes becslések szerint a MÁV megtakarítása a hivatalosan közölt 6,5 milliárddal szemben mindössze 3 milliárd forint lehet, ráadásul ennél sokkal többet veszítenének az érintett települések a versenyképességük romlása miatt. Antal Dániel, vasúti miniszteri biztos korábbi nyilatkozata szerint a mellékvonalak gazdálkodása eredményesebb a fővonalakénál. A GKM által szintén indokként megjelölt alacsony utasszámok sem fedik a valóságot. (Fotó: Somodi Mária - Magyar Közlekedési Klub). A
VTSZ nyilatkozata
|
TOVÁBBI HÍREINK Autópálya-csőd "Elkerülhette volna Magyarország az újabb megszégyenítést, ha a kormány hallgat a független szakértők véleményére" - ezt állapította meg Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke, miután az Európai Bizottság elutasította a kormány legújabb trükkjét, amelynek lényege az lett volna, hogy az autópálya-építés állami támogatását látszólag az államháztartáson kívülre helyezze, és így próbálja meg eltüntetni a hatalmasra duzzadt hiány egy részét. A Levegő Munkacsoport korábban levelet írt Gyurcsány Ferenc miniszterelnöknek, rámutatva a próbálkozás súlyos kockázataira, majd az Alkotmánybírósághoz is fordult. Új balatoni reptér Szentkirályszabadján Újabb reptérrel kapcsolatban érkezett
lakossági bejelentés a Levegő Munkacsoport Környezeti
Tanácsadó Irodájához. Ajánlások Budapestért Mit várunk az önkormányzatoktól 2006 és 2010 között?" - kiderül az "Ajánlások Budapestért" című kiadványunkból, amelynek célja, hogy a főváros élhetőbb, tisztább, kellemes és gyermekközpontú legyen a jövőben. A Levegő Munkacsoport Ajánlásait eljuttatja a budapesti főpolgármester-jelölteknek, a kerületi polgármester-jelölteknek, valamint a Fővárosi Közgyűlés képviselő-jelöltjeinek, akik aláírásukkal vállalhatják, hogy megválasztásuk esetén minden tőlük telhetőt megtesznek az Ajánlások megvalósulásáért. Az anyagot előzetesen számos civil szervezet, szakértő és városvezető véleményezte. Trükkös településrendezési tervek A Levegő Munkacsoport levélben tájékoztatta
a Közép-Duna-völgyi Környezetvédelmi,
Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőséget
azokról a - hozzá véleményezésre
beérkezett - településrendezési
tervekről, amelyek környezeti hatásvizsgálati
eljárásra kötelezettek. (A 3 hektárnál
nagyobb területek beépítése, vagy olyan
beruházás, amely a szabályozás szerint
300-nál több gépkocsi parkolóhely kialakítását
teszi kötelezővé.) Elfogyott a 86-os út mentén lakók türelme "Nyári éjszakai csendélet a 86-os út mentén" - így mutatta be az egyik szervező azt az egyórás vágatlan dokumentumfilmet, amelyet az egyik családi ház ablakából készítettek folyamatos felvétellel. A július 13-án Páli községben rendezett tanácskozás résztvevői csak néhány percet "élveztek" a filmből, hiszen végig ugyanazt láthatták és hallhatták volna: a végtelen kamionfolyam dübörgését. A helyi lakókból álló Útbizottság által szervezett rendezvényen a helyi lakosokon, polgármestereken kívül felszólaltak a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium munkatársai, országgyűlési képviselők és a Levegő Munkacsoport elnöke is. Az elhangzottak alapján az Útbizottság levelet írt Kóka János gazdasági és közlekedési miniszternek és valamennyi országgyűlési képviselőnek, a súlyos helyzet mielőbbi megoldását követelve. Felháborodás a kamionstop feloldása miatt Többen fordultak a Levegő Munkacsoporthoz felháborodással és elkeseredéssel amiatt, hogy a közlekedési tárca feloldotta a hétvégi kamionstopot (ld. például). A Levegő Munkacsoport egyik aktivistája pedig feljelentést tett az ügyészségen ismeretlen tettes ellen a hétvégi kamionforgalom okozta súlyos balesetek miatt. Leépülő közlekedésbiztonság az olcsó állam jegyében "Az Európai Unió előírásai szerint a tehergépkocsik ellenőrzésének arányát Magyarországon a jelenlegi egy százalékról 2012-ig fokozatosan négy százalékra kell emelni. Ehhez a közlekedési felügyeleteknek 2012-ig további 500 főt kellene felvennie. Ezzel szemben 2005-ben 15 százalékos, 2006-ban további 5 százalékos létszámcsökkentésre kötelezték." - ezt állapította meg a Levegő Munkacsoport annak a munkának a keretében, amellyel azt igyekszik feltérképezni, valójában mennyibe is kerül az országnak az "olcsó állam" (ld. 20-28. oldal). |
VÉLEMÉNYEZÉSEK A Levegő Munkacsoport szakértői többek között a következő nagy horderejű anyagok véleményezésében vettek részt: -- A II. Nemzeti Fejlesztési
Terv Környezetvédelmi Operatív Programjának
tervezete |
KITEKINTŐ Mentsétek meg Verespatakot - Most vagy soha! "Most Te döntheted el Verespatak sorsát!
A Román Kormányt "segíteni kell", hogy - a
Te véleményedet is figyelembe véve - helyesen
döntsön. A "Mentsétek meg Verespatakot" kampány
kész megállítani ezt a beláthatatlan
következményekkel járó bányászati
projektet. A Te segítségeddel sikerülni fog.
A hatóságok kötelesek meghallgatni minket. Augusztus
25-ig kell cselekednünk." - ez a felhívás
áll a Zöld Erdély Egyesület és a
Rosia Montana honlapján. |
TANULMÁNY Az energiamegtakarítás lehetőségei a közlekedésben "Egy autó az üzemanyagának mindössze 20 százalékát használja fel a jármű mozgatására, 80 százaléka hő formájában, illetve a kipufogógázzal távozik. A megmaradó 20 százaléknak pedig csupán az 5 százalékát használja arra, hogy a benne ülő (általában egy) embert vigye, a többi arra megy el, hogy az autót magát mozgassa (egy tonna fémet, műanyagot, üveget). Tehát az elfogyasztott üzemanyagnak mindössze egy százaléka hasznosul!" - Egyebek mellett ezt állapítja meg a Levegő Munkacsoport új tanulmánya, amely nemrég jelent meg Az energiahatékonyság nemzetgazdasági lehetőségei a közlekedésben címmel. Az említett okok miatt is reménytelennek látják a szerzők, hogy érdemi energiamegtakarítást lehetne elérni a gépjármű-állomány korszerűsítésével.
|
A Levegő Munkacsoport a sajtóban Demszky Gábor mind több zöldet lát "Tizenhat év alatt 5,4 millió négyzetméterrel nőtt a zöldfelületek mérete a fővárosban - jelentette ki a napokban Demszky Gábor, hozzátéve: a főváros felgyorsította a parkfejlesztési programját. (.) A főpolgármester manipulál - közölte Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke, aki emlékeztetett Radó Dezső, az azóta elhunyt kertészeti mérnök 1997-es tanulmányára. E szerint "a statisztikában a gondozott parkok területe 1989 és 1994 között 2,3 millió négyzetméterrel nőtt, miközben ezen idő alatt a főváros zöldterületei közel 3 millió négyzetméterrel csökkentek." Tovább Júliusi sajtónyilatkozataink
Félpályás útlezárás Sásdon
a kamionforgalom ellen |
ESEMÉNYEK, RENDEZVÉNYEK VOLT: A légi permetezés betiltása Az Európai Bizottság július 12-i ülésén napirendre tűzte a légi növényvédelem a "Peszticidek fenntartható használata" című előterjesztést. A Bizottság szándékai között szerepel a légi permetezés betiltása, illetve szigorú szabályozása. Tovább a Levegő Munkacsoport vegyi anyag hírleveléhez A Marco Polo program a kombinált fuvarozásért Kétnapos konferencia keretében ismertették Budapesten június végén az Európai Unió Marco Polo programját. Ennek célja a kombinált fuvarozás támogatása. Az Európai Bizottság ilyen módon kívánja elősegíteni a közúti, vasúti és vízi szállítás olyan közös megszervezését, amely a lehető legkisebb mértékben terheli a környezetet és tehermentesíti az utakat. A konferencián a Levegő Munkacsoport képviselője elmondta: fontos a kombinált fuvarozás támogatása, azonban ez nem elegendő. Szükséges az is, hogy a közúti fuvarozás fizesse meg az általa okozott összes költséget, beleértve az utakban és a környezetben okozott károkat is. Mindez Magyarországon különösen sürgető. Miután hazánk csatlakozott az Európai Unióhoz, a RoLa-forgalom (a kamionok vasúton történő szállítása) a felére csökkent, mivel az EU-tagországok kamionjainak áthaladását nem lehet korlátozni. Jelenleg a RoLa-fuvarozás 85 százalékát a román és bolgár kamionok teszik ki. 2007-ben várhatóan számukra is megszűnnek a korlátok, ami a hazai RoLa-szállítás teljes összeomlásához vezethet, és így útjainkon a jelenleginél is tragikusabb lesz a kamionforgalom. Kapcsolódó anyagok: Sínen
van? M0-ás északi híd: elhúzódó per Július 4-én folytatódott a polgári per, amelyet öt civil szervezet indított az a Szentendrei sziget vízbázisa fölött átívelő M0-ás északi hídjának megépítése ellen. A Fővárosi Bíróság a következő tárgyalást 2007. március 8-ra tűzte ki. A tárgyalás elhúzódása viszont azt eredményezheti, hogy mire ítélethozatalra kerülne sor, a híd már megépül, újabb hatalmas forgalmat zúdítva a III. kerület és a pilisi települések útjaira. Tovább A káros támogatások leépítéséért "A környezetvédelmi szempontból káros támogatások felszámolása olyan, mintha a kutyától akarnánk a csontot elvenni" - jelentette ki az OECD szakértője azon a konferencián, amelyet a szervezet nemrég tartott Helsinkiben "Támogatási reform és fenntartható fejlődés" címmel. Azonban mindenképpen lépni kell, mert ezek a támogatások többszörös kárt okoznak azzal, hogy rengeteg pénzt vonnak el az adófizetőktől azért, hogy a környezetpusztítást ösztönözzék. A cselekvés fontosságára tekintettel a korábbi hasonló jellegű konferenciáktól eltérően az előadók most kevésbé foglalkoztak a káros támogatások meghatározásával, inkább a leépítésük lehetőségeit taglalták. A konferenciáról készült angol nyelvű beszámoló itt, néhány korábbi kapcsolódó anyag a Lélegzet folyóirat internetes oldalán olvasható. Döcögő
haladás a káros állami támogatások
feltárásában |
LESZ: Ott leszünk! Augusztus 9. és 16. között a Sziget fesztivál Zöld udvarában várjuk játékokkal, kiadványainkkal az érdeklődőket. Ott leszünk az ARC óriásplakát kiállítás civil napján is augusztus 19-én a Felvonulási téren. Budapest, 2006. július 31. |
Észrevételeiket a hirlevel@levego.hu drótpostacímen várjuk, a hírlevélről leiratkozni ugyanezen a címen lehet! |