LÉLEGZETNYI - A Levego Munkacsoport havi hírlevele
Kiadja a Levegő Munkacsoport                                                                           IV. évfolyam II. szám                                   2009. február

TARTALOM

ELSŐ KÉZBŐL
Vezető politikusok a zöld csúcson

TOVÁBBI HÍREINK
Jobb szabályozás a fák védelmében, de maradtak még kiskapuk
Gáz van, fenntartható energiapolitika nincs
Kiút a válságból: így is lehet
Kiket képviselnek a helyi önkormányzatok?
Kié a Velencei-tó?
Bevásárlóközpont a szomszédom
A kamionok több utat tesznek tönkre, mint amennyi épül

KITEKINTŐ
A tehergépkocsik üzemeltetői egyáltalán nem fizetik meg a környezeti károkat

ESEMÉNY
LESZ
Nyilvános vita Verespatakról

A LEVEGŐ MUNKACSOPORT A SAJTÓBAN 
Nem kéne három évet várni a dugódíjjal 

 

ELSŐ KÉZBŐL

Vezető politikusok a zöld csúcson

Elkészült a Környezet- és Természetvédő Társadalmi Szervezetek XIX. Országos Találkozójának programja, amelyet a Levegő Munkacsoport rendez 2009. március 26. és 29. között Tatabányán. A rendezvényen részt vesz Szili Katalin, az országgyűlés elnöke, Kovács László, az Európai Unió adó- és vámügyi biztosa, Hegyi Gyula és Olajos Péter, az Európai Parlament képviselői, Szabó Imre környezetvédelmi és vízügyi miniszter, Fülöp Sándor, a jövő nemzedékek országgyűlési biztosa és Bonomi Nóra Katalin, a legfőbb ügyész helyettese is.

A lap tetejére

TOVÁBBI HÍREINK

Jobb szabályozás a fák védelmében, de maradtak még kiskapuk

A Levegő Munkacsoport több javaslatát is tartalmazza a fák védelméről szóló új szabályozás.  A 2009. január 1-jétől hatályos kormányrendelet a korábbinál jobban védi a fákat, de még mindig nem eléggé. Ma is sokszor vágnak ki indokolatlanul és büntetlenül fákat közterületen, majd a faanyagot saját zsebre értékesítik. Már idén is több erről szóló panasz érkezett a Levegő Munkacsoporthoz.

Gáz van, fenntartható energiapolitika nincs

Úgy látszik, hogy a januári orosz-ukrán gázvita során előállt válság nem volt elég figyelmeztetés arra, hogy az energia biztonságpolitikai kérdés. A Levegő Munkacsoport már több alkalommal felhívta a kormány figyelmét arra, hogy az energiahatékonyságba és a megújuló energiákba történő befektetéssel lehet oldani a kiszolgáltatottságunkat, és kiszámíthatóbbá tenni az árak alakulását. Az illetékes tárca válaszában arról biztosította a Levegő Munkacsoportot, hogy egyetért ezekkel a célokkal. A gyakorlatban azonban ennek kevés jele tapasztalható.

Kiút a válságból: így is lehet

Győr önkormányzata követendő példát mutat arra, amit a Levegő Munkacsoport a megalakulása óta vall, és ami most kiút lehet a válságból is: elsősorban az oktatásba kell befektetni. Győrben a válság leküzdése érdekében egymilliárd forintot fordítanak a szakképzésre.

Kiket képviselnek a helyi önkormányzatok?

Mintha nem arra találták volna ki az önkormányzati rendszert, hogy a választók érdekét szolgálja. Hiába kezdődtek el (jókora késéssel) a letartóztatások Erzsébetvárosban és Terézvárosban, a kétes beruházások és privatizációk leállítására. Sem itt, sem más kerületekben nincs garancia. Hogyan lehetséges, hogy "eltűnt" az erzsébetvárosi értékvizsgálat? Miért kell hetente fordulni az önkormányzathoz a Nagydiófa utca 8. szám alatti százötven éves ház újabb veszélyeztetése miatt?

 

Kié a Velencei-tó?

Licitálás nélkül, ingatlancserével egy befektető csoport kezébe került a Velencei-tó északi oldalán 70 hektárnyi terület. Erről a legilletékesebbek is csak hallomásból értesültek. A Levegő Munkacsoport rendszeresen bírálta a nyilvánosság kizárásával privatizáló Állami Vagyonkezelő Zrt. tevékenységét, amely ezért az ügyletért is felelős. A Levegő Munkacsoport tagszervezete, a székesfehérvári Gaja Környezetvédelmi Egyesület szerint a beruházók jóvátehetetlen károkat okozhatnak.

 

Bevásárlóközpont a szomszédom

Érte vagy róla szólnak a döntések? Ezt a kérdést tették fel magukban azok a társasház-tulajdonosok, akiknek kertszomszédságában, zöldövezetben fák helyett bevásárlóközpont nő ki a földből. A kétségbeesett lakók a Levegő Munkacsoport Környezeti Tanácsadó Irodájához fordultak.

A kamionok több utat tesznek tönkre, mint amennyi épül

Évek óta olvasható a Levegő Munkacsoport honlapján, hogy "az autópályák építéséhez anyagot szállító nehéz tehergépkocsik hosszabb útszakaszokat tesznek tönkre, mint amennyi kilométer autópálya épül." Nemrég adta hírül a sajtó, hogy a 62-es úton a kátyúk miatt 40 kilométeres, de hamarosan 20 kilométeres sebességkorlátozást kell bevezetni, mert azt az M6-os autópálya építéséhez követ szállító nehéz tehergépkocsik teljesen tönkretették.

 

KITEKINTŐ

A tehergépkocsik üzemeltetői egyáltalán nem fizetik meg a környezeti károkat

A tehergépkocsi üzemeltetői az Európai Unióban mintegy 50 milliárd eurót kitevő adót és díjat fizetnek évente járműveik után. Ez az összeg gyakorlatilag fedezi a tehergépkocsik által használt infrastruktúra megépítésének és fenntartásának költségeit. Azonban ezen felül a tehergépkocsik évi 90 milliárd eurónak megfelelő környezeti és egészségi kárt is okoznak, amelyet az üzemeltetőik egyáltalán nem fizetnek meg. Ezt állapította meg egy uniós tanulmány, amelyről összefoglaló ismertetést készített a Levegő Munkacsoport.

A lap tetejére

ESEMÉNYEK

LESZ:

Nyilvános vita Verespatakról

2009. március 30-án Verespatakon (Rosia Montana); március 31-én Topánfalván (Campeni); április 2-án Bucsumon (Bucium); április 3-án  pedig Abrudbányán (Abrud)  lesz nyilvános vita a verespataki iparfejlesztési övezet módosított településrendezési tervéről készített környezeti jelentésről. A nyilvános vitán való részvételhez előzetes regisztráció szükséges, melyet közvetlenül a román Környezetvédelmi és Fenntartható Fejlődési Minisztériumnál a constantin.pulbere@mmediu.ro és a daniela.pineta@mmediu.ro címeken kell megtenni angol vagy román nyelven 2009. március 15-ig.  A közlemény magyar és angol nyelvű változatai, a településrendezési terv angol nyelvű teljes szövege, magyar nyelvű összefoglalója, valamint a környezeti jelentés angol és magyar nyelvű változatai és a hivatalos magyar álláspont a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium honlapján  érhetők el. Ezek a vitafórumok újabb jelentős állomásai annak a küzdelemnek, amely a hatalmas környezetpusztítással, természeti, történelmi, kulturális emlékek megsemmisítésével járó beruházás ellen folyik.

 A lap tetejére

A LEVEGŐ MUNKACSOPORT A SAJTÓBAN

Nem kéne három évet várni a dugódíjjal

Lenkei Péter, a Levegő Munkacsoport szakértője csalódott volt, hogy a bevezetéssel a főváros 2012-ig vár, azt mondta, hogy bár a mostani egyeztetésben nem vettek részt, de korábban kidolgoztak egy olyan programot, amivel néhány hónap alatt bevezethető lenne egy gépjármű-területfoglalási díj névre hallgató, a gyakorlatban parkolási díjként fizetendő összeg. Nem lenne szükség költséges előtanulmányok készítésére, és a parkolási rendszer átalakításával a bevétel nem a különböző parkolási cégek kasszájába kerülne, hanem az önkormányzat gazdálkodhatna vele - írta az Index a Nem kéne három évet várni a dugódíjjal című cikkében.

A Levegő Munkacsoport a sajtóban 2009 januárjában

 A lap tetejére

Szerkeszti: Szép Zsuzsa
Felelős kiadó: Lukács András
Nyomtatható változat itt letölthető.
A Lélegzetnyi korábbi számai
itt megtalálhatók.

Észrevételeiket a hirlevel@levego.hu címen várjuk, a hírlevélről leiratkozni ugyanezen a címen lehet!