| A HÓNAP ESEMÉNYE Próbaper a Fővárosi Önkormányzat ellen
|
| TOVÁBBI HÍREINK Elkerülhető-e a katasztrofális forgalomnövekedés Észak-Budapesten? Október 1-jén újabb tárgyalásra került sor abban a perben, amelyet öt civil szervezet (köztük a Levegő Munkacsoport) indított azért, hogy megelőzzék az M0-ás északi Duna-hídja által okozó súlyos környezeti károkat, elsősorban Észak-Budapest forgalmának katasztrofális növekedését. A civil szervezetek azt kérik a bíróságtól, hogy kötelezze a beruházót, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-t, hogy a káros hatások megelőzése érdekében kezdeményezzen forgalomcsillapítási intézkedéseket a Megyeri-híd átadásával egyidejűleg. Egyúttal azt is szeretnék elérni, hogy ne épüljön meg a Szentendrét és a Szentendrei-szigetet összekötő ún. "kishíd". Ez utóbbi ugyanis olyan forgalmat és beépítéseket eredményez, amely másfél millió ember ivóvízbázisát veszélyezteti. A bíróság várhatóan október 8-án hirdet ítéletet. Nem tudni, hová tart a közlekedéspolitika A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) által társadalmi vitára bocsátott Egységes Közlekedésfejlesztési Stratégia tervezete még nem tartalmaz konkrét, számszerű célkitűzéseket annak ellenére, hogy ezt megköveteli az Európai Unió. Miként lehet valamiről stratégiát alkotni úgy, hogy nem tudjuk hová akarunk elérni? - teszi fel a kérdést a Levegő Munkacsoport a GKM-nek eljuttatott véleményében. Dugó helyett dugódíj, szmog helyett levegő A Levegő Munkacsoport levélben hívta fel Demszky Gábor főpolgármester figyelmét arra, hogy a tervezett dugódíj bevezetését számos más intézkedés megvalósulása kell, hogy megelőzze. Ezek közül kiemelten fontos a tömegközlekedés javítása. A főpolgármester bejelentését, mely szerint 2010-ben városi útdíjat ("dugódíjat") vezetnek be Budapesten, örömmel üdvözölte a Levegő Munkacsoport. A civil szervezet úgy értékeli a bejelentést, hogy most már a politikai akarat sem hiányzik. Talán ennek köszönhető, hogy az MSZP Budapesti Tanácsa a teherautók forgalmát korlátozná a fővárosban. A Levegő Munkacsoport szintén levélben arra kérte Burány Sándort és Steiner Pált, hogy szorgalmazzák: a bevételt a teherautók által okozott környezeti károk csökkentésére fordítsák, illetve sűrítsék és szigorítsák a nehéz gépjárművek ellenőrzését. A bioüzemanyag csak illúzió Az ország bioüzemanyag lázban ég. Sokan azt várják az új hajtóanyagtól, hogy megvalósítja az emberiség XXI. századi álmát: a környezetbarát autózást. Véleményünk szerint azonban illúziót kergetnek. Már a "bio" előtag is félrevezető, hiszen semmi vegyszermentesség nem jellemzi a szóban forgó terméket. Az agroüzemanyagok előállítása annyi termőterületet igényelne, amennyi sehol a világon nincs. A földterületekért az élelmiszertermeléssel és az őserdőkkel vetekszik. Reméljük, hogy nem győzi le egyiket sem - olvasható a Levegő Munkacsoport állásfoglalásában, valamint a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztériumnak írt levelében. A pénzügyminisztert pedig arra kérte a Levegő Munkacsoport, hogy ne adjanak adókedvezményt az agroüzemanyagoknak, és az így megtakarított összeget a tömegközlekedésre fordítsák. A Hankook megszegte a megállapodást Határozottan visszautasította a Levegő Munkacsoport a Hankook "ajánlatát", amely szerint egyoldalú engedményt kellett volna tenni a korábban megkötött megállapodáshoz képest. Nyilvánvalóvá vált, hogy a koreai cég rákkeltő adalékanyagokat adagol az általa gyártott gumikhoz, így nem teljesíti a megállapodásban vállalt ígéretét. Ezt a civil szervezet azért tartja megengedhetetlennek, mert a gumik kopásakor ezek a súlyosan egészségkárosító anyagok nagy mennyiségben kerülnek a környezetbe és így az emberi szervezetbe. Amennyiben a Hankook nem változtat álláspontján, a Levegő Munkacsoport bírósági úton igyekszik kikényszeríteni a szerződés betartását. Bevásárlóközpontot kap Herminamező is? Újabb, a környezetbe nem illő, bevásárló monstrumot terveznek Zuglóba. Az elképzelés szerint a plaza a kisföldalatti Mexikói úti végállomásánál lesz, ahol az építtetők kihasználják, hogy a tömegközlekedési csomópont miatt amúgy is épül parkoló. A 20-30 méter magas épületegyüttesben 20 000 négyzetméter szintterületű bevásárlóközpont, 3000 négyzetméternyi szolgáltatás és vendéglátás, továbbá mintegy 15 000 négyzetméter területű iroda, illetve szálloda kapna helyet. A Levegő Munkacsoport véleményezésében bírálta a környezetébe nem illő beépítést lehetővé tevő szabályozási tervet. Hunyadi tér: Kincsünk a piac
|
|
A ZÖLD LEVÉL PROGRAM HÍREI Fal ne maradjon szürkén!
Zöld Levél pályázatok Szeptember 17-én lezárult a Zöld Levél program pályázatának beadási határideje. A felhívásra 36 pályázat érkezett. A pályázott tevékenységekre igényelt összeg meghaladja a rendelkezésre álló 120 milliós keretet. A résztvevőket legkésőbb október 15-ig értesítjük a kuratórium döntéséről. |
|
Kitekintő Kifizetődő befektetni a gyaloglásba és a kerékpározásba Világszerte egyre több tanulmány mutatja ki, hogy a gyaloglást és a kerékpározást elősegítő beruházások pénzben is kifejezhető nemzetgazdasági előnyökkel járnak. A mozgás miatt gondoljunk csak a megtakarított gyógyítási költségekre. A Levegő Munkacsoport ezekről a tanulmányokról ad áttekintést "A nem gépjárművel történő mozgást támogató befektetések értékelése" című összeállításában. Tiltó listára a mérgekkel! A visszafordíthatatlan károk, betegségek megelőzése érdekében az EU új, a növényvédő szereket engedélyező egységes rendelet megalkotása mellett döntött. Erről az Európai Parlament Környezetvédelmi Bizottsága szeptemberben szavazott. Az irányelvről még idén ősszel dönt első olvasatban az Európai Parlament plenáris ülése. A Levegő Munkacsoport a nemzetközi civil szervezetekkel együtt üdvözli, hogy az EU megfelelően szabályozza a mezőgazdasági vegyszerek használatát. Kerékpáros térkép
|
|
ESEMÉNY Volt Európai Mobilitási Hét
EU: akadozik a törvények végrehajtása Az Európai Unió Alapszerződése szerint az Európai Bizottságnak nemcsak arra kell ügyelnie, hogy a tagállamok átültessék az uniós jogot a nemzeti jogba, hanem arra is, hogy azokat érvényesítsék is a mindennapok során. Ezt a feladatát azonban a Bizottság csak nagyon gyengén tudja ellátni, ezért a tagállamokban igen gyakran nem vagy nem megfelelően hajtják végre a jogszabályi előírásokat - ezt állapították meg az Európai Parlamentben nemrég rendezett konferencián, melyen a Levegő Munkacsoport is részt vett. Virágom, világom
LESZ: Világkonferencia a zöld adóreformról Október 18. és 20. között Münchenben kerül sor a Környezetvédelmi Adóreform 8. Világkonferenciájára, amelyen a Levegő Munkacsoport két előadással is részt vesz. |
|
Környezeti Tanácsadó Irodánk ügyeiből Balatonhenye: nem lesz bánya a nemzeti parkban Hirdetésből értesültek a balatonhenyei lakók, hogy a falu közelében, a Balaton-felvidéki Nemzeti Park területén ismét úgy tervezik, hogy megnyitják a kőbányát. Ráadásul azzal szembesültek a helyiek, hogy a vállalkozó nagyobb mennyiségű követ szeretetne kitermelni, mint a bánya bezárása előtt, és a szállítás a Balaton part menti úton történt volna. Többek között a Levegő Munkacsoport közreműködésének eredményeként a Közép-Dunántúli Környezetvédelmi Felügyelőség elutasította a cég kérelmét a bányanyitásra. |
| A Levegő Munkacsoport a sajtóban A Levegő Munkacsoport sürgős tájékoztatást kért a fővárosi és a XI. kerületi önkormányzattól, mert kedd éjjel a négyes metró építői ledózerolták az őrmezői vasutas sportpálya felét - írta a Népszabadság Ledózerolták a sportpályát címmel 2007. szeptember 5-én. |
|
Szerkeszti: Szép Zsuzsa |
|
Észrevételeiket a hirlevel@levego.hu címen várjuk, a hírlevélről leiratkozni ugyanezen a címen lehet! |