LÉLEGZETNYI - A Levego Munkacsoport havi hírlevele
Kiadja a Levegő Munkacsoport                                                                     IV. évfolyam III. szám                                 2009. március

TARTALOM

ELSŐ KÉZBŐL
Új BKV-buszok: nagyobb veszteség, kisebb megtakarítás?

TOVÁBBI HÍREINK
Óriási állami kedvezmény a luxusautók tulajdonosainak
Kivéve a közúti fuvarozók
Civilek a Megyeri hídról
Nyílt levél a miniszterelnöknek
Génkezelt növényektől mentes maradhat Magyarország
Korszerűsítést az áfa csökkentésével
Az Európai Parlament az energiahatékonyságért
A főváros egyirányú utcája
Reptérláz
Plázaláz
Balesetveszélyes a KÖKI Center építkezése
Civilizált patakot a városba?
Szabadidőpark épül Óbudán civil kontroll mellett
Gátlástalanul irtja a fákat a szegedi önkormányzat cége
Új villamos Szegeden: jó célok keserű szájízzel

KIADVÁNYOK - TANULMÁNYOK
Kiút a válságból
A nagyvárosi utcák visszahódítása az emberek számára
Az energiahatékonyság javítása kifizetődő
Lélegzet a Levegő Munkacsoport húsz évéről
Klímaébresztő!

ESEMÉNYEK
LESZ
Célegyenesben a Zöldcsúcs

A LEVEGŐ MUNKACSOPORT A SAJTÓBAN
Lehet, hogy az Ön kocsiját be se engednék Prágába
 

ELSŐ KÉZBŐL

Új BKV-buszok: nagyobb veszteség, kisebb megtakarítás?

A BKV autóbuszainak túlnyomó részét haladéktalanul le kell cserélni, azonban nem mindegy hogyan - hívta fel Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes figyelmét levelében a Levegő Munkacsoport elnöke. Lukács András rámutatott: az új buszok meg kell, hogy feleljenek a legszigorúbb környezetvédelmi követelményeknek, hiszen ellenkező esetben a szennyezés és a megbetegedések miatt nagyobb veszteség éri a társadalmat, mint amennyit az önkormányzat megtakarítana a korszerűtlen járművek megvásárlásával. Az új buszok beszerzése során arra is törekedni kell, hogy ezáltal - a jelenlegi magas munkanélküliséget csökkentve - elsősorban magyar munkahelyek létesüljenek. Ezért figyelik értetlenül a civilek, hogy a Fővárosi Önkormányzat a beszerzésnél gyakorlatilag kizárná a magyar cégeket.

A lap tetejére

TOVÁBBI HÍREINK

Óriási állami kedvezmény a luxusautók tulajdonosainak

Ettől az évtől kezdve évi másfél millió forinttal kevesebbe kerülhet az autóhasználat a luxusautók tulajdonosainak a cégautóadó új szabályozása miatt - erre hívta fel a Levegő Munkacsoport levelében a pénzügyminiszter figyelmét. A tárca válasza nem ad magyarázatot arra, miért kell a súlyos gazdasági helyzetben a Magyarország leggazdagabb lakosait még inkább támogatni, és ezzel egyidejűleg egy erősen környezetszennyező tevékenységet ösztönözni.

Kivéve a közúti fuvarozók

"A magyarországi fuvarozók olyan különleges kedvezményeket élveznek, mint amilyeneket egyetlen más gazdasági ágazat sem. Így például törvény teszi lehetővé a gépkocsivezetők számára adómentes bér kifizetését az "üzemanyag-megtakarítás" mértékének megfelelően. Ennek a törvényes adóelkerülési lehetőségnek az alkalmazásával sok esetben a bér 40 százalékát is adómentesen fizetik ki." - Többek között ezeket a tényeket írta meg a Levegő Munkacsoport a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének azon nyílt levelére válaszul, amelyben a fuvarozók azt kérik: ne kelljen megfizetniük az általuk okozott károk költségeit.

Civilek a Megyeri hídról

Amint a Fővárosi Közgyűlés februári előterjesztése is megállapítja, "az M0 körgyűrű keleti és északi szektorának forgalomba helyezését követően jelentős mértékben megnőtt a III. kerület északi területe úthálózatának forgalma." A Megyeri híd átadását követően szintén jelentős forgalomnövekedésről számoltak be a III. kerülettől északra fekvő települések, így elsősorban Budakalász és Pomáz lakosai. A helyzet haladéktalan orvoslását követelik a térség civil szervezetei, amelyek közös állásfoglalással és részletesen kidolgozott javaslatokkal fordultak a közlekedési tárcához.

Nyílt levél a miniszterelnöknek

A széndioxid-kibocsátás kereskedelméből származó bevételekből az éghajlatvédelmi intézkedéseket kellene támogatni. Az eddig eladott széndioxid-kvóták több mint 20 milliárd forint bevételt hoztak, amellyel jelentős számú munkahelyet teremtve lakossági energiatakarékossági programot lehetne indítani, vagy a középületek hőszigetelését lehetne megoldani. A kormány ezt húzta keresztül azzal a döntésével, hogy a bevételeket a rossz gazdasági helyzetre való hivatkozással zárolja. Több civil szervezet emiatt nyílt levelet intézett a miniszterelnöknek, rámutatva, hogy ezzel a döntéssel a kormány egyaránt sújtja a környezetvédelmet és a gazdaságot.

Génkezelt növényektől mentes maradhat Magyarország

Az Európai Unió tagállamai március 2-án megszavazták a magyar moratóriumot a MON810 elnevezésű génmódosított kukoricára. Így továbbra is tilos az  EU által engedélyezett, ám a Magyar Tudomány Akadémia által veszélyesnek minősített, magából rovarirtó szert kibocsátó kukorica hazai termesztése. A genetikailag módosított szervezetek (GMO-k) elterjesztésén buzgólkodó Európai Bizottság már több éve próbálja rákényszeríteni a GMO-kat az európai lakosságra. El is kél az intézményi lobbi a GMO-iparnak, hiszen az európai lakosság döntő többsége nem kíván GMO-t fogyasztani, ráadásul a MON810 kukorica vetésterülete 2005 óta 35 százalékkal csökkent. A magyar GMO-mentességért széles körű nemzeti összefogás alakult ki, mind az öt parlamenti párt támogatta. A Levegő Munkacsoport csatlakozott a Greenpeace, az Magyar Természetvédők Szövetsége és az Egyetemes Létezésért Egyesület által kezdeményezett GMO-kampányhoz. A Levegő Munkacsoport a szavazást megelőző napokban mozgósította nemzetközi kapcsolatait, ezzel is hozzájárulva a győzelemhez vezető közös munkához.

Korszerűsítést az áfa csökkentésével

Nálunk még csak most kezdik népszerűsíteni az épületek energiateljesítményéről szóló uniós irányelv alapján hozott hazai jogszabályokat, közben azonban az Európai Bizottság már a további szigorításon dolgozik. A Levegő Munkacsoport kezdettől fogva kifogásolta, hogy a lakásépítési támogatásokat nem kötötték a kötelezőnél szigorúbb környezetvédelmi, illetve energetikai feltételekhez. Szükséges lenne egyebek mellett kedvezményes hitelekkel és az áfa csökkentésével támogatni az épületek korszerűsítését. Ez az építőipari munkahelyek megőrzését is szolgálná.

Az Európai Parlament az energiahatékonyságért

Egyhangúan szavazta meg az Európai Parlament Ipari, Kutatási és Energiaügyi Bizottsága a Gyürk András képviselő által elkészített jelentést, amely az energiahatékonyság jelentős javítását sürgeti a tagországokban. A jelentés, amelynek elkészítésében a Levegő Munkacsoport is közreműködött, ugyanakkor aggodalmát fejezi ki amiatt, hogy számos tagállam még mindig nem alkotta meg a nemzeti energiahatékonysági cselekvési tervét.

A főváros egyirányú utcája

A főváros vezetése úgy viselkedik, mint az a tanulóvezető, aki nem érti, hogy miért jön mindenki vele szemben az egyirányú utcában. Miközben a sikeres városok csökkentik a belvárosi gépkocsi-forgalmat, minél több zöldfelületet alakítanak ki, addig Budapesten minden egyes szabad területet irodaházakkal, plázákkal építenek be. A legújabb terv szerint a lebontott Madách téri pavilonok helyére újabb épületmonstrumot tervez az ország legeladósodottabb önkormányzata. A Levegő Munkacsoport véleménye szerint a beruházásokat most már az átmeneti zónába, az elhanyagolt területekre kellene tervezni.

Reptérláz

A Dunántúlon a meglévő vagy tervezett repülőterek átlagos távolsága egymástól 98 kilométer. Pedig a reptérépítési tervek ellen nem csak környezetvédelmi érvek szólnak, hanem gazdasági szempontok is. Német szakemberek szerint évi 200 000 utas alatt nem érdemes repteret üzemeltetni. Tovább nehezíti a helyzetet a gazdasági válság, valamint a légi közlekedésre a közeljövőben kivetendő széndioxid-adó. Mégis hazánkban gomba módra szaporodnak a repterek. A Levegő Munkacsoport működése során sok esetben foglalkozott regionális repterekkel. Nemrég balatonalmádi lakossága kereste meg szervezetünket, segítséget kérve az ottani reptér bővítése ellen.

Plázaláz

Szentendre déli határában újabb bevásárlóközpont létesítését tervezik. A Levegő Munkacsoport véleményezte a beruházás előzetes vizsgálati dokumentációját. Alapvető kifogásunk volt, hogy a tervezett bevásárlóközpontra a térségben nincs szükség. Számos hasonló funkciójú üzlet és bevásárlóközpont található a közelben: Lidl, Aldi, Interspar, Kaisers, DM, Városkapu Bevásárlóközpont, Spar, DM és több CBA, Cora, Bricostore, Electroworld, Auchan, Bauhaus. A terület ellátottsága ilyen üzletekkel több, mint elegendő. Újabb üzletek építése a vásárlók kiszolgálását, jobb ellátását már nem szolgálja, kizárólag újabb forgalmat és környezetterhelést generál. Javasoltuk a hatóságnak részletes környezeti hatásvizsgálat készíttetését, mert az előzetes vizsgálati anyag igencsak hiányos egy alapos döntés meghozatalához.

Balesetveszélyes a KÖKI Center építkezése

A Levegő Munkacsoport és a Civilek Érdekvédelmi Fóruma Kispestért (CÉFO) felháborodásának adott hangot amiatt, hogy a KÖKI Center építkezése környékén naponta több mint százezer utas kényszerül balesetveszélyes és rendkívül fárasztó körülmények között közlekedni, védtelenül az időjárás viszontagságai ellen. A Levegő Munkacsoport attól tart, az embertelen körülmények csupán arra szolgálnak, hogy a folyamatban lévő bírósági eljárás esetleges elhúzódása esetén a beruházó a civil szervezeteket tegye felelőssé a kialakult helyzetért. A Levegő Munkacsoport levélben kért haladéktalan intézkedést az illetékes jegyzőtől.

Civilizált patakot a városba?

A Dél-Budát keresztülszelő Hosszúréti patakot kívánná "megregulázni" a Fővárosi Önkormányzat. Betonmederbe tereltetné a vizet egy úttervező céggel. Nem zavarja a tervezőket, hogy világszerte ezzel éppen ellentétes folyamatok mennek végbe: mindenütt a vízfolyások újjáélesztésére, a természeti állapot megőrzésére és helyreállítására törekednek. Ezt írják elő az Európai Unió jogszabályai is. A kerületi önkormányzat és a civil szervezetek a természetbarát megoldás mellett foglaltak állást.

 

Szabadidőpark épül Óbudán civil kontroll mellett

Nagy felháborodás kísérte az Óbuda Szabadidő Park terveit az elmúlt évben. A Levegő Munkacsoport is számos levelet, telefonhívást kapott helyi lakosoktól a Táborhegy aljába tervezett élményparkkal kapcsolatban. Az eredeti tervek szerint a parkot a kertvárosias kis utcákon lehetett volna megközelíteni, és autóforgalom terhelte volna a csendes környéket. A helyiek a Levegő Munkacsoport javaslatára egyesületet alapítottak Közpark Egyesület néven, majd tárgyalásokat, lakossági fórumot kezdeményeztek a beruházóval. Ennek eredményeként sok minden megváltozott az eredeti tervekhez képest, például a parkolók lakott területektől távol épülnek, és a megközelítés közvetlenül a Bécsi útról történik. A tervezett bobpálya nyomvonala is átkerült a terület közepére, egy kis völgybe. 2009. február 11-én a beruházó Óbuda Adventure Park Kft., a tervező, valamint a Levegő Munkacsoport egyeztetett a beruházásról. A megbeszélésen rögzítettük, hogy a beruházás engedélyezése előtt természetvédelmi és vízvédelmi felmérés készül, melyek eredményét a tervezésnél figyelembe veszik. A természetvédelmi felmérés a vegetációs időszakban történik. Ezekre azért van szükség, mert a területen források fakadnak, melyek védettek, továbbá védett állatok (például fogoly) is élnek itt.

Gátlástalan fairtás Szegeden

Kíméletlenül irtják a fákat Szegeden, nem kímélve a helyi védettséget élvező parkokat, fasorokat sem. A pusztítást a városi önkormányzat által létrehozott kft. követi el. Az önkormányzat és a kft. semmibe veszi a lakosság, a civil szervezetek jogait. A fairtás haladéktalan leállítását és a növényzet szakszerű kezelését, valamint a civil részvétel biztosítását követeli közös nyilatkozatában a Védegylet szegedi csoportja, a Csermely Egyesület és a Levegő Munkacsoport.

Új villamos Szegeden: jó célok keserű szájízzel

Tüntetésen tiltakoztak a lakók a tervezett új szegedi villamos hibás megvalósítása miatt. Az uniós támogatással megvalósuló, 30 milliárd forintba kerülő tömegközlekedési fejlesztést szükségesnek tartják, de semmiképp sem az önkormányzat által elképzelt módon, hiszen az fasorok kiirtásával, egy kiserdő megcsonkításával és az autóforgalom növekedésével járna. Véleményük szerint a villamoshálózat fejlesztésének létezik környezetbarát megoldása, aminek eredményeként a fák is megmaradnának és a közúti forgalom is csökkenne.

A lap tetejére

KIADVÁNYOK-TANULMÁNYOK

Kiút a válságból

Az ökoszociális államháztartási reform jelentheti a kiutat a mostani gazdasági válságból - állapítja meg a Levegő Munkacsoport újabb tanulmánya, amely a Nemzeti Érdek című folyóiratban jelent meg.

A nagyvárosi utcák visszahódítása

A Levegő Munkacsoport már évek óta szorgalmazza a gépjármű-forgalom által elfoglalt útfelületek csökkentését a városokban. Ennek célszerűségét támasztja alá az Európai Bizottság kiadványa, amely azt a tapasztalatot ismerteti, hogy a nagyvárosokban az utak szűkítése, lezárása a gépjármű-forgalom nagy részének "elpárolgásával" jár, és az autóforgalomtól visszahódított terek révén sokkal kellemesebbé, élhetővé válnak a településeink. A kiadvány immár magyar nyelven is elérhető a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium honlapján.

Az energiahatékonyság javítása kifizetődő

Az energiahatékonyság javítása azonnali és jelentős eredményeket hoz, így elsősorban ilyen módon lehetne fékezni az éghajlatváltozást. Ráadásul ez sokkal kevesebbe kerül, mint az energia fogyasztása - ezt állapítja meg a Nemzetközi Energia Ügynökség tanulmánya, amelyről a Levegő Munkacsoport magyar nyelvű összefoglalót készített.

A Lélegzet legfrissebb száma

A Levegő Munkacsoport huszadik születésnapját ünnepli. Szerkesztőségi beszélgetés rovatunkban ezúttal a szervezet néhány tagja beszélget egymással az elmúlt évekről és a jövő kihívásairól, célokról és lehetőségekről. A további cikkekben a szerzők, ahogy általában, ezúttal is beszámolnak a szervezet folyamatban lévő ügyeiről, csak most ezeket szélesebb, húsz év nézőpontjából igyekeznek szemlélni és megérteni. Ezen kívül szó esik a döntéshozatalban való civil részvételről, a gazdasági válságról, az új uniós növényvédelmet érintő jogszabályokról is. A Lélegzet kapható a Levegő Munkacsoport irodájában, valamint olvasható a www.lelegzet.hu címen is.

 
 A lap tetejére

Klímaébresztő!

Ez már nem a jegesmedvékről szól - kezdi a film narrátora a globális felmelegedésről. A kormányok, a nagy cégek még mindig előnyben részesítik a rövidtávú gazdasági növekedést az emberiség túlélésével szemben. S ha tovább csökken a Föld eltartó képessége, nem békésen fogunk meghalni. A megoldás egyszerű: kevesebb természeti erőforrást kell fogyasztanunk - állapítja meg az animációs film, amely közérthetően levezeti tudományos, gazdasági és társadalmi magyarázatát annak, honnan hova juthatunk, ha nem teszünk valamit. Az Ideje észhez térni című filmet a Védegylet segítségével már magyarul hallgathatjuk.

A lap tetejére

ESEMÉNYEK

LESZ:

Célegyenesben a Zöldcsúcs

A Környezet- és Természetvédő Társadalmi Szervezetek XIX. Országos Találkozójára (OT)  március 2-ig közel kétszáz résztvevő jelentkezett. Az előprogramok közül legtöbben az Agostyáni arborétumba és a Természetes Életmód Alapítvány ökofalujába szeretnének ellátogatni, de sokan kíváncsiak a bányászati ipari skanzenre is. A rendezvény lebonyolítását húsz helyi önkéntes segíti majd. Az OT több programja is nyitott a nagyközönség számára, így például a 20 kilométeres Gerecse teljesítménytúra és a plenáris ülések is, amelyeken ismert politikusok, szakemberek tartanak előadásokat, válaszolnak a kérdésekre. Helyi iskolások részvételével zajlik a "Mentsd meg magad" karikatúra és a dumaszínház (stand up comedy) pályázat, melyekre sorra érkeznek a pályamunkák.

 A lap tetejére

A LEVEGŐ MUNKACSOPORT A SAJTÓBAN

Lehet, hogy az Ön kocsiját be se engednék Prágába

"Mintegy 70 európai városban vezették be a légszennyezettség csökkentése érdekében az úgynevezett zöldmatricát, amely nélkül nem lehet behajtani a város különböző zónáiba. A Levegő Munkacsoport munkatársa azt mondta: ezekben a városokban kimutathatóan jobb lett a levegő" - hangzott el az Info Rádióban február 21-én.

A Levegő Munkacsoport a sajtóban 2009 februárjában

 A lap tetejére

Szerkeszti: Szép Zsuzsa
Felelős kiadó: Lukács András
Nyomtatható változat itt letölthető.
A Lélegzetnyi korábbi számai itt megtalálhatók.

Észrevételeiket a hirlevel@levego.hu címen várjuk, a hírlevélről leiratkozni ugyanezen a címen lehet!