LÉLEGZETNYI - A Levego Munkacsoport havi hírlevele
III. évfolyam 4. szám                                     2008. április

TARTALOM

ELSŐ KÉZBŐL

Mégse épül a Kőbánya-Kispest Center

A Főfelügyelőség szerint nem biztos, hogy kell sikló a Gellérthegyre

 

A HÓNAP ESEMÉNYE

A BKV-nak nem lesz megtakarítása a járatritkításból

Helyben járó járatok

 

TOVÁBBI HÍREINK

Útdíj: levélváltás a minisztériummal

 

A KÖRNYEZETI TANÁCSADÓ IRODA ÜGYEIBŐL

Zöldségek az MKB Banknál

Látszik a Feneketlen-tó feneke

Magyar Natura 2000 területén a Dakar rally?

 

KITEKINTŐ

Folyamatosan romboljuk versenyképességünket

Zöldül a brit költségvetés

Európa felelőssége az éghajlatváltozásban

 

ESEMÉNYEK

VOLT

Zöld Országos Találkozó

Iskolai környezetvédelmi program a gyakorlatban

 

LESZ

Adózás a fenntartható fejlődésért

Ismét kerékpáros felvonulás a Föld Napján

Székesfehérváron is Critical Mass

Levegő Klub és Combino

 

KIADVÁNY

Kamionról vasútra - 13 sikeres átállás

Megjelent a Lélegzet

 

ZÖLD LEVÉL

Lezárultak a pályázatok

 

A LEVEGŐ MUNKACSOPORT A SAJTÓBAN

A Levegő Munkacsoportra hivatkoztak Bostonban

ELSŐ KÉZBŐL

Mégse épül a Kőbánya-Kispest Center

Egy kapavágást sem szabad tenni a KÖKI-Center építésére kijelölt területen, a Kőbánya-Kispest vasút- és metróállomás mellett, Budapest XIX. kerületében. A bíróság 2008. március 20-i ítéletében ugyanis hatályon kívül helyezte a környezetvédelmi hatóság határozatát, így a tervezett óriás-bevásárlóközponttal kapcsolatban új eljárást kell indítani. A Levegő Munkacsoport és a helyi lakosokat képviselő szervezetek még tavaly fordultak a bírósághoz az Országos Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Főfelügyelőség határozata ellen, amely szerint az 53.000 négyzetméter kereskedelmi szintterületet tartalmazó giga-bevásárlóközpontnak "a környezetre jelentős hatása nem lesz".

A Főfelügyelőség szerint nem biztos, hogy kell sikló a Gellérthegyre

Nem biztos, hogy épül sikló a Gellérthegyen, mert az Országos Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Főfelügyelőség megsemmisítette az első fokú környezetvédelmi hatóság által megadott környezetvédelmi engedélyt és úgy határozott, hogy a környezeti hatásvizsgálati eljárást újra le kell folytatni. Az építés veszélyeztetné a gyógyvíz-források védőidomát, és a barlangrendszert bolygatná.

A lap tetejére

A HÓNAP ESEMÉNYE

A BKV-nak nem lesz megtakarítása a járatritkításból

A BKV járatritkításának társadalmi elutasítottsága egyértelmű. A Levegő Munkacsoport felhívta a figyelmet arra, hogy a Fővárosi Önkormányzat a BKV működésére fordítandó tízmilliárdokat törvénytelenül a 4-es metró építésére költi. Az önkormányzat ezeket a pénzeket haladéktalanul vissza kell hogy adja a BKV működésének támogatására, a metróberuházást pedig más forrásból kell finanszíroznia. A Levegő Munkacsoport arra is rámutatott, hogy sem a BKV-nak, sem az önkormányzatnak nem lesz megtakarítása a járatritkításból. A jogszabályok szerint ugyanis a BKV állami támogatása részben a férőhely-kilométer teljesítménytől, részben az eladott tanulói és nyugdíjas bérletek számától függ. Ezek minden egy százalékos csökkenése évente mintegy 500 millió forint állami támogatáscsökkenést jelent a BKV részére. A jegyek és bérletek eladásából származó bevétel minden egy százalékos csökkenése pedig szintén évi 500 millió forinttal rövidíti meg a BKV költségvetését. Demszky Gábor főpolgármester - miután a sztrájk miatt megbénult Budapest - sajtótájékoztatón igyekezett cáfolni a civilek állítását. A főpolgármester egyidejűleg elismerte, hogy a szakszervezetek a sztrájkkal olyan dologért is síkra szálltak, amelyért a főváros 15 éve küzd. Azért, hogy a valós költségeket vegye figyelembe a cég állami támogatása.

A lap tetejére

TOVÁBBI HÍREINK

Útdíj: levélváltás a minisztériummal

"A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium számára továbbra is stratégiai cél az a tehergépkocsik elektronikus útdíja (ED) mihamarabbi bevezetése" - írta a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium főosztályvezetője válaszában arra levélre, amelyet a Levegő Munkacsoport küldött a GKM-nek. Ez utóbbiban a civil szervezet sajnálkozását fejezte ki, hogy az országgyűlési döntése miatt tovább halasztódik az útdíj bevezetése, és felhívta a figyelmet arra, hogy Csehországban a tavaly bevezetett útdíj minden várakozáson felüli bevételeket eredményezett. A Levegő Munkacsoport viszontválaszában cáfolta azokat az aggályokat, amely szerint az útdíj inflációt és egyéb gazdasági hátrányokat okoz, rámutatva, hogy éppen ellenkezőleg: javul az ország versenyképessége és csökken az infláció.

A lap tetejére

A KÖRNYEZETI TANÁCSADÓ IRODA ÜGYEIBŐL

Helyben járó járatok

Járó motorral várakozó BKV-buszok a végállomáson. Egyre gyakrabban keresik meg a Levegő Munkacsoport Környezeti Tanácsadó Irodáját ilyen jellegű panaszokkal. A felesleges légszennyezés, zaj és üzemanyag-pocsékolás érthetetlen. Utánajártunk az ügyeknek.

Zöldségek az MKB Banknál

 "Az MKB Bank új, zöld befektetési alapot indít, amelynek portfoliója környezettudatos vállalatokra fókuszál" - olvashattuk a cég sajtómeghívójában. A valóság persze nem ennyire zöld. A Levegő Munkacsoport értesülése szerint Dunakeszin a törvény ereje által is védett lápterületre is bejegyzett jelzálogot az MKB Bank, méghozzá 5.100.000 euró, vagyis 1,25 milliárd forint értékben. A terület természetvédelmi oltalom alatt áll, gyakorlatilag másra nem is hasznosítható, mint lápként éli életét a rajta lévő természetes életközösség. Az ügy furcsasága, hogy a terület az Auchan befektetési cégének, az Immauchan Kft.-nek a tulajdonába került, amely áruházbővítést és parkoló építését tervez a lápra. Ez azonban csak a hatályos jogszabályok felrúgásával lenne lehetséges. A Levegő Munkacsoport reméli, a multi gazdasági érdekeivel szemben a törvény szava érvényesül.

 

Látszik a Feneketlen-tó feneke

A Feneketlen tóban jelentős halpusztulás van (a kár több mint egymillió forint és ehhez adódik az elszállítás költsége), melynek oka, hogy az elmúlt hónapokban a tó vízszintje körülbelül egy méterrel (!) csökkent. Az tény, hogy a közelben, a Móricz Zsigmond körtéren és Skála-piac mellett építik a 4-es metrót.

 

 

Magyar Natura 2000 területén a Dakar rally?

A Dakar rallyt többek között olyan magyarországi helyszíneken tervezik megtartani, amelyek korábban honvédségi lőterek voltak, ma már azonban természetvédelmi területek. Ezeket területeket az Európai Unió hivatalosan is közösségi jelentőségű természetvédelmi területté nyilvánította. A környezetvédelmi hatóságok április 7-én, illetve 14-én adták ki az engedélyt, azonban ezek csak 15 nap elteltével válnak jogerőssé, ha addig senki nem fellebbezi meg. Tehát a verseny 20-ára tervezett indítása csak a törvények megszegésével lehetséges.A Levegő Munkacsoport, a győri Reflex Környezetvédelmi Egyesület, valamint a veszprémi Csalán Egyesület arra hívja fel a figyelmet, hogy ezeken a területeken olyan ritkaságok találhatók, mint a Szent István-szegfű, amely csak Magyarországon fordul elő és állományának 60 százaléka a várpalotai lőtéren található. Ám a homoki kikericsnek és az állatok közül a magyar futrinkának is a hazai populáció kiemelkedően nagy hányada él a két lőtéren.

A lap tetejére

KITEKINTŐ

Folyamatosan romboljuk versenyképességünket

Az utóbbi években a gazdasági versenyképesség növelése és az olcsó állam megteremtése jelszavával épp azokat az intézményeket rombolták Magyarországon, amelyek leginkább szolgálják a versenyképesség javítását, a lakosság jólétének és életminőségének emelését - ezt állapították meg a Levegő Munkacsoport szakértői a Világbank nemrég megjelent tanulmánya alapján. A "Hol található a nemzetek gazdagsága - A tőke mérése a 21. század számára" című tanulmány ugyanis arra a következtetésre jutott, hogy az általa vizsgált 120 ország többségében a nemzeti vagyon fő elemei - a tárgyiasult tőke, a természeti tőke és az eszmei tőke - közül az utóbbi képezi a legnagyobb részarányt. Ez utóbbiba pedig elsősorban az oktatás színvonala, a munkaerő képzettsége, az intézmények minősége, a szavazati jog, az elszámoltathatóság, a politikai stabilitás, az erőszakmentesség, hatékony kormányzati működés, a szabályozás minősége, a törvényesség érvényesülése és a korrupció kézbentartása tartozik. Magyarországon viszont az utóbbi néhány évben viszont éppen az oktatás színvonala és az emberek munkaképességét szintén alapvetően meghatározó egészségügyi ellátás (beleértve a megelőzést) romlott, továbbá rendkívüli mértékben meggyengültek a kormányzati intézmények (köztük különösen a jogbiztonságért nagymértékben felelős ellenőrző szervek).

Zöldül a brit költségvetés

Határozott adóintézkedéseket hozott az Egyesült Királyság 2008. évi költségvetésében annak érdekében, hogy személygépkocsik használóival egyre inkább megfizettesse az általuk okozott társadalmi károkat is: 2010-től a levegőt leginkább szennyező, újonnan vásárolt autók után üzemeltetésük első évében akár 1000 font (mintegy 331 000 Ft) különadót fizethet majd a vásárló.

Európa felelőssége az éghajlatváltozásban

A Levegő Munkacsoport is hivatalos volt arra a konferenciára, amelynek központi elemeként sor került az Európai Parlament éghajlatváltozással foglalkozó ideiglenes bizottságának ülésére is. A nyilvános rendezvényen a képviselők a közlekedés és az energiaszektor jelentős szakértőinek véleményét hallgatták, majd vitatták meg két panelbeszélgetés során. Az élénkebb vitát az első téma váltotta ki, a "bűnbaknak" kikiáltott közlekedés üvegházgáz kibocsátása volt terítéken, ahol számos érdekes és előremutató vélemény hangzott el, így többen említették az ún. külső társadalmi költségek figyelembevételének szükségességét is, amely egybevág a Levegő Munkacsoport régóta hangoztatott álláspontjával.

A lap tetejére

ESEMÉNYEK
VOLT

Zöld Országos Találkozó

Pécsett került sor a zöld szervezetek idei Országos Találkozójára március 28. és 30. között. Mintegy négyszázan vettek részt a rendezvényen, melynek első napján Szili Katalin, az országgyűlés elnöke és Fodor Gábor környezetvédelmi miniszter is felszólalt és válaszolt a kérdésekre. Szili Katalin, mint a körzet országgyűlési képviselője megígérte: mindent megtesz, ne legyen a Mecsekben katonai radar. A Levegő Munkacsoport több szekcióülést szervezett: köztük a Vegyi anyag szekciót, a Független Ökológiai Központtal közösen a Városi környezet szekciót, a Magyar Közlekedési Klubbal pedig a Vasúti szekciót.

Iskolai környezetvédelmi program a gyakorlatban

Facsemeték és fűszernövények kerültek egy iskola udvarára. Április 3-án, a Környezetvédelmi napon, a csepeli Karácsony Sándor Iskola közel kétszáz tanulója vett részt a Levegő Munkacsoport foglalkozásán. A már hagyománnyá váló együttműködés az iskola és a környezetvédő civil szervezet között meghozta gyümölcsét. Szépen fejlődnek azok a fák, amelyeket a korábbi években a Levegő Munkacsoport munkatársaival közösen ültettek a tanintézmény diákjai, s akik azóta is féltik és gondozzák azokat.

A lap tetejére

LESZ

Adózás a fenntartható fejlődésért

Adórendszerünk sikeres átalakításához kíván hozzájárulni a Levegő Munkacsoport azzal, hogy konferenciát rendez "Adózás a fenntartható fejlődésért" címmel az Országház Delegációs termében az Európa Napon, 2008. május 9-én. A rendezvényt Szili Katalin, az Országgyűlés elnöke nyitja meg, majd Kovács László, az Európai Unió adóügyekért felelős biztosa tart megnyitó előadást.

Ismét Föld napi kerékpáros felvonulás

A Critical Mass már hagyományos biciklis felvonulása a Deák térről indul április 20-án, vasárnap 16.30-kor, és a Városligetben 18.30-kor emelik magasba a kerékpárt. Itt a Levegő Munkacsoport a Vízművek Zrt. segítségével lajtos kocsiból friss vízzel kínálja a résztvevőket.

Székesfehérváron is Critical Mass

Székesfehérváron a Critical Mass kerékpáros felvonulás harmadik alkalommal kerül megrendezésre. Az időpont ezúttal 2008. április 19. délután öt óra. A legutóbbi, szeptemberi rendezvényen közel ezer ember tekert keresztül a városon kerékpárján, a rendezvény szervezői remélik, most még többen eljönnek. A felvonulás előtti két órában programok várják az érdeklődőket.

Levegő Klub és Combino

Rendhagyó helyszínen és rendhagyó módon tartja a Levegő Klub következő estjét április 24-én, csütörtökön 17 órakor. A Hungária kocsiszínben (Budapest VIII. ker., Törökbecse u. 1.) látja vendégül az érdeklődőket a Levegő Munkacsoport. A helyszínen Vág Péter, a BKV projektigazgatója fogadja a résztvevőket. A est témája a Combino villamos lesz. Hallani fogunk az új járművek üzemeltetési tapasztalatairól, a Combinók eljutási sebességét és biztonságát célzó tervekről, majd műhelykörülmények között megtekinthetjük a Combino villamosokat.

A lap tetejére

KIADVÁNY

Kamionról vasútra - 13 sikeres átállás

Évente harminc milliárd forintot tiszta bevételt dob ki az ablakon az állam azzal, hogy a külföldi kamionok ingyen használhatják az ország útjait, pedig a magyar kamionosok Európa számos országában komoly összegeket fizetnek az úthasználatért. A harminc milliárd forint csak a közvetlen bevételt jelenti, a tényleges haszon ennél sokkal nagyobb lenne. Egyaránt javulna a gazdaság versenyképessége és a környezet állapota. Ha itthon a politikusok a szándéknyilvánításon kívül is tennének valamit, akkor a fuvaroztatók nálunk is sokkal jobban igénybe vennék a vasutat - követve a németországi példát, ahol éppen az útdíj bevezetésének köszönhetően helyezi át a szállítását egyre több vállalat kamionokról a vasútra. Ezt bizonyítják azok a példák, amelyeket a német Szövetség a Vasútért gyűjtött össze és jelentett meg abban a tanulmányban, amelyet most magyar nyelven is kiadott a Levegő Munkacsoport. A Kamionról vasútra című kiadvány bemutatja, hogy miért és miként váltott 13 cég - nemzetközi óriásvállalatok és helyi középvállalatok egyaránt - a közúti fuvarozásról vasútira.

Megjelent a Lélegzet

A Lélegzet 2008. tavaszi számának témája a köztulajdon: ezen belül főleg a karbantartásról, a megelőzésről és a privatizációról esik szó. Bencze Izabella, a Kincstári Vagyoni Igazgatóság volt vezérigazgató-helyettese többek között a kincstári vagyon privatizációjáról beszél, az Ütközőben Mihályi Péter és Boda Zsolt közgazdászok az egészségügy helyzetével kapcsolatos kérdésekre válaszolnak. Kopp Mária, SOTE Magatartástudományi intézetének tudományos igazgatóhelyettesével a közösségről, társadalmi tőkéről és bizalomról beszélgettünk. A Kitekintőben bemutatjuk Európa néhány autómentes lakónegyedét, a Fotóalbumban pedig a Kincsünk a Piac kezdeményezéséről látható tucatnyi vidám fotó. A Lélegzet folyóirat megrendelhető a elofizetes@lelegzet.hu címen.

A lap tetejére

 

ZÖLD LEVÉL PROGRAM

Lezárultak a pályázatok

Lezárult a Zöld Levél pályázat második fordulója. A pályázók listája és az eddigi programok rövid ismertetője a honlapon olvasható. A legutóbbi esemény a Dózsa György úti hajléktalanszálló belső udvarának zöldítése volt a Gyógyító Kertek program keretében.

A lap tetejére

A LEVEGŐ MUNKACSOPORT A SAJTÓBAN

A Levegő Munkacsoportra hivatkoztak Bostonban

A magyar főváros ingázó forgalmának gyors növekedése következtében ismét gondot jelent a budapesti szmog - írta a bostoni The Christian Science Monitor. Az újság Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke véleményét is idézte: a légszennyezettségért nagyrészt az amerikai stílusú elővárosi lakóövezetek és bevásárlóközpontok fejlesztése okolható. Több százezren hagyták el Budapest belvárosát és költöztek ki az egykori zöldövezetekben létesített lakóparkokba. A cikket az MTV Híradó, a Duna TV és a Hír TV hírportálja is idézte.

A Levegő Munkacsoport a sajtóban


Felhívás!

Magyar nyelvű cikkeink, tanulmányaink angol nyelvű megjelentetéséhez fordítókat keresünk. A jelentkezéseket a vargarita@levego.hu címre vagy a 411-0509-es telefonszámra várjuk.

A lap tetejére

Szerkeszti: Szép Zsuzsa
Felelős kiadó: Lukács András
Nyomtatható változat itt letölthető.
A Lélegzetnyi korábbi számai itt megtalálhatók.

Észrevételeiket a hirlevel@levego.hu címen várjuk, a hírlevélről leiratkozni ugyanezen a címen lehet!