Közlekedés


A Levegő Munkacsoport a fenntartható közlekedés megteremtéséért dolgozik.

Az OECD szerint „a fenntartható közlekedés olyan közlekedést jelent, amely nem veszélyezteti a lakosság egészségét és az ökoszisztémákat, továbbá a közlekedési igényeket úgy elégíti ki, hogy a megújuló erőforrásokat lassabb ütemben használja fel, mint az újratermelődésükhöz szükséges idő, a nem megújuló erőforrásokat pedig az azokat helyettesítő megújuló források előállítási üteménél lassabban használja fel.”

Az EU közlekedéspolitikájáról szóló Fehér Könyv a következőket állapítja meg: „A korszerű közlekedési rendszernek mind gazdasági, mind pedig szociális és környezetvédelmi szempontból fenntarthatónak kell lennie.”(…) „Számos intézkedés megtételére és politikai eszköz bevetésére van szükség ahhoz, hogy megkezdődjék a fenntartható közlekedési rendszer kialakulásához vezető folyamat. (…) Választanunk kell tehát a status quo, azaz a jelenlegi helyzet fenntartása és a változás szükségességének elfogadása között. Az előbbi – a könnyebbik lehetőség – elfogadása a forgalmi torlódások és a környezetszennyezés jelentős növekedéséhez vezet, és végső soron veszélyeztetni fogja Európa gazdaságának versenyképességét. A második választása – ez megelőző intézkedések megtételét igényli, amelyek némelyikét nehéz lesz majd elfogadtatni – a közlekedési kereslet kijelölt irányokba terelésére szolgáló és egész Európa gazdaságának fenntartható módon való fejlődését biztosító szabályozás új formáinak alkalmazásával jár.”

Tehát az EU nemcsak azt ismeri el, hogy a jelenlegi közlekedési rendszer fenntarthatatlan, hanem kijelenti, hogy meg sem kezdődött az a folyamat, amely egy fenntartható közlekedést eredményezhetne! Nyilvánvalóan fenntarthatatlan egy olyan közlekedési rendszer, amely – egyebek mellett – néhány évtized alatt annyi kőolajat éget el és bocsát ki így a légkörbe, amennyi évmilliók alatt keletkezett a föld mélyében.

A Levegő Munkacsoport már 2005-ben kidolgozta (az Európai Környezetvédelmi Ügynökség tanulmányai alapján) a magyarországi fenntartható közlekedés koncepcióját. Honlapunknak ez a rovata arról szól, hogy miként lehetne ezt a koncepciót a gyakorlatba is átültetni. További értékes anyagok és hivatkozások a közlekedés valódi költségeiről, a közlekedési támogatásokról és a közlekedéssel összefüggő adózási kérdésekről az Államháztartási reform rovatban találhatók.

Ozone Network