Szili Katalin megdöbbenéssel fogadta a légszennyezés halálozási adatait

A részecskeszennyezés témájának szentelte tegnapi ülését az Országgyűlés Fenntartható Fejlődés Bizottsága. A több mint 80 százalékban a fűtésből és közlekedésből származó apró szemcsék évi 16 ezer ember idő előtti halálát okozzák Magyarországon. Ez a szám Szili Katalint, a bizottság elnökét is megdöbbentette. A további életvesztések elkerülése érdekében az Európai Unió egészségügyi határértékeket határozott meg, amelyeket sajnos hazánk is jóval többször lép át a megengedettnél. Ezért az Európai Bizottság jogsértési eljárást indított Magyarország ellen, aminek végeredménye több millió eurós bírság is lehet. A kormány részben ennek elkerülése érdekében 2011-ben intézkedési programot fogadott el a részecskeszennyezés csökkentésére. Ennek végrehajtásáról Dobi Bálint, a Vidékfejlesztési Minisztérium főosztályvezetője számolt be, Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke pedig véleményezte azt. A program megvalósítására a Vidékfejlesztési Minisztérium tavaly 72, idén mindössze 54 millió forintot fordított, ami a bizottsági ülésen jelen lévő képviselők szerint is elfogadhatatlanul kevés. Jelentős előrelépés ugyanakkor az elektronikus útdíj bevezetése. Lukács András azonban felhívta a figyelmet, hogy a nem fizetős, illetve alacsonyabb díjú utakra leterelődő kamionok problémáját meg kell oldani, hiszen a megnövekedett forgalmú településeken még inkább károsodhat a lakók egészsége. A városban élők életminőségét pedig egyebek mellett az alacsony kibocsátású zónák bevezetése javíthatná, így ha például Budapest különösen szennyezett területeire csak a kevésbé szennyező járművek hajthatnának be. A Vidékfejlesztési Minisztérium többek között ennek, a sok külföldi városban már évek óta hatékonyan működő módszernek a megvalósíthatóságáról is készíttetett egy hasznos tanulmányt, ezt azonban sajnos még nem hozta nyilvánosságra.

Hírfigyelő