A BKV új buszai szinte tisztítják a levegőt
A Levegő Munkacsoport mérései azt bizonyítják, hogy a BKV új buszai gyakorlatilag nem bocsátják ki azokat az apró részecskéket, amelyek a leginkább egészségkárosító légszennyező anyagnak számítanak. Ugyanakkor a régi buszok még mindig jelentősen szennyezik a főváros levegőjét. Erről adott tájékoztatást az Európai Autómentes Nap alkalmából tartott sajtótájékoztatón Lenkei Péter, a Levegő Munkacsoport Környezeti Tanácsadó Irodájának vezetője.
A BKK megbízásából a Levegő Munkacsoport részecskeszámláló műszerrel mérte a BKV régi és új buszainak részecske kibocsátását. A régi buszoknál gyakran volt tapasztaltható, hogy amikor a busz már mintegy 30 méterre eltávolodott a műszertől és az addigra már jelentősen felhígult szennyezőanyag-felhő elérte a mérési pontot, a mért részecskeszám több másodpercen keresztül meghaladta a műszer mérési tartományának felső határát, a köbcentiméterenként 500 000 részecskét. Ezzel szemben az új, EURO VI-os buszok esetén a kipufogócsőben sem mértek magasabb értéket, mint a viszonylag tiszta környezeti levegőben (mintegy 5000-10000 részecske köbcentiméterenként), sőt előfordult, hogy még annál is lényegesen alacsonyabbat.
Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) a dízelmotorokból származó részecskék koncentrációjára nem tud meghatározni olyan határértéket, amely alatt ezek biztosan nem károsítják az emberi egészséget. Ezek a részecskék bizonyítottan rákkeltőek. Belélegezve lerakódnak a tüdő legmélyén. A részecskék felszínén megtapadó mérgező anyagok gyulladást váltanak ki a tüdőhólyagok felszínén ami átterjedve az erekre vérrögképződés révén szív- és érrendszeri megbetegedéseket valamint asztmát és allergiát is okoz. Az ultrafinom részecskék belső vérzéseket is okozhatnak a tüdőben, ezt patkánykísérletekkel is bizonyították.
Az ultrafinom részecskék évente egy Mohács nagyságú település (mintegy 16 000 ember) idő előtti halálát okozzák hazánkban, és ezek az emberek átlagosan mintegy 10 évet veszítenek az életükből. A részecskék okozta megbetegedések miatt pedig 2010-ben 2,6 millió munkanap esett ki, és a 2015. évi előrejelzések is hasonló számokat mutatnak az Európai Környezetvédelmi Ügynökség adatai szerint.
A Levegő Munkacsoport üdvözli a BKK és a BKV azon törekvését, hogy a régi buszokat mielőbb cseréljék le a lehető legkorszerűbb buszokra, ezzel is hozzájárulva a lakosság egészségének, illetve a főváros környezeti állapotának javításához. Egyúttal sürgeti a kormányt, hogy mielőbb biztosítsa a buszcseréhez szükséges forrásokat.
A mérésekhez a Magyarországon egyedülálló részecskeszámláló műszert az Evopro bocsátotta a Levegő Munkacsoport rendelkezésére.