Miről híres Dabas?

Leginkább a civil összefogásról. A város lakói ugyanis sokat szenvedtek az átmenő teherforgalomtól, ám 2004-ben elérték, hogy az Országos Környezet- és Vízügyi Főfelügyelőség az 5-ös főút dabasi szakaszáról kitiltsa a nehéz tehergépjárműveket. Ennek érdekében a helyi lakosok egyesületet alapítottak, aláírásgyűjtésbe kezdtek, több alkalommal tartottak tiltakozó megmozdulásokat és több százmilliós kártérítési igénnyel léptek fel a közlekedési minisztériummal szemben.

2009-ben újabb problémával szembesült a település. A korábbi tranzitforgalom helyett egy tervbe vett beruházás célforgalmát kell elviselnie – jöttek a hírek. Dabas szélén, az Öregországút mentén találta meg telephelyének színhelyét egy roncsautók feldolgozásával foglalkozó cég. A kiszemelt helyszín egy szántóföld volt az Ócsai Tájvédelmi Körzet határán, melyet mezőgazdasági és Natura 2000 területek öveznek. Az itt élők ismét összefogtak, és szisztematikus felvilágosító kampányba kezdtek. Rávilágítottak, hogy egy több százezer tonnás évi kapacitással működő fémhulladék-feldolgozó és veszélyeshulladék-kezelő meghatározhatja a város további fejlődését is. Amennyiben ezt az utat választják, valószínűleg búcsút inthetnek a tájba illeszkedő, élhető kisvárosnak, ahol eddig éltek. A helyi népszavazáson megjelentek többsége a tervezett beruházás ellen szavazott, sőt az engedélyezési eljárásban is részt vettek, fellebbeztek, míg végül a beruházó visszalépett, így a környezeti hatásvizsgálat elkészítésébe már bele sem vágott.

A terület a gyurgyalag táplálkozóhelye is
A terület a gyurgyalag táplálkozóhelye is

A beruházás azonban nem vész el, csak átalakul. Az önkormányzat ipari tevékenységre alkalmas területté minősítette a szántót, így csak idő kérdése volt, mikor jelentkezik új kérője a földnek. Nem is kellett sokáig várni, és megjelent az újabb befektető. Egy cementgyártó cég ismerte fel a terület nagyszerű adottságait, és ezt a helyet választotta leendő elosztó-logisztikai központjának helyszínéül. A szállítási útvonal első szakasza mellett azonban emberek élnek, akik – érthető módon – nem szeretnék, ha házaik előtt vonulna el évi 500.000 tonnányi cement, mint ahogy az a tervekben szerepel. A lakók – immár rutinos állampolgárként – információt és szövetségeseket gyűjtöttek. Ekkor kérték a Levegő Munkacsoport segítségét is. Szervezetünk tanácsokkal látta el a panaszosokat, majd bejelentkezett az engedélyezési eljárásba, és megfellebbezte azt a határozatot, amely kimondta: a tervezett beruházásnak nincs jelentős környezeti hatása, így nem szükséges környezeti hatásvizsgálat elvégeztetése.

Dabas területe a Turján-vidék kiemelten fontos érzékeny természeti terület (ÉTT) része, így érvényes rá az ÉTT definíciója: olyan terület, „ahol nemzetközi viszonylatban is kiemelkedő természeti, táji és kultúrtörténeti értékek fordulnak elő, amelyek fennmaradása középtávon (5–10 év) is kétséges a természetkímélő gazdálkodás támogatása nélkül”. Talán ha Dabas mint a mesebeli legkisebb fiú kiállja a harmadik próbát is, elnyeri méltó jutalmát, és a természettel harmóniában fejlődhet tovább.

Frissített tartalom:

A Levegő Munkacsoport fellebbezése a második eljárásban

A Levegő Munkacsoportot a MagNet Bank támogatja a KAP programban

Ozone Network