A városnéző buszok se szennyezzék Budapest levegőjét!

A Budapesti Közlekedési Központ nemrég nyilvánosságra hozott koncepciója a városnéző, illetve turista autóbuszok fővárosi közlekedésének szabályozására nem tartalmaz érdemi javaslatot a károsanyag-kibocsátás csökkentésére – ezt súlyos hibának tartja a Levegő Munkacsoport.

A Levegő Munkacsoport kezdeményezésére a Közlekedés Kft. 2009-ben átfogó tanulmányt készített a turistabuszok környezeti ártalmainak csökkentési lehetőségeiről, többek között ajánlásokat téve az útvonalak és parkolási lehetőségek módosítására is. A Levegő Munkacsoport javasolja, hogy a BKK ezeket építse be a koncepciójába.

A szervezet elhibázottnak tartja a BKK azon tervét is, hogy 2013 áprilisától csak az EURO IV normának megfelelő városnéző buszok közlekedhetnének Budapesten –, mivel az is súlyosan környezetszennyező és elavult. Ugyan az általuk kibocsátott PM10 szálló por össztömegben kisebb a korábbihoz képest, viszont sokkal több rendkívül apró részecske kerül a levegőbe – és ezek okozhatják a legsúlyosabb egészségkárosodást. Ezért nem EURO-normát kell előírni a városnéző buszokra, hanem a megengedett kibocsátást kell meghatározni (mindenekelőtt a részecskék számára vonatkozóan).

Helyes a BKK elképzelése a turistabuszok kibocsátásának szabályozására – miszerint ezekre is a tehergépkocsik behajtási díjához hasonló és a környezetvédelmi differenciálásra is lehetőséget nyújtó rendszert kell kialakítani (ezt korábban már a Levegő Munkacsoport is szorgalmazta). Méghozzá szigorú ellenőrzéssel, tekintve, hogy a tehergépkocsik 80 százaléka után sem fizetik meg a behajtási díjat.

Fölmerült az igény, hogy a városnéző és a turistabuszok is használhassák a buszsávokat. A Levegő Munkacsoport álláspontja az, hogy ehelyett a torlódásokat kell megszüntetni – parkolási díjakkal, dugódíjjal, forgalomcsillapítási intézkedésekkel, színvonalas közösségi közlekedéssel, intelligens forgalomirányítási megoldásokkal. A buszsávot meg kell hagyni a menetrendszerű járatoknak. Ha engedélyeznék a turista és városnéző buszok beállását a megállókba, értelmét veszítené a buszsáv, és jelentősen romlana a szolgáltatás színvonala. Veszélyesnek a buszsávok megnyitása azért is, mert azok védelmének felpuhulása további engedményekhez vezethet, ami végül magát az intézményt is ellehetetleníti.

A Levegő Munkacsoportot a MagNet Bank támogatja a KAP programban

Ozone Network