Autózás saját autó nélkül

Vajon a városi önkormányzatok időben felismerik-e az idők szavát, és átalakítják-e a városi közlekedést úgy, hogy saját autó nélkül is mindenki mindenkor a neki legmegfelelőbb közlekedési eszközt válassza – akár személyautót is? Ezt vizsgálja a Levegő Munkacsoport új tanulmánya.

Városainkban hatalmas területeket foglalnak el a gépkocsik, viszont teljes élettartamuk 95 százalékában állnak, vagyis igen alacsony a kihasználtságuk. Az utóbbi években gyorsuló ütemben terjed a világban egy olyan megoldás erre a problémára, amely továbbra is lehetővé teszi az autóhasználatot. Nem egyetlen ember vagy család használ egy autót, hanem sokan: mindig az, akinek éppen szüksége van rá. Könnyen belátható, hogy ha például öt család autózási igénye kielégíthető egyetlen járművel, azzal a parkolási igény máris az ötödére csökken. A szóban forgó megoldás az autómegosztás vagy közautózás, ami az autóbérlés egy speciális fajtája, melyben a résztvevők lehetőséget kapnak arra, hogy bármikor bárhol beüljenek egy éppen üres közös autóba, és azt használják, amíg szükséges. A Levegő Munkacsoport most megjelent, „Autózás saját autó nélkül” című tanulmánya bemutatja a közautózás előnyeit, röviden ismerteti helyzetét a világban, kitér a villanyautók előnyeire a közautózásban, és javaslatokat tesz a Főváros Önkormányzat számára a közautózás elterjesztésének elősegítésére.

Hírfigyelő