Nyílt levél minisztereknek az európai vasút fejlesztéséért

Lépjen fel a közlekedéspolitikáért felelős miniszter a vasút és ezen belül a nemzetközi vasúti személyszállítás fejlesztéséért az Európai Unióban. Ezt kérte levelében a Levegő Munkacsoport és a Greenpeace, amelyet Palkovics Lászlónak címeztek. Hasonló levelet kap civil szervezetektől sok, az Európa Tanács június harmadiki értekezletére készülő közlekedési miniszter szerte Európában.

A COVID 19 világjárvánnyal birkózó Európában a repülőforgalom kényszerű leállása megmutatta, mennyire szennyezik a repülőgépek a levegőnket. Pedig sok utazást vonattal is meg lehet(ne) tenni, ha a vonatozás árban, szolgáltatásban, kényelemben föl tudná venni a versenyt a repüléssel. Élesen vetődik föl ez a kérdés 2021-ben, az európai vasút évében.

A két civil szervezet felhívta a miniszter figyelmét az Európai Környezetvédelmi Ügynökség véleményére, mely szerint a távolsági motorizált személyszállítás legfenntarthatóbb módja a vasúti közlekedés. Kérik, minisztertársaival együttműködve tegye lehetővé, hogy ez az előnye ki is legyen használva. Európának nemzetközi távolsági vasúti szolgáltatások kiterjedt hálózatára van szüksége a személyszállításban, sűrű és ütemes nappali, valamint nagyobb távolságokon közlekedő éjszakai vonatokkal.

Egy közvélemény-kutatás bizonyítja, hogy az európaiak közül sokan hajlandóak a repülés helyett a vasúti közlekedést választani, még a nemzetközi utazások során is. A tagállamok felelőssége, hogy minél többen tudják is a vonatot választani! Kellenek a jól szervezett vonatkapcsolatok, az optimális utazási idő, a tisztességes árak, az egyszerű jegyvásárlási lehetőségek és az utasjogi védelem.

Időközi jelentésében a Nemzetközi Vasúti Személyszállítási Platform (International Passenger Rail Platform) sorolja a területeket, ahol kihívásokra kell válaszolniok az európai szolgáltatóknak. Írnak ügyfélélményről, digitalizációról, az infrastruktúra állapotáról, a sokféle szabályozásról. Sajnos azonban hiányzik az elemzésből az egyenlőtlen versenyfeltételek említése, és így javaslatok sincsenek benne e probléma megoldására.

A nyílt levelet hazájuk közlekedési miniszterének elküldő, a közlekedés környezeti problémáival foglalkozó európai civil szervezetek a helyzet javítása öt fő témakörének megvitatására szólítják föl a címzetteket. Ahhoz, hogy a vasút európai éve sikeres kezdeményezés legyen, el kell határozni legalább 30 új Europe Express vonat és éjszakai járat elindítását 2021 és 2025 között, kellenek rövid távú szolgáltatásfejlesztések, és lépéseket kell tenni egy megfelelő európai menetrend kialakítása érdekében. Szükség van új forrásokra, egy finanszírozási program bevezetésére az interoperábilis gördülőállomány megújításához és új hálókocsik vásárlásához. Kötelezni kell a vasúttársaságokat a valós idejű jegyértékesítési adatmegosztásra. A tagállamok csökkentsék a nemzetközi vonatok pályahasználati díját és számolják föl a légiközlekedés támogatásait, valamint a rövid távolságú légijáratokat. Közösségi és tagállami források felhasználásával fejleszteni kell az európai vasúthálózatot és fel kell számolni az elmaradottságait.

Összehangolt és határozott politikai fellépés nélkül mit sem ér, hogy 2021 a vasút európai éve. A sokéves elhanyagoltság után itt az ideje befektetni a vasútba, hogy igazi versenytársa lehessen a légi közlekedésnek Európában. Sok olyan eseményre lenne szükség, mint a május 20-i, amikor Jean Castex francia miniszterelnök kipróbálta az aznap éjjel újraindított Párizs–Nizza éjszakai vonatot.

A képen: A Párizs–Nizza éjszakai vonat újraindítása.
Forrás: https://www.world-today-news.com/jean-castex-inaugurates-the-return-of-the-paris-nice-night-train/


 

Hírfigyelő