Civil szervezetek kérik, hogy ne nyissák meg az autóforgalomnak a Lánchidat

Budapest éghajlatvédelmi kötelezettségvállalásának fontos lépése lehet a Lánchíd forgalomcsillapítása, ezért az Energiaklub, az Extinction Rebellion, a Fridays for Future Magyarország, a Greenpeace Magyarország és a Levegő Munkacsoport szorgalmazza, hogy a híd felújítását követően kizárólag a BKK járművei, a taxik, a kerékpárok, valamint a megkülönböztető jelzéseket használó járművek közlekedhessenek az úttesten.

A Fővárosi Közgyűlés ellenszavazat nélkül fogadta el Budapest Klímastratégiáját, amely kimondta, hogy 2030-ig legalább 40 százalékkal csökkenteni kell a városban az üvegházhatású gázok kibocsátását. Ez csak akkor valósítható meg, ha jelentős mértékben csillapodik a gépjárműforgalom, hiszen a közlekedés felel a kibocsátás 27 százalékáért.

A felújítás évei során a fővárosi közlekedők nagy része hozzászokott a híd elkerülését szolgáló útvonalakhoz, így nem történne nagy változás az emberek – főként az autósok – életében, ha a Lánchidat nem nyitnák meg a gépjárműforgalom számára. Ez a lépés a kitűzött fenntarthatósági célok elérését is támogatja, illetve az alternatív közlekedési lehetőségek – kerékpározás és tömegközlekedés – kihasználását is ösztönzi.

A Lánchíd forgalomcsillapítása azért fontos, mert azt üzeni, hogy gyökeresen át kell alakítani a városi közlekedés rendszerét. Vissza kell szorítani az egyéni gépkocsiforgalmat, és a jelenleginél jóval nagyobb teret kell adni a környezetkímélő közlekedési módoknak. Budapestnek követnie kell Bécs példáját, ahol azt tűzték ki célul, hogy az ezer lakosra jutó személygépkocsik száma a 2019. évi 372-ről 2030-ra 250-re csökkenjen. Az osztrák főváros már most jó úton halad, hogy megvalósítsa a végcélt” – jelentette ki Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke.

A gépjárművek számát nemcsak a szén-dioxid-kibocsátás mérséklése érdekében kell csökkenteni. Minél több helyet kell felszabadítanunk, amit most a parkoló gépkocsik foglalnak el, hogy a helyükön növényeket, fákat ültethessünk. Így sok ember egészségét tudjuk megóvni, és jóllétét növelni, különösen az egyre fokozódó nyári hőhullámok idején” – tette hozzá Pej Zsófia, az Energiaklub adaptációs szakértője.

A gépjárműforgalom csökkentése nélkül nincs fenntartható közlekedés. Évente mintegy 30 ezerrel nő a Budapesten közlekedő gépkocsik száma. Ha minden autót elektromosra cserélünk, akkor sem lesz klímabarát és fenntartható a közlekedés – és akkor az élhető város szempontjairól még nem is beszéltünk. Elengedhetetlen, hogy minél több ember váltson személygépjárműről tömegközlekedésre, kerékpárra – ahogy azt a 2019-ben elfogadott Budapesti Mobilitási Terv meg is fogalmazza. Ehhez pedig szükséges, hogy a tömegközlekedés és a kerékpározás valós, gyors és kényelmes alternatívát jelentsen minél több ember számára. Mindezt nagyban elősegítené a Lánchíd forgalomcsillapítása” – nyilatkozta Somlói Kinga, a Fridays for Future aktivistája.

Fotó: Levegő Munkacsoport

Hírfigyelő