A finnek példát mutatnak arra, hogy a hideg nem akadálya a kerékpározásnak

Budapesten a biciklis forgalom tavaly elérte a 2,8 millió főt a BKK mérőállomásainak adatai szerint. A növekedést segíti, hogy folyamatos a főváros kerékpáros útvonalainak fejlesztése, egyre több a B+R tárolók száma, népszerű a közbringarendszer. Mégis télen sokkal kevesebben ülnek biciklire. Nem úgy, mint Finnország városaiban, ahol még a mínusz 20 fokos fagy sem tántorítja el a lakosságot a kerékpárhasználattól. Erről szól az a videó, amelyhez a Levegő Munkacsoport magyar feliratot készített.

A hőmérséklet csökkenésével sokan otthon hagyják a kerékpárjukat azok közül is, akik egyébként rendszeresen azzal közlekednek. Ennek azonban nem kellene így lennie. Ezt bizonyítja egyebek mellett a finn Közlekedési és Hírközlési Minisztérium 2001-ben indult kutatási projektje, a JALOIN program amelynek célkitűzései közé tartozott, hogy felmérje a kerékpározás alakulását, és javaslatokat tegyen az ösztönzésére.

A kutatás szerint azt, hogy valaki kerékpárra ül-e, télen is elsősorban ugyanaz határozza meg, mint nyáron: mindenekelőtt a biztonságérzet. Az út gyenge minősége, az autók közelsége vagy a nem megfelelő kivilágítás ugyanis komoly kockázatot hordoz magában. A kedvezőtlenebb időjárási körülmények között jobban szembetűnnek ezek a hiányosságok. Tehát a legfontosabb tényező, ami meghatározza hányan kerékpároznak (télen is!), hogy létezik-e a településen biztonságos kerékpárút-hálózat.

Finnország hatodik legnépesebb városa, Oulu 875 kilométer hosszú elválasztott kerékpárúttal rendelkezik, amely a város minden részét összeköti. Az egyes útvonalakat úgy alakították ki, hogy hamarabb lehessen megtenni ugyanazt a távot, mint az autóúton haladva, így ösztönözve a lakosokat arra, hogy még többet kerékpározzanak. A biztonságos kerékpárutak hálózata a világ bármely városában a kerékpározás mértékének legnagyobb előrejelzője lehet. Azonban az állagmegőrzésre is figyelni kell a biztonság fenntartásának érdekében.

„Télen, akár mínuszban is, rendszeresen megyek kerékpárral a lakásunktól 14 kilométerre lévő irodánkba. Szerencsére szinte végig bicikliúton, illetve forgalomcsillapított utcákon tudok haladni. Ha a főúton, a száguldó autók mellett kellene bicikliznem, bizonyára még nyáron se vállalnám. Tehát a saját tapasztalataim is azt bizonyítják, hogy az egész várost behálózó biztonságos bicikliút-hálózat elengedhetetlen ahhoz, hogy jelentős mértékben tovább növekedjen a kerékpárosok száma” – jelentette ki Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke.

„A dánok azt szokták mondani, hogy nincs biciklizésre alkalmatlan időjárás, csak jól kell felöltözni. Ezt bizonyítja, hogy Koppenhágában a lakosok 75 százaléka télen is rendszeresen használja a kerékpárját, amint az egy dániai videón is látható. Ezt természetesen csak azért tudják megtenni, mert kiváló a kerékpáros infrastruktúra, és a havat előbb takarítják el a bicikliutakról, mint az autós sávokról” – tette hozzá Szegő Judit, a Levegő Munkacsoport projektvezetője.

A finnországi téli bicikli-használatról szóló, magyar feliratokkal ellátott videó itt tekinthető meg: https://www.youtube.com/watch?v=Uhx-26GfCBU

Fotó: Kiemelt kép a videóból

Hírfigyelő