A tölthető hibrid autók majdnem annyi benzint fogyasztanak, mint a benzinesek

A tölthető hibrid autók (plug-in hibridek) még elektromos üzemmódban is égetnek benzint vagy gázolajat, és ekkor kilométerenként átlagosan 68 gramm szén-dioxidot bocsátanak ki. Rejtett üzemanyag-fogyasztásuk évente 200 ezer forint többletköltséggel terheli a tulajdonost.

Az EU autóipara azt szorgalmazza az uniós döntéshozóknál, hogy a tölthető, azaz plug-in hibrid járműveket (PHEV-eket) szén-dioxid-semlegesnek tekintsék, mivel a gyártók szerint ezek az autók a hagyományos autóknál 75 százalékkal kevesebb szén-dioxidot bocsátanak ki. Ám az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (T&E) új elemzése kimutatta, hogy ezek a járművek mindössze 19 százalékkal kevesebb szén-dioxidot juttatnak a levegőbe, és a többlet üzemanyag-fogyasztás évente 500 euróba (200 000 forintba) kerül az átlagos járműtulajdonosnak.

A PHEV-ek a gyártóik szerint jóval kevesebb benzint, illetve gázolajat fogyasztanak, mint a hagyományos személyautók, mert az idő nagy részében az elektromos hálózatból származó áram által hajtott motort használják a benzin- vagy dízelmotor helyett. A valóságban azonban a benzin- vagy gázolaj-fogyasztásuk majdnem ötszöröse annak, mint amit a hivatalos tesztek kimutatnak.

A PHEV-ek rejtett üzemanyag-költsége

 

Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség (EEA) által 2023-ban regisztrált 127 000 jármű üzemanyag-felhasználási adatai alapján a T&E megállapította, hogy a plug-in hibridek átlagosan 135 gramm szén-dioxidot bocsátanak ki kilométerenként, míg a benzines és dízeles autók átlagosan 166 grammot.


A benzin- és dízelüzemű autók, valamint a PHEV-ek gyári adatok szerint és valós szén-dioxid-kibocsátása

 

Az EEA adatai szerint a PHEV-ek még elektromos üzemmódban is átlagosan 3 liter benzint fogyasztanak 100 kilométerenként, így kilométerenként 68 gramm szén-dioxidot bocsátanak ki – 8,5-szer annyit, mint amennyit a hivatalos tesztek adatai mutatnak. Ennek az az oka, hogy a PHEV-k villanymotorjai általában nem rendelkeznek elegendő teljesítménnyel a nagyobb sebességhez vagy a meredek emelkedőkhöz, és ekkor be kell indulnia a benzin- vagy dízelmotornak. Emellett a gyakorlatban a PHEV-eket jóval ritkábban használják elektromos üzemmódban, mint azt a gyártók feltételezik. Az adatok szerint a belső égésű motor az elektromos üzemmódban megtett távolság átlagosan csaknem egyharmadán szolgáltat energiát.

A PHEV-ek üzemanyag-fogyasztása ráadásul egyre növekszik, mert a nagyobb elektromos hatótávolság érdekében egyre nagyobb bennük az akkumulátor, és a nehezebb járművek több üzemanyagot égetnek el.

Tóth Csaba, a Levegő Munkacsoport szakpolitikai felelőse elmondta: „Bár a tölthető hibridek elméletileg képesek a benzines autóknál jóval kisebb kibocsátással működni, a gyakorlatban a használóik feltehetően kényelmi szempontok miatt igen ritkán használják ki ezt a képességüket – ezért is tarjuk aggályosnak az ilyen járműveknek nyújtott kedvezményeket. Továbbá ezek a kedvezmények szociális szempontból is kifogásolhatóak, hiszen az ilyen autókat elsősorban cégek és jómódú emberek vásárolják. Ezért is tartottuk támogatandónak a kormány döntését, hogy megszüntetik a zöld rendszámot és az ezzel járó kedvezményeket a hibrid autók esetén. Előremutató az is, hogy több önkormányzat megszüntette, illetve tervezi megszünteti hibrid gépkocsik parkolási kedvezményeit.”


A PHEV-ek hivatalos tesztek (WLTP) szerinti és valós szén-dioxid-kibocsátása közötti relatív eltérés egyes autógyártók esetén 2021-ben, 2022-ben és-2023-ban

 

A 2023-as adatok szerint a Mercedes-Benz PHEV-jeinél tapasztalható a legnagyobb eltérés a hivatalos és a valós kibocsátás között: a többletkibocsátás 494 százalékos. A többi nagy európai autógyártó hibrid járművei átlagosan mintegy 300 százalékkal több szén-dioxidot bocsátottak ki, mint a hivatalos besorolásuk szerint lehetett volna.

Hírfigyelő