Fuvarozók, fuvaroztatók és civil szervezetek közös levele az Európai Bizottság részére a tehergépkocsik üzemanyag-fogyasztásának csökkentése érdekében

Fuvarozók, fuvaroztatók és civil szervezetek közös levele az Európai Bizottság részére a tehergépkocsik üzemanyag-fogyasztásának csökkentése érdekében

 

Jean-Claude Juncker úr, az Európai Bizottság elnöke részére

Másolatban kapják:
Maroš Šefčovič alelnök, Jyrki Katainen alelnök,
Miguel Arias Cañete, Violeta Bulc, Elżbieta Bieńkowska, Karmenu Vella, Carlos Modeas és Margrethe Vestager biztosok

Brüsszel, 2016. május 26.

 

Tisztelt Jean-Claude Juncker úr, az Európai Bizottság elnöke!

2015 decemberében 195 ország képviselői kötötték meg az első átfogó, jogilag kötelező érvényű globális éghajlatvédelmi megállapodást. A Párizsi Megállapodásban az Európai Unió 40 százalékos széndioxidkibocsátás-csökkentést vállalt 2030-ig.

A közlekedés kulcsszerepe elvitathatatlan ennek a célnak az elérésében. Napjainkban a közúti közlekedés felel a kibocsátás negyedéért Európában. Ezen belül pedig, bár a gépkocsiállománynak mindössze öt százalékát adják, a közúti közlekedésben felhasznált üzemanyag 25 százalékát égetik el a nehéz tehergépkocsik, és így a szén-dioxid-kibocsátás negyedéért is felelősek. Vagyis ahhoz, hogy az Európai Unió teljesíteni tudja 2030-ra kitűzött éghajlatvédelmi céljait és a még nagyobb kihívást jelentő párizsi vállalásait, komoly erőfeszítésre van szükség a közlekedésben és különösen a közúti áruszállításban.

Az áruszállítási vállalkozások már ma is sokat tesznek az említett célok elérésének elősegítésére. Sok nagy szállítmányozó, fuvarozó már önként vállalja a széndioxid-kibocsátásának csökkentését vállalati szinten vagy zöld áruszállítási programok keretében. Az ezen levelet aláíró cégek tisztában vannak a rájuk háruló felelősséggel, és hajlandók további kötelezettségvállalásokra is, hogy segítsék az EU-t a nagyratörő éghajlatvédelmi céljainak elérésében.

Az árufuvarozási ágazat azonban külső támogatás nélkül képtelen eleget tenni ennek a kihívásoknak. Az átálláshoz szükség van a támogató jogi környezetre, aminek kialakítása a politikusok feladata. Az egyik terület, ahol az Európai Unió hozzájárulása különösen fontos lehet, az új nehéz tehergépkocsik üzemanyag-hatékonyságának növelése és CO2-kibocsátásának csökkentése.

A szennyezőanyag-kibocsátás csökkentésében (az EURO-normáknak köszönhetően) történt haladás ellenére közel húsz éve változatlan az új nehéz tehergépkocsik üzemanyag-fogyasztása.1 Nem hisszük, hogy egy új CO2-vizsgálati eljárás és a CO2-kibocsátás nyomon követése elegendő, hogy megteremtődjön a kiemelten üzemanyag-hatékony tehergépkocsik piaca Európában.

Ezért felhívjuk Önt, hogy tegyen javaslatot az új nehéz tehergépkocsik olyan szabályozására, amely 2020 után a CO2-kibocsátásuk és üzemanyag-fogyasztásuk csökkenését eredményezi. Európának követnie kell Japán, Kína és leginkább az Amerikai Egyesült Államok példáját, ahol sikerrel vezettek be üzemanyag-hatékonysági szabályozást a nehéz tehergépkocsikra.

A nehéz tehergépkocsik hatékonyabb üzemanyag-felhasználása előnyösen hatna a gazdaságra és a környezetre egyaránt. A vállalkozások és fogyasztók a gazdaság minden területén igénybe veszik a tehergépkocsikat az anyagok és termékek szállítására. A tehergépkocsik használati költségének jelentős részét adja az üzemanyag. Egy nehéz tehergépkocsi üzemanyagköltsége átlagosan 35 000 euró évente2, és Európában ezek a járművek használják fel az összes közúti teherszállításra jutó üzemanyag 60 százalékát.3 A tehergépkocsik korszerűsítésben rejlő 35 százalékos költséghatékonysági lehetőség teljes kiaknázásával a fuvarozók járművenként évente akár 10 000 euró megtakarításhoz juthatnak, és összességében 37 millió tonna szén-dioxidnak a levegőbe kerülése kerülhető el 2030-ig.4

Egyetértünk Arias Cañete biztossal abban, hogy „a tehergépkocsik CO2-kibocsátásának szabályozása elengedhetetlen”.5 Ezért nyomatékosan kérjük, hogy a közeljövőben kiadni tervezett „dekarbonizációs közlekedési közlemény”-ben az Európai Bizottság kötelezze el magát üzemanyag-hatékonysági szabályozás bevezetésére az új nehéz tehergépjárművekre, és tegyen javaslatot arra, hogy ezt a szabályozást két éven belül bevezetik.

Meggyőződésünk, hogy ha életbe lép az üzemanyag-hatékonysági szabályozás, a vállalkozásoknál és a fogyasztóknál jelentkező megtakarításon túlmenően csökkenni fog az Európai Unió gazdasági és biztonsági függése is a kőolajimporttól és áringadozástól. Továbbá ez ösztözni fogja a európai gyártókat és beszállítóikat arra, hogy pénzt fektessenek az üzemanyaghatékonyságot radikálisan növelő technikák kutatásába, fejlesztésébe és előállítására, amire Európának szüksége van az alacsony széndioxid-kibocsátású gazdaság kialakításához.

Tisztelettel:

 

(Angolból fordíttatta a Levegő Munkacsoport.)

 

Az eredeti levél az aláírók névsorával itt tölthető le: https://www.transportenvironment.org/sites/te/files/publications/2016_05_Letter_on_fuel_efficiency_standards_for_trucks-.pdf

1 European Commission, Strategy for reducing Heavy-Duty Vehicles' fuel consumption and CO2 emissions, 2014, p3.

2 Egy nyergesvontató átlagosan fogyasztása 34,5 l/km, éves futásteljesítménye 120.000 km, az üzemanyag ára 0,9 EUR/liter.

3 ICCT, Overview of the heavy-duty vehicle market and CO2 emissions in the European Union, 2015, p6.

4 European Commission, Impact Assessment accompanying the Strategy for Reducing Heavy-Duty Vehicles Fuel Consumption and CO2 Emissions, 2014, p37

5 Arias Cañete biztos kijelentése az Európai Parlament Környezetvédelmi Bizottságában 2016. április 9-én, http://www.politico.eu/pro/co2-standards-for-cars-and-trucks-essential-t...

Hírfigyelő