Kisebb beavatkozásokkal is sokat javulhat a fővárosi közlekedés

A kilencvenes évek közepétől kezdve a Levegő Munkacsoport folyamatosan hangot adott annak a véleményének, hogy a 4-es metró építése túl sok forrást von el a város egészét tekintve kis terület színvonalának emelése érdekében. Ennek következtében drágább és romló színvonalú lesz Budapest egészének közlekedése. (Ma már az autósok előtt is nyilvánvaló, hogy ők is a jó minőségű tömegközlekedésben érdekeltek, mert ezáltal csökken a zsúfoltság az utakon.) Nem öröm, hogy a metróval kapcsolatban a civil szervezetnek igaza lett, sőt a mai valóság az igen pesszimista előrejelzéseinél is sokkal vészesebb képet mutat: a viteldíjak drasztikusan emelkedtek, a BKV a csőd szélén van, a járművei lepusztultak, és már az iskolákra, kórházakra sem jut pénz, miközben a 4-es metróra csak 2011-ben szinte csillagászati összeget, 74 milliárd forintot költött a Fővárosi Önkormányzat.

A Levegő Munkacsoport a föld alatti óriásberuházás helyett mindenekelőtt kisebb korrekciókat, felszíni fejlesztéseket, a tömegközlekedés forgalmi előnyben részesítését javasolta. Bizakodásra ad okot, hogy az elmúlt időszakban több olyan intézkedés is megvalósult, amelyet a szervezet már évek óta szorgalmazott: ilyen az évek folyamán egyre szaporodó buszsávok vagy a forgalomcsillapított utcák sikere.

Most egy újabb kisebb költségű beavatkozásnak örülhetünk, amelyet szintén régóta sürgetett a Levegő Munkacsoport: a Nagykörúton a közlekedési lámpákat a villamosközlekedésre hangolták! A Budapesti Közlekedési Központ irányításával megvalósult fejlesztés eredményeként a 4-es és 6-os villamosok menetideje a két végállomás között 6-12 százalékkal rövidült. Ennek további előnye, hogy több villamos állítható menetrendbe a vonalon, így csökken a zsúfoltság a járműveken. A változás következtében ugyan az autósoknak többször kell majd megállniuk a lámpáknál, de rövidebb ideig. Ez a torlódások kialakulását is mérsékeli. A BKK hasonló fejlesztést tervez az 1-es és a 3-as villamos vonalán is, igaz, csak 2015-re.

A Levegő Munkacsoport továbbra is minden tőle telhetőt megtesz, hogy a tömegközlekedési járművek minél több vonalon előnyt élvezhessenek a forgalomban.

Lukács András
a Levegő Munkacsoport elnöke

Hírfigyelő