A Levegő Munkacsoport előadása sokkolta a résztvevőket

Tanácskozás a céges autók szerepéről

Magyarországon évente 700 milliárd forinttól esik el az államkassza az autóhasználat „kreatív” elszámolásai révén, amelyekkel kényelmesen és egyszerűen kikerülhető a személyi jövedelemadó és szociális járulékok befizetésének jelentős része. A GDP 3 százalékának megfelelő összeg nem csak az államháztartási hiány miatt okoz gondot, hanem indokolatlanul növeli az autóhasználatot és így a környezetszennyezést is.

Az adótörvények lehetőséget adnak arra, hogy a cégek az üzemanyag-költséget és kilométerenként 9 Ft költségtérítést nyújtsanak az autó hivatalos használata esetén. Mivel azonban ezt az APEH gyakorlatilag nem tudja ellenőrizni, nagyon sok cég tartja alkalmazottait minimálbéren, illetve viszonylag alacsony fizetésen, és a jövedelmüket a személyautójuk „céges” használata utáni költségtérítés címén egészíti ki. A „munkahelyi célokból” megtett kilométerek akár fiktívek is lehetnek, hiszen senki nem ellenőrzi azokat – elég, ha a munkavállalónak van egy kocsija.

A Levegő Munkacsoport fenti témában tartott előadása alaposan kizökkentette az Európai Bizottság Környezetvédelmi Főigazgatóságán június 21-én tartott nemzetközi tanácskozás résztvevőit az akadémiai síkon folytatott eszmecseréből. A megbeszélés annak ellenére mozgott meglehetősen elméleti szinten, hogy a téma nagyon is gyakorlati hatásokkal bír.

A szakmai eszmecsere az úgynevezett TREMOVE informatikai program és fejlesztési lehetőségei körül forgott. Ezt a programot arra hozták létre, hogy az Európai Unió közlekedéspolitikai intézkedéseinek hatását modellezze; döntéshozatali segédeszközként jelenleg is használják. A leuveni Katolikus Egyetem által kifejlesztett modell elméletileg például alkalmas arra, hogy előre jelezze, mennyien térnének át Európa-szerte a kisebb fogyasztású, illetve energiahatékonyabb gépkocsik vásárlására, amennyiben viszonylag kevesebb adót kellene fizetni az ilyen gépjárművek után. Ilyen és hasonló intézkedések hatásainak modellezéséhez azonban rengeteg adat szükséges egyrészt a különböző tagországok autóállományáról, annak összetételéről és egyéb tényezőkről, másrészt alapos ismeretek arról, hogy az emberek a vásárláskor milyen szempontok alapján választanak autót. A céges autók a rájuk vonatkozó, Európa-szerte meglehetősen különböző adózási törvények és a szintén változó gyakorlati szerepük miatt jelentősen bonyolítják ezt az amúgy sem egyszerű feladatot. A Levegő Munkacsoport előadója arra hívta fel a jelenlévők figyelmét, hogy a megfelelő döntéshozatalhoz a rendelkezésre álló hivatalos adatokon túl sokkal részletesebb információk szükségesek a céges autókkal kapcsolatos elszámolások gyakorlatáról is.

A rendezvényen elhangzott előadások itt tekinthetők meg
A Levegő Munkacsoport előadásának angol nyelvű szövege itt található

Madarassy Judit

Hírfigyelő