MSZP, Fidesz: legyen útdíj! Levegő Munkacsoport: magyar lakos fizet a külföldi kamionos helyett

Az MSZP és a Fidesz egyetértett abban, hogy csökkenteni kell a Magyarországon áthaladó kamionok okozta károkat. A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium a főutakon is matricát vezetne be, a megtett kilométer után fizetendő útdíjat a Levegő Munkacsoport, az MSZP környezetvédelmi munkacsoportja és a Fidesz zöld tagozata is támogatja. A nagyobbik kormánypárt, a legnagyobb ellenzéki párt és a civil szervezet képviselői december 15-én közös konferencián vitatták meg a kamionforgalom és a vasúti teherfuvarozás lehetőségeit. A tanácskozáson polgármesterek és a fuvarozók képviselői is részt vettek. A résztvevők a svájci példán keresztül ismerkedhettek az útdíj előnyeivel. Svájcban a kilométer után fizetett díj megállította a kamionforgalom a növekedését. A nagy gépkocsiknak már nem éri meg kis utakon kikerülni a sztrádákat. Nem úgy, mint nálunk, ahol a külföldi kamionok nem fizetnek útdíjat, de az általuk okozott kárt a magyar adófizetők pénzéből javítják ki.

A sztrádákról az autóutakra és az országos főutakra is kiterjesztené az útdíjat jövő év április elsejétől a 12 tonna feletti teherkocsiknál a kormány – mondta Bozzay Erika, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium főosztályvezetője december 15-én a Levegő Munkacsoport, a Fidesz zöld tagozata és az MSZP környezetvédelmi munkacsoportja által közösen szervezett tanácskozáson Budapesten.
A főosztályvezető szerint a 3,5 tonna összsúly feletti teherautók esetében 2007 áprilisától a matricás megoldást kiterjesztik egyes főutakra. A kormány jövő év végéig megvizsgálja a díjfizetés használatarányos, elektronikus formájának bevezethetőségét, amely legkorábban 2008-tól lehet esedékes.
Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke hangsúlyozta: Románia és Bulgária január 1-jei európai uniós csatlakozásával várhatóan jelentősen emelkedik az országon áthaladó kamionok száma. (Ezt támasztja alá, hogy amikor Magyarország csatlakozott az Unióhoz, 45 százalékkal nőtt a hazánkon áthaladó külföldi kamionok száma.) Ráadásul a kamionok a határmentén már most is a magyar utakon kerülik ki a szomszédos ausztriai fizetős sztrádákat. Mint mondta: a kamionok egyelőre nem fizetik meg az általuk okozott károkat, amelyek a környezetben és az utakban keletkeznek. A nemzetközi árufuvarozók helyett a magyar lakosok adójából javítják ki az utakat.
A Levegő Munkacsoport javaslata szerint a jövőben a kamionok az alapján fizetnének útdíjat, hogy milyen hosszan használják az úthálózatot, mekkora a súlyuk és milyen a kamion környezetszennyezési besorolása. Lukács András hangsúlyozta, a rendszer bevezetésének megvan a jogi lehetősége.
Orosz Sándor, az országgyűlés környezetvédelmi bizottságának MSZP-s alelnöke és Illés Zoltán, a Fidesz zöld tagozatának alelnöke egyetértett abban, hogy a Magyarországon évente keresztül haladó 2,5 millió kamionnak valamilyen formában fizetnie kell az általuk okozott környezetvédelmi, infrastrukturális és egyéb károkért. Orosz Sándor ígéretet tett arra, hogy mint országgyűlési képviselő, mindent elkövet az útdíj bevezetése érdekében.

A konferencia több előadása letölthető: www.levego.hu/kamionstop.

Hírfigyelő