Az áremelés dugókat okoz

A fővárosi önkormányzat újabb lépést tett ahhoz, hogy Budapest a dugók városa legyen. Az önkormányzat maga is elismerte, hogy hiába emelte a jegyek és bérletek árát a kétszeresére az elmúlt tizenöt évben, a BKV bevétele egyáltalán nem növekedett ezen időszak alatt (reálértéken számolva) - mégis tovább emeli az árakat. A magas viteldíjak mellett egyre kevésbé éri meg a tömegközlekedést használni mind az agglomerációból a fővárosba utazóknak, mind pedig Budapest lakosainak. Egyre többen választják a tömegközlekedés helyett az autót. Az emiatt keletkező dugók évi sok milliárd forint kárt okoznak a gazdaságban, a környezetben és az egészségünkben, miközben a magasabb jegyárból származó bevétel elenyésző. A dugók megszűnése viszont mindenkinek érdeke, az autósnak, a gyalogosnak és a kerékpárosnak egyaránt.

Miközben az érdekképviseleti szervezetekkel egyeztetett a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium a májusban megszüntetendő utazási kedvezményekről, addig a miniszter az „állami mindenhatóság hamis illúziójáról” beszélt a Pannon Egyetem újévköszöntő fogadásán. A tárca vezetője szerint „a gazdasági és társadalmi értelemben szabad országban az emberek képesek az öngondoskodásra”. A Levegő Munkacsoport felhívja a miniszter figyelmét: ha az emberek öngondoskodás alapján döntenek, akkor a mai jegyárak és az eltörölt kedvezmények mellett az autót és ezzel együtt a dugót választják. Illetve lesz még egy lehetőségük, a bliccelés. Ám abban a közhangulatban, amelyben méltánytalannak érzik az emberek az áremeléseket, a társadalom nem ítéli el a blicceléseket, és ez a morális válságot tovább mélyíti.

Kapcsolódó anyagok:
A Levegő Munkacsoport korábbi levele a BKV-viteldíjak emelésével kapcsolatban

Hírfigyelő