Petíció Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes úr részére

Tisztelt Főpolgármester-helyettes Úr!

Alulírott civil szervezetek határozottan elutasítják a BKV nemrég nyilvánosságra hozott paraméterkönyv-tervezetét. Tiltakozásunkat fejezzük ki a tervezett BKV-járatcsökkentések ellen. Minden ilyen intézkedés sokkal nagyobb károkat okoz a fővárosnak, mint amennyi megtakarítása származhat a BKV-nak. A BKV tevékenységét nem kizárólag üzemgazdasági szinten, hanem az egész térség és az ország szempontjából kell vizsgálni. A BKV szolgáltatásainak további szűkítése annak a térségnek a versenyképességét rontja, amely az ország gazdasági teljesítményének 40 százalékát állítja elő! A járatok ritkítása, megszüntetése sok család életét lehetetlenítené el vagy kényszerítené őket fokozott autóhasználatra. A helyzetet tovább súlyosbítja, hogy a szakrendelések, kórházak és az iskolák (különösen a középiskolák) utóbbi időben történt összevonása fokozott közlekedési igénnyel jár.

Elfogadhatatlannak tartjuk, hogy a Fővárosi Önkormányzat rosszul értelmezett takarékoskodásból évtizedek óta folyamatosan alulfinanszírozza a BKV-t. Pedig tudomásul kellene vennie, hogy a tömegközlekedést a világon mindenütt közpénzekből támogatják a városok élhetőségének, környezetének, versenyképességének javítása céljából.
Mivel a tervezett intézkedések nyilvánvalóan ellentmondanak a józan észnek és a főváros érdekeinek, megalapozottnak tűnik az a – több sajtóorgánumban megjelent – gyanú, hogy mindez csupán a BKV rendkívül értékes helyen lévő ingatlanjainak elkótyavetyélését, és így bizonyos magánszemélyek és pártkasszák gyarapítását szolgálná. Ezért követeljük a járatszűkítési tervek haladéktalan visszavonását.
A BKV anyagi helyzetének rendezésére már a különböző szakértők és civil szervezetek számos javaslatot tettek. Kérjük ezeknek a javaslatoknak a megvizsgálását, és a megfelelő intézkedések gyors megtételét.
Különösen fontosnak tartjuk a tömegközlekedési járművek előnyben részesítését a forgalomban minden vonalon (buszsávok kialakítása és szigorú betartatása, a közlekedési lámpáknak a tömegközlekedésre hangolása stb.). Ilyen intézkedésekkel rövid idő alatt jelentős megtakarításokat lehet elérni. (Ha például a 4-6-os villamos vonalán a menetidőt mindkét irányban csupán egy perccel sikerül lerövidíteni, akkor egy villamossal kevesebb kell ugyanannyi utas elszállításához, mint most, de nem növekszik a zsúfoltság, viszont csökken a menetidő. Egy Combino villamos ára egymilliárd forint.) Javasoljuk azt is, hogy a tehergépkocsik behajtási díjának egy részét is tömegközlekedés támogatására fordítsák, mint ahogyan ezt például Svájcban teszik.
Petíciónkra mielőbbi válaszukat várjuk.

Budapest, 2008. március 25.

Asztmás és Allergiás Betegek Országos Szövetsége (ABOSZ)
EMBER Mozgáskorlátozottak Érdekvédelmi és Rehabilitációs Egyesülete
Emberibb Parkolásért Mozgalom
Közlekedési Dolgozók Országos Egyesülete
Levegő Munkacsoport
Lakóközösségi Szervezetek Szövetsége
Nagycsaládosok Országos Egyesülete
Vakok és Gyengénlátók Közép-Magyarországi Egyesülete

Hírfigyelő