Import szmogot sem kérünk!

Fontosnak az idegenforgalom, azonban azt a helyi lakosok érdekeinek figyelembevételével kell megszervezni. Számos európai város példája bizonyítja, hogy a kettőt össze lehet hangolni. Nálunk sem a fővárosban, sem a megyei jogú városokban nem korlátozzák a turistabuszokat, ezért szívjuk mindenütt a kipufogógázokat. Külföldi városokban kérik tőlünk a parkolási, behajtási díjat, ha turistabusszal kívánunk a belvárosba menni vagy ott parkolni (ha egyáltalán megengedik). Tőlünk sem pártolnának el a turisták csak azért, mert nem hajthatnak be, illetve nem parkolhatnak a város szívében az őket szállító autóbuszok. Jó üzlet az idegenforgalom, csak mi rosszul használjuk ki. Kérdezzük a főváros vezetésétől, miért nem dolgozza ki a turistabuszokat szabályozó rendszert, hogy az itt lakók életét elviselhetőbbé tegyék!?

Ékes példa a Budapest I. kerületi Hunyadi János út. Az itt lakók már sok éve szenvedik azokat az ártalmakat, amelyeket a budai Várba igyekvő, illetve ott várakozó turistabuszok okoznak. Ezért a lakók vasárnap a Levegő Munkacsoport támogatásával, ülődemonstrációval tiltakoztak a városvezetés tehetetlensége ellen.

Három évvel ezelőtt az I. kerületi Önkormányzat anyagi segítségével végzett mérések kimutatták, hogy a délelőtti órákban a légszennyezés az egészségügyi határérték többszöröse volt. A lakosok és a Levegő Munkacsoport a Fővárosi Önkormányzattól már többször kérték a turistabuszok korlátozását, de eddig semmilyen intézkedés nem történt.
A Hunyadi János úton a Clark Ádám tér felől érkező gépjárművek mennek fel a Várba. Ennek a forgalomnak túlnyomó részét a turistaforgalom teszi ki. Az utóbbi néhány évben májustól szeptember végéig a turistabuszok forgalma olyan mértékben megnőtt, hogy az utca lakóinak már szinte elviselhetetlen.
Az egyirányú egysávos úton délelőtt 10 órától késő délutánig egymást követik a rendkívül környezetszennyező turistabuszok. A lakók felmérése alapján csúcsidőben 12 másodpercen-ként halad el itt egy turistabusz. Külön meg kell említeni a félóránként induló budapesti városnéző buszokat. Ezek régi átalakított Ikarus buszok, melyek fekete füstöt eresztenek ki magukból. Ezeket a járműveket nyilvánvalóan nem ellenőrzik rendszeresen, és évről évre engedélyt kapnak tevékenységük folytatására.
Mivel az út erősen emelkedik, a forgalom fokozott károsanyag-kibocsátással jár. Az út nagy részén mindkét oldalon lakóházak állnak, ezáltal a levegő beszorul, nehezebben tisztul.
A környéken a légzőszervi megbetegedések aránya magas. Van olyan család, ahol az utóbbi két évben ketten betegedtek meg asztmában. Különösen érintettek a levegőszennyezés okozta egészségkárosodásban a kisgyermekek, akik ezen az úton közlekednek az iskolába, illetve a babakocsiban lévő csecsemők, akiket ezen az úton tolnak fel szüleik a játszótérhez vagy a jobb levegőjű sétát jelentő Tóth Árpád sétányhoz. A lakástulajdonosok számára kárt jelent a frissen festett épületek gyors elszennyeződése is.
Nem csak itt, hanem a város összes pontján nagymértékben hozzájárul a levegőszennye-zéshez az a tény is, hogy a turistabuszok úgy parkolnak akár egy órán keresztül, hogy a motort bekapcsolva hagyják a fűtés, illetve a légkondicionálás érdekében. Az is előfordul, hogy nem találnak parkolóhelyet, és a környék utcáit járják azalatt, míg a turistacsoport a Várban van.
Jelentős gondot jelent a lakók által elszenvedett zajártalom is, ami miatt sok háztartás kényszerült költséges hangszigetelő ablakok beszerzésére, hogy elviselhető legyen a zajszint zárt ablakok mellett. De ez sem igazi megoldás, hiszen a nagy zaj miatt a lakók egész nyá-ron csukott ablakok mellett kénytelenek élni.
Az épületek állagában kár keletkezik a nagy járművek által okozott folyamatos rázkódás-tól, rezgésektől. Már észlelhetők a repedések.
Más hely híján a buszok gyakran a Hunyadi János úton parkolnak. A Várból levezető lép-csőkön sok iskolás gyermek és gyalogos turista közlekedik. A parkoló buszok miatt a szerpentinút az átkelés előtt nem belátható megfelelően, ami miatt a közelmúltban egy iskolás gyermek kis híján halálos balesetet szenvedett.
A helyi lakosok a Levegő Munkacsoporttal közösen a Fővárosi Önkormányzattól azon-nali intézkedések meghozatalát követelik a Hunyadi János út problémájának megoldására. Kérik azt is, hogy az önkormányzat dolgozzon ki olyan megoldást, amely a mentesíti a fő-várost a turistabuszok okozta levegőszennyezéstől, zajtól és balesetveszélytől.
A Hunyadi út esetében ilyen megoldás lehet, ha a turistabuszok a Várhegy túloldalán, a Palota úton közelítik meg a Dísz teret. Még jobb lenne azonban, ha a buszokat a felső rakparton hagynák a Lánchídtól délre, ahol jelenleg autóparkoló van, és a siklóval, BKV-busszal vagy gyalog mennének fel a Várba. A legjobb megoldás pedig az lenne – ahogy ezt számos külföldi városban megtették –, ha a városon kívül vagy a külvárosban buszparkolókat alakítanának ki, és a turisták BKV-val közelítenék meg a város belső területeit.

Más európai országokban a hasonló konfliktusok és elsősorban a környezetterhelés mér-séklése érdekében számos korlátozást vezettek be a turistabuszok részére. Itt csak néhány példát említünk a sok közül, megkönnyítve ezzel a Fővárosi Önkormányzat szakembereinek dolgát.
Barcelonában hat helyet jelöltek ki a turisták le- és felszállására, amit tíz percben korlá-toztak, ráadásul parkolójegyet is kell venni. Nagy kapacitású várakozó terminálokat alakítot-tak ki a városon kívül és a város külső területein.
Bécsben a buszoknak tilos parkolni a belvárosban. A le- és felszállást engedélyezik, de szigorúan ellenőrzik, hány percet várakozik az autóbusz. A jármű motorját parkoláskor kötelező leállítani. Működtetnek egy buszkoordinációs központot, mely a parkolók telítődését megakadályozza, továbbá bevezették a differenciált parkolási díjat. Rövid idejű parkolásért 4,5-11 eurót kell fizetni.
Berlinben a turistabuszoknak tilos parkolni, mindössze a fel- és leszállásra engedélyezik a megállást a buszmegállókban. Ezzel szemben kijelölt nagy befogadóképességű buszparkoló-kat építettek.
Firenzében csak pénzért lehet behajtani. Tíz nappal előre megváltható, ötféle turistabusz-bérletet vezettek be, amelyek ára 10-től 230 euróig terjed. Csak a buszkoordinációs központ visszaigazolása esetén érvényesek, mert ezzel szabályozzák a túlterhelést. Négy hosszabb parkolást lehetővé tevő parkolót, öt 10-20 perces várakozási pontot és egy öt perces leszállási lehetőséget alakítottak ki.
Prágában csak a City Tour kisbuszai hajthatnak be a belvárosba. Tíz perces le- és felszállást engedélyeznek tizenegy helyszínen. Hosszabb ideig történő várakozáshoz a város külső részén tíz parkolási lehetőséget alakítottak ki a turistabuszoknak.
Salzburgban a turistabuszoknak 37 euróba kerül a behajtás a városba parkolókártyával együtt, de a történelmi belvárosba behajtani tilos. Leszálló terminálok és a város szélén lévő parkolók állnak a turistabuszok rendelkezésére.
Rómában a turistabuszok részére csak rövid parkolás lehetséges a le- és felszállóhelyeken. Az Euro 4-es motorral felszerelt buszok kedvezménnyel hajthatnak be, míg az ennél rosszabb kibocsátással rendelkezőknek többet kell fizetniük attól függően, mennyire szennyezik a le-vegőt.

Budapest I., Hunyadi János út, 2008. szeptember 28.

Hírfigyelő