Az üzemanyagok jövedéki adójának emelésével munkahelyeket teremthetünk

Több mint 1000 milliárd forinttal javulna a közjólét Magyarországon évente, ha a közúti közlekedés által okozott környezeti és egészségi károk költségét megfizettetnék a közlekedés résztvevőivel, és az így keletkező többlet adóbevételt az élőmunkát terhelő adók és járulékok csökkentésére használnák fel – írta a mai napon a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ) főtitkárának Lukács András. A Levegő Munkacsoport elnöke rámutatott: amennyiben a béreket terhelő adókat, járulékokat csökkentjük, akkor a hazai munkaerőt támogatjuk, elősegítjük a magyar munkahelyek megőrzését, növelését. Ha az üzemanyagok adóját csökkentjük, akkor egy olyan terméket támogatunk, amelyet túlnyomó részben importból szerzünk be. Ezért elhibázott a VOSZ tiltakozása az üzemanyagok jövedéki adójának tervezett emelése ellen.

Az Európai Bizottság illetékesei – többek között Joaquín Almunia gazdasági és pénzügyi biztos, Kovács László adó- és pénzügyi biztos és Sztavrosz Dimasz környezetvédelmi biztos – több alkalommal hangsúlyozták, hogy az üzemanyagok jövedéki adójának csökkentése elsősorban a kőolaj-exportáló országoknak kedvez. Rámutattak arra, hogy ez azért is hátrányos, mert arra ösztönzi az olajexportáló országokat, hogy növeljék a kőolaj árát – hiszen azt tapasztalják, hogy ezt az importáló országok kormányai a saját adófizetőik pénzéből majd úgyis ellentételezik.

A közúti fuvarozók már eddig is túl sok támogatást kaptak egyebek mellett azzal, hogy nem kellett megfizetniük a környezetben és az utakban okozott károkat. Ezeket mind az adózók fizették. Ennek az ágazatnak a támogatása azért is felesleges, mert 2000 és 2007 között Magyarországon a közúti teherfuvarozás teljesítménye 4,5-szer gyorsabban növekedett, mint a GDP. Ezt egyetlen más gazdasági ágazat sem mondhatja el magáról. Még 2008-ban is jelentősen (az előző évhez képest 9 százalékkal) nőtt a közúti áruszállítási ágazatba sorolt vállalkozások teljesítménye – az olajár-robbanás ellenére!

Az Európai Unió szinte minden tagországában magasabb (esetenként jóval magasabb) az üzemanyagok ára, mint Magyarországon. Nálunk olyan mértékű jövedéki adót kell kivetni, ami leginkább megfelel a nemzetgazdaság érdekeinek.

A Levegő Munkacsoport levele itt olvasható.

Hírfigyelő