A BKV társadalmi felelőssége

A Levegő Munkacsoport hiába figyelmeztetett évről-évre arra, hogy az inflációt jóval meghaladó mértékben, „menetrendszerűen” emelkedő BKV-viteldíjak nem eredményeztek érdemi többletbevételt a BKV számára, mivel az emelésre válaszul folyamatosan csökken a (fizető) utasok száma. Ennek ellenére a nálunk mintegy háromszor nagyobb vásárlóerővel rendelkező tagállamok szintjére emelkedtek a tarifák, a járműpark-elöregedés és járatritkítások mellett. Természetesen ne legyen ingyenes a fővárosban a tömegközlekedés, hiszen akkor a forrásokat más fontos közcéloktól kellene elvonni. Elengedhetetlen szükség lenne a BKV színvonalának emelése is, hogy ne kullogjunk az európai nagyvárosokban tapasztalható korszerűsítési tendenciák mögött. Ez is komoly pénzekbe kerül. A BKV-n történő utazás ingyenessé tétele azonban nemcsak bevételkieséssel járna (amit a jelenlegi körülmények között aligha lehetne pótolni), hanem robbanásszerűen gerjesztene hatalmas keresletet, sokkal zsúfoltabbá válnának a járművek. Nemzetközi példák mutatják, hogy egy ilyen lépés más kedvezőtlen hatással is járna: például amikor Stockholmban az 1980-as évek elején ingyenessé tették a közösségi közlekedést, az nem az autók, hanem a gyalogosok és kerékpárosok számának csökkenését eredményezte.



Hírfigyelő