Jó, de lehetne még jobb a parkolási törvényjavaslat

Támogatandónak tartja a Levegő Munkacsoport a közterületi parkolás rendezését szolgáló törvényjavaslatokat, amelyeket Rogán Antal és Kósa Lajos fideszes képviselők terjesztettek az országgyűlés elé. A törvények elfogadásával eleget lehet tenni az Alkotmánybíróság azon határozatának, amely június 30-ig adott időt a megfelelő szintű szabályozásra. Ennek a határidőnek az elmulasztása a parkolási rendszerek összeomlásával járna, annak minden következményével együtt.

A Levegő Munkacsoport ugyanakkor levélben hívta fel a képviselők figyelmét, hogy a törvényjavaslatokon lehet még javítani. A civil szervezet különösen azt kifogásolja, hogy a parkolási díjak alapját a benzinárhoz kötnék. Így olyan külső események (például a közel-keleti események, a devizaárfolyam alakulása, természeti csapások, új olajmezők feltárása) befolyásolhatják a parkolási díjat, amelyeknek a parkolási szabályozás indokaihoz semmi közük, viszont az elérendő céllal ellentétes hatást váltanak ki. Egy esetleges benzinár-csökkenés esetén ugyanis nőne a kereslet parkolóhelyekre, amely éppen azt tenné indokolttá, hogy a parkolási díjak növekedjenek, azonban ezzel éppen ellentétes folyamat indulna be, és a parkolási díjak csökkennének. A díjmeghatározás alapjának egyetlen helyes módja a piaci ármeghatározás, azaz a kereslet-kínálat egyensúlyának árral való beállítása. Az Európai Parkolási Szövetség ajánlásának megfelelően azt kell elérni, hogy minden várakozóhelyen a helyek legalább 15 százaléka üres legyen, így ennek megfelelően kell az árat kialakítani. Lényeges indok, hogy a környezetvédelmi célt is ez az ármegállapítási módszer támogatja a leghatékonyabban. Annak érdekében pedig, hogy a díjakat ne lehessen túlzott mértékben emelni, csak olyan mértékben növelhessék a díjakat az önkormányzatok, hogy legalább 70 százalékos legyen az adott terület foglaltsága.

A Levegő Munkacsoport módosító javaslata itt olvasható.

Hírfigyelő